عضو كميته مركزي حزب كمونيست تركيه فاش كرد:

سفر كلينتون به تركيه براي ايجاد منطقه حايل علیه سوریه

سفر كلينتون به تركيه براي ايجاد منطقه حايل علیه سوریه
يکشنبه 22 مرداد 1391 - 13:44

آنكارا (العالم)- عضو كميته مركزي حزب كمونيست تركيه فاش كرد كه هدف هيلاري كلينتون وزير امور خارجه آمريكا از سفر ديروز (شنبه 21 مرداد) به آنكارا، بررسي ايجاد منطقه حايل در سوريه بوده است.

"ارهان نالجاچي" يكشنبه در گفت و گو با شبكه خبري العالم اظهار داشت: دولت تركيه در حال برنامه ريزي است تا براي ايجاد منطقه حائل؛ 20 كيلومتر در سوريه نفوذ كند.

وي تاكيد كرد كه اين امر در صورت وقوع، تجاوز به حاكميت يك كشور مستقل است و آمريكا نيز اين طرح را مديريت مي كند.

عضو كميته مركزي حزب كمونيست تركيه گفت: سفركلينتون نيز براي اطلاع يافتن از جزئيات اين طرح بوده است.

"الهان القليم" فعال سياسي ترك نيز در مصاحبه با العالم تاكيد كرد: مردم ايران، تركيه، عراق و سوريه باهم برادر هستند و مشكلي با يكديگر ندارند؛ اما آمريكا با حمايت دولت تركيه در صدد مشكل آفريني و تغيير مرزهاست.

وي گفت: امپرياليسم آمريكا پس از ناكامي در عراق، به دنبال تحقق اهداف خود در سوريه برآمده است.

به گزارش خبرنگار العالم، به دنبال سفر وزير خارجه آمريكا به تركيه، ديروز شهرهای آنكارا و استانبول صحنه اعتراض هاي مردمي عليه سفر كلينتون بودند.

مردم ترکیه سياست آمريكا و دولت تركيه در برابر دمشق را محكوم كرده، آن را وسيله اي براي تجزيه سوريه و هدف قرار دادن محور مقاومت عنوان كردند.

كلينتون علاوه بر مذاكره با احمد داود اوغلو همتاي ترك خود، با عبدالله گل رئيس جمهوري و رجب طيب اردوغان نخست وزير تركيه نيز ديدار كرد.

طرح هاي ضد سوري تركيه و آمريكا همچنان مخفيانه و سري است، اما حمايت از مخالفان مسلح كه ضربه هاي شديدي از ارتش سوريه متحمل شده اند، بخشي از اين مساله را علني كرده است.

در سفر كلينتون به تركيه، مذاکراتی میان وی و احمدداود اوغلو وزير خارجه اين كشور، براي هماهنگي با واشنگتن به منظور مقابله با تحولات جاري صورت گرفت. اين در حالي است كه وزير خارجه آمريكا برخلاف گذشته به جای صحبت از برقراري دمکراسي، از ادامه حمايت از مخالفان و تلاش براي قطع روابط ايران، حزب الله و سوريه سخن گفت.

سفر کلینتون به ترکیه در حالی انجام شد که شهروندان ترك با برگزاري تجمع هاي اعتراض آمیز در آنكارا و استانبول، خواهان اخراج كلينتون بودند و در حمايت از مردم و دولت سوریه براي مقابله با توطئه امپرياليستی كه محور مقاومت را هدف قرارداده، شعار می دادند. 

مردم معترض تركيه با تجمع در برابر سفارت آمريكا تاكيد كردند که با هر روش ممكن در برابر اقدامات و تلاش هاي  مداخله جویانه علیه سوريه، مقابله خواهند  كرد.

تظاهركنندگان، دولت اردوغان را شريك اصلي  استکبار جهانی دانستند و نسبت به تلاش در راستای ترسيم دوباره مرزها و تجزيه كشورهاي منطقه، هشدار دادند.

اعتراض هاي مردم تركيه در مخالفت با سفر كلينتون، حاکی از اوج گیری مخالفت مردم با سياست هاي واشنگتن و آنکارا در قبال دمشق است.
AM - 11 - 21:39


دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها