ترکیه "کرکوک" را خاک خود می داند

ترکیه
دوشنبه 16 مرداد 1391 - 10:32

نخست وزير ترکيه مدعي شد، وزير امورخارجه اين کشور هر زمان که بخواهد حق دارد براي ديدار با نزديکانش به "کرکوک" برود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شبکه العالم، "رجب طیب اردوغان" در واکنش به سفر اعلام نشده "داوود اوغلو" به کرکوک، گفت: داوود اوغلو حق دارد بدون اطلاع بغداد برای دیدار با نزدیکانش به کرکوک برود.

اوغلو، پنجشنبه گذشته به طور ناگهانی و تحت تدابیر شدید امنیتی وارد کرکوک شد، و از سوی "نجم الدین کریم" استاندار مورد استقبال قرار گرفت..  وی سپس با "ارشد صالحی" رئیس جبهه ترکمانهای کرکوک ملاقات کرد.

درحالیکه اقدام اوغلو در سفر به کرکوک بدون اطلاع بغداد و زیر پا گذاشتن عرف دیپلماتیک، با اعتراض شدید مسئولان عراقی همراه شده، اردوغان مدعی شد:  طبیعتی است وزیری که گذرنامه قرمز (دیپلماتیک) دارد، وقتی به منطقه ای اداری (در شمال  عراق) سفر کند، برای دیدار با نزدیکانش به کرکوک که فقط 40 کیلومتر (با اربیل) فاصله دارد، برود.

ادعای نخست وزیر ترکیه درحالی مطرح می شود که وزارت امورخارجه عراق اعلام کرده که سفر اوغلو به کرکوک بدون اطلاع و موافقت بغداد صورت گرفته، و مقدمات این سفر از کانالهای دیپلماتیک و رسمی پیگیری نشده است.

وزارت امورخارجه عراق پس از این اقدام اوغلو، در یادداشت اعتراضی، ترکیه را به نقض عرف دیپلماتیک در خصوص سفرهای رسمی متهم کرد و گفت: اوغلو درخواستی را برای سفر به کرکوک ارایه نکرده بود.

روابط عراق و ترکیه پس از فرار "طارق الهاشمی" معاون فرار رییس جمهوری عراق و پناهنده شدن او در ترکیه، رو به تیرگی نهاده است.

طارق الهاشمی که در عراق به دست داشتن در عملیات تروریستی و قتل متهم شده، چند ماه قبل توانست با کمک امیر قطر از منطقه کردستان عراق بگریزد و پس از سفر به قطر و عربستان به ترکیه رفت.

با وجود آنکه پلیس بین الملل حکم بازداشت طارق الهاشمی را صادر کرده، دولت ترکیه رسما مخالفت خود را با تحویل الهاشمی اعلام کرد، و به او اقامت دائم داد.



دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها