بررسی عوامل خروج آمریکا از سوریه در برنامه «مع الحدث» شبکه العالم/ ناکامی آمریکا در منطقه، شکست توطئه های سعودی

بررسی عوامل خروج آمریکا از سوریه در برنامه «مع الحدث» شبکه العالم/ ناکامی آمریکا در منطقه، شکست توطئه های سعودی
پنج‌شنبه 16 فروردين 1397 - 12:44

کاشناس مسائل آمریکا در برنامه مع الحدث شبکه العالم گفت: :طرح آمریکا در منطقه ناکام مانده و عقب نشینی آمریکا از سوریه به نفع این کشور و برخی کشورهای خلیج فارس نیست اما شرایط منطقه چنین اقدامی را ایجاب می کند.

العالم - سوریه 

دکتر «کامل وزنه» کاشناس مسائل آمریکا درخصوص تصمیم اخیر ترامپ مبنی بر باقی ماندن ارتش آمریکا در سوریه تا از بین بردن کامل  داعش در برنامه مع الحدث شبکه العالم گفت: ارتش سوریه، به موفقیت های بزرگی دست یافته و در غوطه شرقی نیز به پیروزی بزرگی رسیده و توانسته است در جنگی که آمریکا آن را طراحی و رهبری می کند، بسیاری از مناطقی که به اشغال درآمده بود را آزاد کند.

وی افزود: به نظر من تصمیم ماندن یا خارج شدن نیروهای آمریکایی از سوریه مربوط به مسئولان آمریکا نیست بلکه مردم و ارتش سوریه با دستاوردهای خود چنین تصمیمی را رقم زدند.

کامل وزنه اظهار داشت: تصمیم باقی ماندن نیروهای آمریکایی، خیلی شتاب زده اتخاذ شد و در واقع متاثر از دستاوردهای  لوجستیکی و نظامی سوریه بود و شاید یکی از دلایلش این باشد که ارتش آمریکا نتوانست مدت زمان بیشتری در این منطقه باقی بماند زیرا ارتش سوریه و هم پیمانانش در صدد آزادسازی همه مناطق اشغال شده هستند از این‌ر‌‌و وجود  ارتش امریکا در شرق فرات  نمی تواند  مدت زمان زیادی ادامه داشته باشد.

«حسن منیمنه» استاد مرکز خاورمیانه در واشنگتن دیگر میهمان برنامه «مع الحدث» شبکه العالم نیز درباره تصمیم اخیر ترامپ مبنی به باقی ماندن نیروهای آمریکا در سوریه گفت: وقایع سوریه هیچ تاثیری در تصمیمات ترامپ ندارد بلکه متاثر از شرایط داخلی و انتخاباتی کشور آمریکاست .

وی گفت: آمریکا می بایست پس از اتمام ماموریت یعنی از بین بردن  داعش از سوریه خارج می شد اما نه از این جهت که آمریکا برای سوریه اهمیتی قائل است یا خیر و به نظر می رسد این تصمیم اجرایی خواهد شد.

منیمنه گفت: آمریکا از روسیه و ترکیه و نقش آنان در سوریه هیچ بیمی ندارد و وقتی از عقب نشینی سخن می گوید به دنبال اجرایی شدن شعار انتخاباتی خود است.

«بسام ابو عبدالله» استاد علوم سیاسی دانشگاه دمشق نیز در برنامه مع الحدث شبکه العالم گفت: آمریکا از ابتدا این جنگ را هدایت کرده و به این مرحله رسانده است اما در طرح خود شکست خورده است که دلایل زیادی می توان برای این شکست ارائه داد.

وی افزود: آمریکا می تواند با اعلان فراخوان، نیروهای بیشتری را به نیروهای فعلی اضافه کند و بیشتر در این جنگ فرو رود اما در آمریکا،  کسی از آن حمایت نمی کند  به ویژه اینکه آمریکا می گوید من در سوریه هیچ منافعی ندارم و سوریه خطری برای امنیت ملی ندارد، اما آنها طی سالیان گذشته از تروریست حمایت کرده و حمایت مالی کشورهای خلیج فارس را جلب کردند و ویرانی های زیادی بر جای گذاشتند اما دراین طرح خود ناکام  ماندند.

وی افزود: اظهارات مقامات آمریکایی قابل اعتماد نیست درست است که عقب نشینی  جزو وعده های انتخاباتی بود اما دوبار دیگر نیز چنین مطلبی گفته شده است،  بار اول دراوهایو و بار دوم درجمع مسئولان  بالتیک درباره  عقب نشینی از سوریه سخن به میان امده است .

