اعتراض شدید ویتنام به اعزام بمب افکن های پکن به دریای جنوبی چین

اعتراض شدید ویتنام به اعزام بمب افکن های پکن به دریای جنوبی چین
جمعه 4 خرداد 1397 - 08:28

سخنگوی وزارت امور خارجه ویتنام در اعتراضی شدید از چین خواست تا فورا برنامه اعزام بمب افکن هایش به جزایر اسپارتلی در دریای جنوبی چین را متوقف سازد و به حاکمیت ویتنام در این آبها احترام بگذارد.

العالم ـ آسیا

ثی ثا هانگ، سخنگوی وزارت امور خارجه ویتنام، با صدور بیانیه ای در هانوی از چین خواست تا اعزام بمب افکن هایش را به جزیره پارسل در دریای جنوبی چین متوقف سازد.
وزارت دفاع چین پیشتر اعلام کرده بود نیروهای هوایی این کشور بتازگی جنگنده‌های خود را در شماری از جزایر دریای جنوبی چین مستقر کرده است.
طبق این گزارش مانور این کشور که شامل حملات شبیه‌سازی شده به مواضعی فرضی بوده به منظور تقویت توانایی‌های ارتش چین برای دسترسی به "قلمرو" خود بوده است.
ناظران منطقه ای این اقدام پکن را پاسخی به حضور ناوهای جنگی آمریکا در آبهای مورد مناقشه دریای جنوبی چین می دانند.
آمریکا در سال های گذشته با حضور نظامی در این آبها سعی دارد ادعاهای ارضی چین در این منطقه را به چالش بکشد.
اگرچه پکن ادعای مالکیت تقریبا بیش از 90 درصد از این حوضه آبی را دارد، اما به غیر از ویتنام دیگر کشورهای دیگر جنوب شرق آسیا مانند فیلیپین، مالزی، برونئی و همچنین تایوان دراین آبراه استراتژیک با ذخایر انرژی غنی که ارزش تجارت دریایی سالانه آن 3 میلیارد دلار است، ادعای مالکیت ارضی دارند.
سخنگوی وزارت امورخارجه تایوان تاکید کرد: حضور بمب افکن های چین در این پهنه دریایی به طور جدی حاکمیت ویتنام در این مجمع الجزایر را نقض کرده است. 
وی افزود: این حرکت همچنین با توافقنامه ویتنام و چین در مورد اصول اساسی حل مسائل مربوط به دریا و همچنین بیانیه اتحادیه جنوب شرق آسیا "آسه آن" در مورد کدهای رفتاری تمام طرف ها در این آبها در تضاد است.
وی تاکید کرد: ویتنام دارای مستندات قانونی کامل و شواهد تاریخی برای تأیید حاکمیت خود در جزایر اسپارتلی از جمله 2 جزیره "هوانگ سا" و "ترونگ سا"در دریای جنوبی چین براساس قوانین بین المللی است.
به گزارش ایرنا، سخنگوی وزارت امورخارجه ویتنام همچنین از چین خواست تا فعالیت های نظامی خود را در این دریا متوقف کند و به طور جدی به حاکمیت ویتنام در این پهنه دریایی احترام بگذارد.
ویتنام که بخشی از دریای جنوبی چین را که دارای ذخای نفت و گاز غنی است، تحت مالکیت خود می داند با انعقاد قرارداد با شرکت های های بین المللی نفت و گاز از اسپانیا، روسیه و هند سعی کرده تا ادعای مالکیت کامل چین در این پهنه آبی را به چالش بکشد.
ویتنام به ویژه در ماه های اخیر اقدام به حفر چاه های نفتی جدید در منطقه مورد منازعه در دریای جنوبی چین کرده که این اقدام با واکنش شدید پکن روبه رو شده است.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها