چاووش‌اوغلو: بر سر نقشه راه منبج با آمریکا به توافق رسیده‌ایم

چاووش‌اوغلو: بر سر نقشه راه منبج با آمریکا به توافق رسیده‌ایم
دوشنبه 14 خرداد 1397 - 21:53

وزیر خارجه و سخنگوی دولت ترکیه درباره توافق با آمریکا برای خروج شبه‌نظامیان کُرد از منبج و همچنین احتمال عملیات ضد تروریستی ترکیه در منطقه قندیل در شمال عراق صحبت کردند.

العالم- ترکیه 

«مولود چاووش‌اوغلو» وزیر خارجه ترکیه شامگاه دوشنبه اعلام کرد بر سر نقشه راه منبج با آمریکا به توافق رسیده‌اند و شبه‌نظامیان کُرد ظرف 6 ماه آینده از این شهر خارج خواهند شد.

چاووش‌اوغلو طی نشست خبری در واشنگتن گفت: «ترکیه و آمریکا پس از خروج شبه‌نظامیان کُرد از منبج، یک دولت محلی در این شهر ایجاد می‌کنند. نظامیان این دو کشور نیز  امنیت منبج را تامین خواهند کرد».

وی با بیان اینکه نقشه راه توافق شده بر سر منبج، در دیگر مناطق شمال سوریه نیز اجرا خواهد شد، افزود: «بعد از مذاکرات امروز، برای ما غیرقابل قبول است که آمریکا به حمایت از یگان‌های مدافع خلق ادامه دهد».

وزیر خارجه ترکیه همچنین توضیح داد که خروج شبه‌نظامیان کُرد از منبج در 6 ماه آینده انجام می‌شود.

چاووش‌اوغلو درباره اختلافات با آمریکا بر سر قراردادهای تسلیحاتی نیز گفت: «توافق فروش جنگنده‌های F-35 به ترکیه لغو نشده است. حتی اگر به احتمال بسیار کمی این توافق شکسته شود، ترکیه به دنبال هواپیماهای جایگزین از کشورهای دیگر می‌رود».

وی با بیان اینکه تهدیدات بر سر تصمیم ترکیه برای خرید سامانه‌های S-400 از روسیه غیرقابل قبول است، تاکید کرد: «اگر آمریکا سامانه‌های پدافند موشکی پاتریوت به ترکیه نفروشد، ما نیز مختار هستیم از هر کشور دیگری (سامانه موشکی) خریداری کنیم».

«بکر بوزداغ» سخنگو و معاون نخست‌وزیری ترکیه نیز اعلام کرد که هر لحظه امکان دارد نیروهای ارتش این کشور با ورود به خاک عراق، عملیات ضد تروریستی اجرا کنند.

بوزداغ طی نشست خبری هفتگی با بیان اینکه ترکیه حق دارد در هر منطقه‌ای که بخواهد عملیات ضد تروریسم اجرا کند، افزود: «از جمله منطقه قندیل در عراق که در آن تهدیداتی علیه ما وجود دارد...ترکیه هر لحظه که احساس کند می‌تواند وارد قندیل شود».

به نوشته روزنامه «دیلی صاباح» وی درباره تعیین تکلیف با آمریکا بر سر شبه‌نظامیان کُرد در شمال سوریه نیز گفت که بر سر جدول زمانی برای خروج یگان‌های مدافع خلق از شهر منبج و گام‌های پس از آن توافق شده است.

فارس

پربیننده ترین خبرها