روزنامه لبنانی «البناء»:

آمریکا بازنده خروج از برجام است

آمریکا بازنده خروج از برجام است
جمعه 21 ارديبهشت 1397 - 17:25

روزنامه لبنانی البناء نوشت: خروج آمریکا از برجام ربطی به برنامه هسته ای و سیاسی ایران نداشته و صرفا به منظور تسویه حساب سیاسی با ایران صورت گرفت.

العالم- لبنان 

 روزنامه لبنانی «البناء» در یادداشتی با عنوان « این، هنوز همان انتقام پیش بینی شده ایران نبود» به تحلیل پیامدهای خروج آمریکا از برجام و درگیری‌های تازه بین سوریه و اسرائیل در مرز جولان پرداخت.

نویسنده در ابتدای یادداشت، رئیس جمهور آمریکا را خطاب قرار داده و گفت: ترامپ جان دروغ بس است، تو و دست پرورده‌ات نتانیاهو، صاحب نمایش‌های هسته‌ای را به حال خود رها می‌کنیم، چون حمله سحرگاه دیروز (در مرز سوریه با فلسطین اشغالی) به نام سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران ثبت نشد و ایران می‌داند چه زمانی چگونه و کجا پاسخ شما را بدهد.

وی افزود: بهتر است بفهمید که آن یک حمله دردناک از جانب سوریه بود و این پیام را رساند که زمان تعرض به حریم هوایی سوریه گذشته است.

البناء آورده است: اسرائیل هر چقدر بخواهی به دروغ حمله موشکی دیروز سوریه را به ایران ربط بدهی اما باید بدانی که این حمله جهشی کاملا منحصر به فرد در سطح موازنه‌های سیاسی و معادلات بازدارندگی میدانی توصیف می‌شود و بدین ترتیب هفت سال چاق سوریه آغاز شده و از این پس هیچ کسی نمی‌گوید سوریه هنوز در حالت دفاعی است.

این روزنامه افزود: سوریه به حالت تهاجمی انتقال یافته و آنچه پیش رو خواهیم داد در تکمیل حملات جبهه مقاومت از زمان آغاز نبرد آزادسازی حلب و نبرد پرچم‌های عراق و سوریه در مرزهای دیر الزور است.

نویسنده گفت: شما باید کودکان و جوانان غزه را دنبال کنید و ببینید چگونه مزارع صهیونیست‌ها را با هواپیماهای کاغذی خود به آتش می‌کشند و هواپیماهای شناسایی دشمن را سرنگون می‌کنند و تک تیراندازان مقاومت، خواب را از چشم‌های ژنرال‌های صهیونیست ربوده‌اند.

«شما مطمئنا عقل و حکمت مقاومت لبنان در مدیریت نبرد انتخاباتیشان را ناظر بودید و دیدید چگونه پیروزی تاریخی جدیدی را رقم زد».

«شما ملاحظه کردید چگونه سقوط معامله مشکوک قرن و امپراطوری دلارهای نفتی شیخ نشین‌های حاشیه خلیج فارس ترامپ را شتابان به سوی اعلام جنگ رسانه ای اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران کشاند».

در ادامه یادداشت آمده است: در اینجا می‌گوییم فرقی برای ایران نمی‌کند ترامپ از توافق هسته‌ای خارج شده یا نشده باشد که اصلا بهتر است بگوییم نه او و نه قبل از او اوبامای منافق اصلا وارد برجام نشده بودند، ایران بر اصول خود باقی خواهد ماند و با هیچ کسی بر سر قدرت هسته‌ای و موشکی خود مذاکره نخواهد کرد و حمایت ایران از مقاومت عربی و اسلامی بیش از پیش خواهد شد چون این بخش لاینفکی از دین و سیاست رهبر انقلاب ایران است  که تاکید می‌کند، سیاست ما عین دیانت ماست و دیانت ما عین سیاست ماست.

البناء افزود: بنابراین در توافقی که می‌خواهند مقدمه اسلو ایرانی باشد اصلاحیاتی در کار نخواهد بود آمریکا نمی‌تواند با تبصره زدن به برجام دست و پای ایران را ببندند چون چشم و دل ایرانی‌ها نسبت به آنچه بر سر منطقه آمده است همواره هوشیار است.

«اقدام سخیف و مضحک ترامپ پیامدهای منطقه ای و بین المللی وسیعی را به همراه خواهد داشت اما پیش از ورود به شرح جزئیات مرحله پساخروج باید مقدمه ای کوچک از واقعیت برخورد آمریکا با ایران از زمان محمد رضا شاه پهلوی تا به امروز را ذکر کنیم تا آنهایی را که ایران را به دشمنی با آمریکا به صرف خصومت طلبی متهم می‌کنند، آگاه کنیم».

«پس از اخراج انگلیس از ایران در اواخر جنگ جهانی دوم واشنگتن با قدرت به عرصه ایران ورود کرد، نامه نگاری‌های بین سفارت آمریکا در تهران و وزارت خارجه آمریکا شدت تحقیر محمد رضا شده توسط آمریکایی‌ها را نشان می‌داد».

«همسر شاه معدوم ایران در کتاب خاطرات خود اینگونه می‌نویسد که یک روز محمد رضا شاه خشمگین وارد اتاق شد و گفت که آمریکایی‌ها بدون اطلاع وی با ژنرال‌های ایران رابطه داشته و هواپیماهای نظامی ایران را بدون اطلاع وی در جنگ ویتنام به کار می‌گیرند».

