عربستان در حال احیای «جیش الاسلام» در شمال سوریه است

عربستان در حال احیای «جیش الاسلام» در شمال سوریه است
پنج‌شنبه 20 ارديبهشت 1397 - 12:31

عربستان سعودی طی نقشه کاملی با پشتیبانی مالی و تسلیحاتی از تروریست‌های گریخته از پیرامون دمشق به شمال سوریه، درصدد بازسازی تشکیلات آنهاست.

العالم - عربستان سعودی

گروهک تروریستی جیش الاسلام پس از خروج از شهر دوما پایگاه خود در غوطه شرقی دمشق در چندین محور تلاش می‌کند تا با بازسازی صفوف خود و در اختیار گرفتن مجدد سلاح، مناطقی را که عناصرش به آنجا منتقل شدند تحت تسلط بگیرد که شامل مناطق پیرامون جرابلس، جبل الزاویه و حومه های حماه و حلب در شمال سوریه می‌شود.

شمار تروریست‌های جیش الاسلام که در شمال سوریه حضور دارند قریب به چهارده هزار نفر برآورده شده است که پیش‌تر از مناطقی که در ادامه ذکر می‌شود، بیرون رانده شدند:

پنج هزار نفر از این تروریست‌ها پس از دستیابی به توافق حل و فصل با طرف روسی از غوطه شرقی دمشق خارج شدند.

پنج هزار و پانصد تروریست از قلمون شرقی بیرون کشیده شدند، آنها از عناصر جیش الاسلام و عناصر گروه «احمد العبدو» بودند که در مناطق شمال سوریه تحت فرماندهی جیش الاسلام  وبا هماهنگی آن فعالیت می‌کنند.

سه هزار و پانصد نفر از عناصر جیش الاسلام هم از تروریست‌های بابیلا و یلدا بودند.

شمار این تروریست‌های محروم از سلاح و مهمات جمعا قریب به 14 هزار نفر است که جیش الاسلام تلاش می‌کند با پول‌هایی که با خود از غوطه خارج کرده این تعداد نیرو را برای خود حفظ کند.

جیش الاسلام همچنین در مخارج خود روی پروژه‌های سرمایه گذاری که در ترکیه دارد و پول‌هایی که از عربستان، کویت و لبنان می‌گیرد تکیه دارد و همین امر موجب حفظ نیروی انسانی این گروهک تروریستی شده که بیش تر آنها اهل غوطه شرقی و به طور ویژه دوما و روستاهای پیرامون آن هستند.

جیش الاسلام یک گروهک تروریستی بومی در سوریه است که عناصر مسلح خارجی یا عناصری از خارج از غوطه و قلمون شرقی در آن حضور ندارند و همین امر موجب شده که بتواند انسجام و ساختار انسانی خود را حفظ کند برخلاف دیگر گروه‌هایی که با خروج از مناطق تحت نفوذ خود متلاشی شده و عناصر آن بین گروه‌های دیگر پخش شدند.

بر اساس اطلاعاتی که پایگاه خبری العهد دریافت کرده است، نقشه گروهک تروریستی جیش الاسلام ایجاد شکاف و تفرقه بین گروه‌های تروریستی در شمال سوریه و تسلط بر مناطق نفوذ این گروه‌هاست آن هم با فعالیت در محورهایی که در ادامه نام آنها ذکر می‌شود:

- سرکرده‌ها و عناصر جیش الاسلام خود را به سرکرده‌های گروهک تروریستی «الجیش الوطنی» وابسته به ائتلاف معارضان سوری نزدیک کرده‌اند که از تمکن مالی بالایی برخوردارند و قصدشان خرید سلاح از آنهاست

- دلال‌ها و تاجران سلاح نیز با درخواست و کمک مالی «عصام بویضانی»، یک سرکرده جیش الاسلام با گروهک‌های الجبهه الشامیه و بقایای گروهک «فاستقم کما اُمرت» که جبهه النصره سه سال پیش آن را در حلب سرکوب کرد و گروهک «صقور الشام» که آن نیز سال‌هاست مورد حمله گروه تحریر الشام (جبهه النصره) ارتباط دارد و به وفور به این گروه‌های مذکور برای پیوستن به جیش الاسلام پیشنهاد پول می‌دهند.

منابع العهد به نقشه فرماندهی گروهک تروریستی جیش الاسلام اشاره کردند که قصد دارد عناصری را که با این گروهک از غوطه خارج شدند در صفوف ارتش ملی وابسته به ائتلاف معارض وارد کرده و این گروه را تحت تسلط خود بگیرد سپس مناطق نفوذ در شمال سوریه را به تصرف خود درآورد تا آنجا مقر فرماندهی و حضور نیروهای جیش الاسلام و خانواده‌هایشان شود بدین ترتیب این تروریست‌ها بتوانند در مناطقی متمدن سکنی گزیده و از زیرساخت‌های آنجا استفاده کنند و از این طریق در جمع اهالی شهرک ها و روستاها پنهان شوند به جای وضعیت کنونی آنها که در اردوگاه‌های شمال سوریه دروضعیتی ناخوشایند و زیر ذره بین به سر می‌برند.

بنا بز گزارش العهد، این تحرکات فرماندهی جیش الاسلام برای بسیاری در شمال سوریه بخصوص ترکیه و گروه‌هایی که در مدار آن می چرخند جای تعجب ندارد از همین رو بسیاری در شمال سوریه معتقدند که اختلاف کنونی بین گروهک «سلطان مراد» که کلا در مدار سرویس اطلاعات ترکیه می‌چرخد با گروهک «صقور الشام» صرفا به دلیل نزدیکی جیش الاسلام به گروهک صقور الشام است.

فرماندهی جیش الاسلام به صقور الشام وعده داده در صورتی که با گروهک فرقه السلطان مراد وارد درگیری شود به آن کمک می‌کند و بنا به اطلاعات سایت العهد، فرماندهی جیش الاسلام گروهک جبهه الشامیه را برای میانجیگری بین 2 طرف فرستاده تا به یک نفوذ مادی و معنوی در داخل همه این گروه ها دست یابد.

اما هدف کنونی جیش الاسلام در ایجاد درگیری مسلحانه بین گروه‌های سپر فرات مستقر در جرابلس، جایی که اکثر عناصر البویضانی از آنجا مهاجرت کردند، و گروه‌های مسلح ارتش آزاد و مهم ترین آنها صقور الشام و جبهه شامیه است تا بدین ترتیب جیش الاسلام مناطق و پادگان‌های تحت حمایت گروه های ارتش آزاد را تحت تسلط خود بگیرد.

منابع معارض سوریه نیز از هجمه‌های رسانه‌ای مخفیانه و محرمانه علیه حضور ترکیه در شمال سوریه خبر می‌دهند که از سوی جیش الاسلام حمایت مالی می شود.

گروهک صقور الشام هم در این راستا تروریست‌ها را به پیوستن به صفوف ارتش ملی دعوت می‌کند در شرایطی که فرماندهی جیش الاسلام هم با احمد الجربا تماس‌هایی دارد آن هم با تلاش هایی که از سوی البویضانی و دستیاران وی می‌شود تا یک تشکیلات نظامی جدیدی را پایه ریزی کنند که شامل نیروهای نخبه به فرماندهی الجربا با حضور تروریست‌های جیش الاسلام باشد تا این گروهک بتواند مناطق وسیعی را تحت تسلط خود بگیرد.

همه این تحرکات به وضوح نشان از تلاش‌های جدی عصام البویضانی برای دراختیار گرفتن پرونده جرابلس دارد تا این پرونده را با کمک عربستان از دست ترکیه خارج کند آن هم از طریق گروه‌های واسطه‌ای که البویضانی بعدا آنها را رها کرده تا تحت فرماندهی خود خواهد کرد، از همین روست که این روزها برخی از همزمانی هرج و مرج امنیتی در شمال سوریه با رسیدن تروریست های جیش الاسلام به برخی از مناطق آن می‌پرسند.

فارس

پربیننده ترین خبرها