تنش بزرگ در عربستان/آل سعود ابایی از کشتن مردم ندارد

تنش بزرگ در عربستان/آل سعود ابایی از کشتن مردم ندارد
سه شنبه 20 تير 1391 - 06:31

لندن (العالم)- نويسنده و پژوهشگر عربستاني از ورود كشورش به عرصه تنش بزرگ در داخل به دنبال بازداشت اخير شيخ نمر خبر داد و در عين حال گفت كه حكومت آل سعود ابايي از كشتن مردم ندارد.

حمزه الحسن سه شنبه در گفت وگو با شبكه خبري العالم تصريح كرد: شيخ نمر باقر النمر از عالمان بزرگ عربستان است كه همواره خواستار اصلاحات در كشور بوده است.

وي اظهار داشت: شيخ نمر كه اخيرا از سوي نيروهاي امنيتي بازداشت شده در طرح مطالب اصلاح طلبانه اش شجاعت بي نظيري داشت.

حسن تاكيد كرد كه مطالبات شيخ نمر ويژه منطقه خاصي نيست و شامل همه مناطق عربستان مي شود .

وي اصلاحات، آزادي زندانيان سياسي و رفع تبعيض ميان مناطق مختلف كشور و مذاهب را از جمله مطالبات شيخ نمر بر شمرد.

اين نويسنده عربستاني گفت: طرح اين قبيل مطالب از سوي شيخ نمر با توجه به پايگاه مردمي ايشان، مقامات عربستان را آزرد و لذا او را بازداشت كردند.

حسن تصريح كرد: شيخ نمر مردم عربستان را به استفاده از سلاح دعوت نكرده و همواره معتقد بود كه سخن قوي تر از سلاح است. او معتقد است كه استفاده از سلاح به نفع هيچ جنبش مسالمت آميزي نيست.

وي تاكيد كرد كه بازداشت شيخ نمر حاوي اين پيام براي همه شهروندان است كه رژيم همچنان قدرتمند است؛ در حالي كه رژيم بعد از فروپاشي و مرگ سرانش ناتوان شده است.
 
حسن با اشاره به گسترش تظاهرات و ناآرامي ها در عربستان گفت: كمتر از يك سوم ساكنان عربستان، كنترل كل كشور را در اختيار دارند و اكثريت را تكفير مي كنند.

وي تاكيد كرد كه مردم خواستار وحدت واقعي هستند و مي خواهند واقعا شهروند به حساب آيند.

او رژيم آل سعود را رژيمي مستبد عنوان كرد كه اصلاح پذير نيست.

حسن گفت: يك گروه اقليت (آل سعود) با توسل به زور بر حجاز حكومت مي كند و 95 درصد پست هاي حكومتي را در اختيار دارد؛ از اين رو بايد يك جنبش مردمي واقعي وجود داشته باشد تا اصلاحات را بر رژيم آل سعود تحميل كند.

اين فعال مخالف عربستاني افزود: اگر شهروندان به خيابان ها نيايند نمي توانند چيزي را اصلاح كنند و به حقوق شان دست يابند زيرا آل سعود اين حقوق را به آساني به آن ها نخواهد داد.

نويسنده و پژوهشگر عربستاني با اشاره به شيوع فقر در كشور اظهار داشت: با وجود اين كه منطقه شرقي عربستان منطقه اي سرشار از نفت است ولي ساكنانش در فقر به سر مي برند.

وي تاكيد كرد: مشكل مردم مشكل اهانت به كرامت آن ها و نبود آزادي و عدالت است.

نيروهاي امنيتي سعودي روز يكشنبه (18تيرماه) هنگام بازداشت شيخ نمر خودرو وي را هدف چندين گلوله قرار دادند و سرانجام پس از برخورد خودرويش با ديوار يكي از منازل، شيخ نمر را بازداشت كردند.

به دنبال اين امر شهروندان عربستاني در اعتراض به بازداشت "شيخ نمر آل نمر" از روحانيون برجسته منطقه شيعه نشين شرق اين كشور تظاهرات مسالمت آميز برگزار كردند كه با سركوب شديد نيروهاي سعودي مواجه و دو شهروند معترض در قطيف به ضربه گلوله شهيد و چند تن ديگر نيز زخمي شدند.

بنابر اين گزارش "العواميه" و چندين منطقه ديگر شرق عربستان از عصر يكشنبه شاهد تظاهرات مسالمت آميز مردم در اعتراض به بازداشت "شيخ نمر" است.
tt-9-22:43  

پربیننده ترین خبرها