«کامل وزنه» درپاسخ به این سوال مجری برنامه «مع الحدث» شبکه العالم که آیا آمریکا طلب خود را از این جنگ گرفته، گفت : ترامپ بارها درباره  اختصاص حدود 7 میلیون دلار در خاورمیانه  و عدم استفاده از شرایط سخن گفته، امروز نیز عربستان و دیگر کشورهای خلیج فارس را تحت فشار قرار داده تا بیشتر در آمریکا هزینه کرده و سرمایه گذاری کنند دقیقا شبیه زمان عقب نشینی آمریکا از عراق زیرا با قعطی شدن شرایط ، عراق قدرت یافته بود و دیگر ماندن نیروهای آمریکایی بدون معنا بود امروز نیز با پیروزی سوریه، دیگر باقی ماندن نیروهای آمریکایی  توجیهی ندارد.

«حسن منیمنه» استاد انجمن مطالعات خاورمیانه در واشنگتن درباره  کشته شدن سرباز آمریکایی و انگلیسی در جنگ سوریه گفت: آنها در مبارزه با داعش کشته شدند، ترامپ اعتقاد دارد برای از بین بردن داعش اگر نیاز به پرداخت بهای بیشتری باشد اقدام خواهد کرد اما اوباما در جنگ عراق و ابتدای جنگ سوریه تردید داشت، آمریکا هیچ تعهدی در قبال سوریه نداشت بلکه این تمایل مقامات و مسئولین این کشور به جنگ بود؛ اما این نکته که آمریکا جیره خوارعربستان است و منتظر پرداخت منابع مالی  از این کشور است به نظر من نادرست است اگر آمریکا در سوریه منافعی دارد،  پول عربستان فایده ای برایش ندارد .

«بسام» در پاسخ به این سوال که عقب نشینی هرچند با تاخیرآمریکا از سوریه به نفع چه کسی است ؟ پاسخ داد: این مساله بسیاری از کشورهای منطقه به ویژه عربستان سعودی را ناراحت می کند زیرا منطقه مهمی مانند غوطه شرقی را که در آنجا تلفات زیادی دیده، را از دست می دهد.

وی افزود: عقب نشینی آمریکا، موجب نگرانی اسرائیل نیز خواهد شد. برخی نیز حضور آمریکا در شرق فرات را به خط بغداد، تهران، دمشق و بیروت مرتبط می دانند. چنین عقب نشینی موجب تضعیف امریکا و عربستان خواهد شد اما کاملا به نفع سوریه بوده و موجب تقویت دولت می شود؛ اما سوریه، ایران و عراق از این عقب نشینی بهره زیادی خواهند برد .

بسام اظهار داشت: ترکیه به روسیه و ایران نزدیکتر شده است و افق جدیدی به رویش باز شد و در صدد پیوستن به چین و ایران و روسیه است .

«کامل وزنه» گفت: سوریه به زودی سلاح ها و موشک های آمریکایی که در غوطه مصادره شده و گروه های تکفیری از آن استفاده می کردند را افشا خواهد کرد.

وی افزود: ایران،ترکیه و روسیه ائتلاف جدیدی در منطقه شکل خواهند داد و منافع منطقه ایجاب می کند چنین ائتلافی درمنطقه شکل بگیرد .

وزنه افزود:طرح آمریکا در منطقه ناکام مانده و عقب نشینی آمریکا از سوریه به نفع این کشور و برخی کشورهای خلیج فارس نیست اما شرایط منطقه چنین اقدامی را ایجاب می کند.

منیمنه نیز درباره عقب نشینی آمریکا از سوریه گفت: به نظر من عقب نشینی از سوریه به خاطر ناکامی آمریکا نیست، حتی دولت اوباما در صدد این بود که  از حداقل نیروها در جنگ بهره بگیرند .

وی افزود:به نظر من اقدام آمریکا در سوریه حتی بیشتر از یک شکست بود زیرا در این پرونده به اندازه لازم انرژی صرف نکرد تا به ساحل امنیت برسد و خودش مسئول حوادث کنونی است.

وی افزود آمریکا در صدد دور نگاه داشتن مردم سوریه ازتبعات جنگ بود که البته به این هدف خود نرسید.

پربیننده ترین خبرها