«دخالت‌های آمریکا در ایران به همین مسائل خلاصه نشد بلکه اسناد وزارت خارجه آمریکا که مجله فارین پالیسی آمریکا پس از گذشت 64 سال فاش کرد دخالت آژانس اطلاعات مرکزی آمریکا در شورش سال 1953 ایران را نشان داد که به سقوط دولت محمد مصدق، نخست وزیر منتخب وقت ایران منجر شد».

البناء تاکید کرد: انقلاب اسلامی ایران نقطه عطفی در رابطه بین آمریکا و ایران بود به رغم اینکه آمریکا شاه را برای سرکوب انقلاب و کشتار مردم با فرستادن کارشناسانی نظامی نظیر ژنرال «رابرت هایزر» کمک کرد اما امام خمینی (ره) بر آمادگی ایران برای ادامه فروش نفت به آمریکا اما طبق شروطی درست تاکید کرد و به واشنگتن درباره فریبکاری‌های مجدد آن هشدار داد اما پس از حادثه حمله به سفارت آمریکا و خروج اسناد آن دخالت آمریکا در ترور چهره های انقلاب و ارتباط سفارت با شخصیت های متعدد ایرانی برای تکرار تجربه انقلاب 1953 روشن شد.
آمریکا در ایجاد انقلابی جدید شکست خورد از همین رو به مرحله جنگ نظامی غیر مستقیم با ایران منتقل شد آن هم با حمایت سیاسی و نظامی نامحدود از صدام حسین و جنگ اقتصادی مستقیمی که هنوز ادامه دارد.

«صرف نظر از اینکه برجام در واقع امر به دلیل اینکه یک توافق بین المللی چند جانبه است، باقی بماند و با خروج آمریکا از آن لغو نشود باید به چند نکته اشاره کرد:

نخست اینکه بی تردید آمریکا یکی از مهم ترین بازنده‌های خروج از برجام است که پایبند نبودن خود به توافقنامه‌های بین المللی را نزد افکار عمومی بیش از پیش ثابت کرد در حالی که ایران طبق ده‌ها گزارش آژانس انرژی اتمی پایبندی خود به توافق را کاملا نشان داد.

این در حالی است که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران بر ضرورت امادگی سازمان انرژی اتمی ایران بر غنی سازی نامحدود اورانیوم تاکید کرد و به دنبال آن ما شاهد بازگشت فوری ایران به مرحله هسته ای مسالمت آمیز خواهیم بود.

دوم اینکه اعتبار و اقتدار آمریکا با رسیدن ترامپ به کاخ سفید متزلزل شده امروز با جسارت اخیر وی برای خروج از برجام  آمریکا ضربه شدیدی متحمل شده و مطمئنا این امر پیامدهایی روی پرونده کره شمالی خواهد داشت که با توجه به سابقه مشهور آمریکا عواقب پیش بینی نشده ای دارد.
سوم اینکه از لحاظ قانونی قضیه برای نظام آمریکا به طور کل بدتر می‌شود چون ایران به او اجازه ورود به هیچ جزئیاتی به منظور متهم کردن آن به نقض برجام را نمی‌‍دهد بنابراین معلوم می‌شود که تصمیم واشنگتن ارتباطی با مساله هسته‌ای ایران نداشت بلکه آمریکا به دنبال تسویه حساب‌های سیاسی با تهران بود همان گونه که وزارت خارجه روسیه هم همین را گفت و از همین روست که ما شاهد انتقاد جمهوری خواهان و دموکرات های آمریکا از تصمیم ترامپ در این خصوص بودیم.
چهارم اینکه ضرر و زیان ایران از برجام در به تعویق افتادن برنامه هسته‌ای آن خلاصه می‌شود علاوه بر تعطیلی برخی تاسیسات هسته‌ای آن همچون نیروگاه اراک اما علم هسته‌ای نزد ایران هنوز وجود دارد و رویکرد شفاف ایران برای جبران این خسارت جهشی بی نظیر به موازات جهش علمی جمهوری اسلامی ایران است.

پنجم اینکه ترامپ به شایستگی چهره نیرنگ آمریکایی‌ها را در اذهان نسل کنونی جوانان ایرانی که از آن شنیده یا در کتاب‌های درسی خود خوانده بودند مجسم کرد و در ازای فروشکستن اقتدار آمریکایی اقتدار ایران در سطح منطقه ای و بین المللی بالا رفت و همین امر هم از مهم‌ترین دلایل فیلم بازی کردن های نتانیاهوست که اسرائیلی‌ها خودشان او را شبیه جیمز باند می‌خوانند.

ششم اینکه نبرد بعدی با تهران نبردی صرفا اقتصادی است چون هر گونه تحرک نظامی آمریکا در منطقه برای آن عواقب فاجعه باری خواهد داشت و آمریکا به تحمیل تحریم‌های بیشتر بر ملت ایران و ملت‌هایی که با ایران همکاری کرده و به تصمیمات آمریکا متعهد نمی‌شوند روی می آورد، بنابراین ملت‌های منطقه باید پیامدهای شکست سیاسی ترامپ را متحمل شوند اما ایرانی که تحریم‌های 40 ساله آن را از پیشرفت و توسعه بازنداشته و بلکه آن را پیشگام در منطقه کرده حتی به دنباله‌روهای اروپایی آمریکا هم که خیری در آنها نیست اتکا نخواهد کرد.

البناء در در پایان گفت: ترامپ با رفتار احمقانه خود خدمت بزرگی به ایران در دراز مدت (اگر نگوییم در کوتاه مدت) کرده است بی شک پاسخ بزرگتر ایران که همچون صاعقه‌ای برق آسا خواهد بود در راه است و خدای راسپاس می‌گوییم که دشمنانمان را احمق قرار داد.

پربیننده ترین خبرها