درخواست فوری "دوستان سوریه" از شورای امنیت

درخواست فوری
جمعه 16 تير 1391 - 13:07

شرکت کنندگان در نشست موسوم به "دوستان سوريه" که با حضور شماري از مخالفان و کشورهاي حامي آنها در پاريس برگزار شد، خواستار صدور فوري قطعنامه اي الزام آور از سوي شوراي امنيت شدند.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، در بیانیه پایانی نشست موسوم به "دوستان سوریه" در پاریس درخواست شده است که شورای امنیت "فورا" قطعنامه ای الزام آور را "تحت فصل هفتم منشور ملل متحد" صادر کند، که طرح "کوفی عنان" فرستاده سازمان ملل درباره سوریه نیز در آن درج شده باشد.

فصل هفتم منشور ملل متحد راه را برای تحریم های گسترده و حتی حمله نظامی به کسانی که آن را رعایت نکنند، باز می کند.

سوریه اکنون از سوی آمریکا، اروپا و اتحادیه عرب تحریم شده است. تحریم هایی که ناظران معتقدند هدف از آنها افزایش نارضایتی مردم و دامن زدن به بحران این کشور است.

با این حال بر اساس بیانیه پایانی نشست پاریس، از شورای امنیت خواسته شده است قطعنامه ای را در چارچوب ماده 41 فصل هفتم منشور ملل متحد صادر کند. بر اساس این ماده، شورای امنیت می تواند اقداماتی را اتخاذ کند که نیازی به استفاده از اقدام نظامی و مسلحانه جهت اجرای قطعنامه نداشته باشد. البته در صورت کارایی نداشتن ماده 41 به ماده 42 رجوع می شود که بر اساس آن از نیروهای دریایی، هوایی، و زمینی و دیگر نیروها و حتی راه های سیاسی، برای رسیدن به هدف استفاده می شود.

"لوران فابیوس" در پایان نشست موسوم به "دوستان سوریه"  در پاریس پس از قرائت بیانیه پایانی به خبرنگاران گفت: مغرب پذیرفته است که میزبانی نشست آینده درباره سوریه را برعهده بگیرد.

فابیوس بدون اشاره صریح به کشورهایی که مخالفان سوریه را تأمین مالی می کنند ادامه داد، برخی از کشورها متعهد شده اند که کمکهای مالی به گروه های مخالف سوریه را افزایش دهند.

تأکید فرانسه بر تحریم اقتصادی سوریه

"فرانسوا اولاند" رییس جمهوری فرانسه در ابتدای این نشست، بحران سوریه را تهدیدی برای امنیت و صلح جهان توصیف کرد و خواستار اجرای تحریم های اقتصادی علیه این کشور شد.

فرانسه قبل از آغاز نشست پاریس تأکید کرده بود که در این نشست در خصوص اعطای تجهیزات ارتباطی به مخالفان و حمایت لجستیکی از آنها تصمیم گیری می شود.

چین و روسیه این نشست را تحریم کردند و این نشست بدون نمایندگان این دو کشور برگزار شد.

کلینتون: سرنگونی بشار اسد برگشت ناپذیر است

از سوی دیگر، آمریکا همچنان براندازی نظام سوریه، دشمن هم پیمان منطقه واشنگتن را برنامه ای بدون بازگشت می داند.

"هیلاری کلینتون" وزیر امورخارجه آمریکا در نشست پاریس تأکید کرد، مسیر سرنگونی نظام بشار اسد رییس جمهوری سوریه ثابت و برگشت ناپذیر است.

کلینتون، چین و روسیه را به مانع تراشی در حل موضوع سوریه متهم کرد و گفت: آنها هزینه این حمایت را پرداخت خواهند کرد.

"ویلیام هیگ" وزیر امورخارجه انگلیس نیز مدعی شد کشورهایی که در تحریم سوریه شرکت نمی کنند، اجازه داده اند که کشتار در این کشور افزایش یابد.

"احمد داود اوغلو" وزیرخارجه ترکیه نیز بر حمایت از گروه های مخالف و انتقال قدرت در سوریه تأکید کرد.

با این حال "عبدالله بن زاید آل نهیان" وزیرامورخارجه امارات گفت، شرکت کنندگان در نشست پاریس ناامید هستند، زیرا تحریم های درخواست شده علیه سوریه مؤثر نیست.

هشدار روسیه درباره تشدید بحران سوریه

درخواست غرب و هم پیمانان منطقه ای آن برای تشدید فشارها و تحریم ها علیه سوریه و کمک مالی و تسلیحاتی به مخالفان برای سرنگونی نظام این کشور درحالی است که روسیه و چین همچنان بر مخالفت خود با دخالت خارجی در این کشور و ضرورت یافتن راه حل مسالمت آمیز بر اساس گفت و گوی همه مخالفان و دولت تأکید دارند.

"سرگئی لاوروف" وزیر امورخارجه سوریه تأکید کرد: مواضع غرب درباره بحران سوریه ممکن است باعث بدتر شدن اوضاع و تشدید خشونتها و آغاز جنگی بسیار بزرگ شود.

لاوروف گفت: روسیه خواستار حل همه مسائل از طریق گفت و گویی است که با مشارکت دولت و همه گروه های مخالف برگزار شود.

ناظران بین المللی در سوریه باقی می مانند

منابع دیپلماتیک تأکید کرده اند که "بان کی مون" دبیرکل سازمان ملل متحد خواستار ابقای هیأت ناظران در سوریه خواهد شد .

به گفته این منابع، هدف از این امر، تغییر مأموریت آنها از نظارت بر آتش بس، به حمایت از تلاشها برای راه حل سیاسی بحران است.

بر اساس این گزارش، قرار است بان کی مون این مسأله را در چارچوب توصیه ای به شورای امنیت تقدیم کند

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها