تحلیل روز/

آیا سرنوشت الحدیده در دست نماینده سازمان ملل است؟

آیا سرنوشت الحدیده در دست نماینده سازمان ملل است؟
شنبه 19 خرداد 1397 - 07:22

آیا در کند شدن حرکت ماشین جنگی امارات در حمله به الحدیده پاسخ منفی آمریکا به کمک خواستن اماراتی ها موثر بود یا تهدیدات ارتش یمن در حمله به امارات موثر افتاد؟

العالم _ یمن

در حالی که نماینده سازمان ملل خوشبینانه صنعا را ترک کرد و وعده داد راه حل مورد نظرش برای پایان دادن به بحران یمن را ارائه کند یمنی ها اعلام کردند تنها مساله ای که مشمول مذاکرات واقع نشد مساله تسلط بر الحدیده است.

این در حالی است که در یک عملیات حساب شده نیروهای اماراتی و بخشی از هواداران هادی در خلال یک ماه گذشته کوشیدند تا الحدیده را به تصرف خود درآورند و در سایه این پیروزی سرنوشت یمن را آنچنان که می پسندند رقم بزنند.

غربی ها و به ویژه آمریکا در مقابل این حمله ابتدا سکوت کردند و در سایه این سکوت بر این باور بودند که با اشغال الحدیده و محاصره دریایی، هوایی و زمینی یمن، عربستان و امارات از پشت میز مذاکرات اتی پیروزمندانه خارج خواهند شد. در چنین شرایطی و برخلاف پیشروی های سریع اولیه نیروهای اماراتی ماشین جنگی آنان چنانکه عبدالملک حوثی وعده کرده بود در ۵۰ کیلومتری الحدیده متوقف شد و این روزها مکرر اخباری مبنی بر باز پس گیری مناطق اشغالی یکی پس از دیگری به گوش می رسد.

همزمان با تشدید درگیری ها، نماینده سازمان ملل به صنعا رفت و اخباری ضد و نقیض از رسانه های آمریکایی در خصوص سرنوشت جنگ الحدیده مخابره شد.

خبراول حکایت از مخالفت آمریکا با تسخیر الحدیده داشت در این خبر آمده بود که آمریکا به درخواست کمک امارات در حمله به الحدیده جواب منفی داده است.

درخبری دیگر یک مسئول پنتاگون در گفتگو با شبکه تلویزیونی الحره صراحتا اعلام کرد نیروهای آمریکایی در یمن مستقرند و به عربستان و امارات کمک اطلاعاتی می کنند، طفره رفتن این مقام پنتاگون از پاسخ به سوال الحره مبنی بر اینکه آیا در عملیات الحدیده نیروهای آمریکایی حضور دارند؟ در کانون توجهات محافل رسانه ای قرارگرفت و بلاخره جیمز ماتیس دو روز پیش رسما اعلام کرد امریکا بایستی در عملیات الحدیده حضور یابد تا حوثی ها و در نتیجه حامی آنها یعنی ایران را تضعیف کند.

همه این اخبار در شرایطی نقل می شود که از یک سو در جبهه نبرد ماشین جنگی امارات نه تنها متوقف که در حال بازگشت داده شدن به عقب است و از دیگر سو شروط یمنی ها برای مذاکرات از ناحیه نماینده سازمان ملل مورد توجه جدی قرارگرفته است.

بدیهی است چنانچه یمنی ها در جبهه های نبرد دست برتر را نداشتند و در موضع ضعف بودند ارائه شرط و منوط کردن مذاکرات به شرط های بقولی پنج گانه اساسا محلی از اعراب پیدا نمی کرد و بدیهی تر آنکه چنانکه آمریکا می توانست در سایه مشارکتش در جنگ الحدیده ورق را به نفع امارات و عربستان برگرداند حتما از هیچ کمکی دریغ نمی کرد.

تاملی در شروط اعلامی از سوی دو طرف درگیر در جنگ یمن نشان می دهد که در شرایط کنونی نمی توان به ابراز خوشبینی نماینده سازمان ملل در حل بحران یمن زیاد خوشبین بود چه آنکه طرف عربستانی پیش شرط گفتگو را عقب نشینی یمنی ها و تسلیم سلاح هایشان معرفی می کند و در مقابل یمنی ها اول بر راه حل سیاسی، برگزاری انتخابات و تشکیل دولت وحدت ملی تاکید می کنند و خالی شدن دستهایشان از سلاح را در مرحله بعد از این تعریف می کنند.

طبیعی است درمقابله با دشمن، معقول ترین راه، راهی است که یمنی ها برگزیده و آینده سرزمینشان را به آن گره زده اند اگرچه در سایه پرپاگاند غربی و عربی وضعیت یمنی ها شکننده معرفی می شود اما این مرزهای مشترک یمن و عربستان است که مدام در معرض حمله ای جدید است و همچنین این عربستان است که به شکل مداوم در معرض موشک های یمنی آرامش و قرار را از دست داده اند.

بی شک تهدیدات یمنی ها در خصوص نا امن معرفی کردن امارات که چند روز پیش از ناحیه سخنگوی ارتش یمن اعلام شد می تواند تاثیری اساسی و البته ناگفته در تجدید نظر اماراتی ها در تشدید جنگ در الحدیده داشته باشد.

فراموش نکنیم طبق وعده چهار سال پیش بنا بود بن سلمان ظرف سه هفته یمن را اشغال کند و همچنین قرار بود تا آخر ماه رمضان دولت امارات در حدیده جشن پیروزی برگزار کند.

ابورضا صالح

پربیننده ترین خبرها