العالم – ایران
علی خاکساری در برنامه گفتگوی ویژه خبری شبکه دو سیما، با بیان اینکه درآمد ایرانی ها قیمت خودرو سه تا چهار برابر قیمت واقعی است، افزود: قیمت خودروهای تولید داخل در مقایسه با درآمد مردم دیگر کشورها 10 تا 20 برابر است.
وی گفت: نمی توان قیمت خودروها را دستوری تعیین کرد بلکه باید در بازار قیمت خودرو ها مشخص شود.
ایران خودرو و سایپا به قیمت جان مردم در پی منافع خود هستند
این استاد دانشگاه افزود: در حالی که دولت همه جانبه از ایران خودرو و سایپا حمایت می کند مشخص است که قیمت های کنونی خودرو نیز نتیجه دخالت دولت در این دو شرکت خودرو سازی است.
خاکساری گفت: عده ای در ایران خودرو و سایپا جمع شده اند که حتی به قیمت جان مردم در پی منافع خود هستند.
وی افزود: در دنیا یک خودرو استاندارد با شرایط ایمنی خوب و دوست دار محیط زیست مانند مزدا 3 قیمتی معادل چهار برابر حقوق یک مهندس دارد اما در ایران خودرو ها با کیفیت نامناسب و در بدترین شرایط تولید و به مردم تحمیل می شود.
می دانستیم قرارداد با پژو و رنو به نتیجه نمی رسد
این استاد دانشگاه گفت: پس از برجام وقتی رئیس جمهور در فرانسه با شرکت های خودروسازی پژو و رنو قرارداد امضا می کرد می دانستیم این قراردادها به نتیجه نمی رسد، زیرا در کنار رئیس جمهور مدیران دو شرکت خودروسازی ورشکسته ایران خودرو سایپا حضور داشتند.
خاکساری افزود: ما می خواهیم اقتصاد خودرو و خط تولید آن در کشور راه اندازی شود.
وی گفت: صنعت خودرو سرمایه بر است و اشتغال زا نیست در حالی که در ایران صنعتی اشتغال زا معرفی می شود!
این استاد دانشگاه افزود: تحریم ها برای خودرو سازی کشور نبوده است و می توانستیم آخرین فناوری ها را در این زمینه از آمریکا و اروپا وارد کنیم اما در رابطه با شرکت های اروپایی بحث تحریم مطرح می کنیم.
در صنعت خودرو دلالی های سازمان یافته وجود دارد
خاکساری گفت: با توجه به اینکه اقتصاد راهکارهایی را برای حل مشکل عرضه و تقاضا و ایجاد تعادل در بین آن را دارد اما نمی توان برای آشفتگی و دلالی های سازمان یافته راه حلی پیدا کرد.
وی افزود: در صنعت خودرو دلالی های سازمان یافته ای در کشور وجود دارد.
این استاد دانشگاه گفت: می گوییم ایران خودرو سایپا کار خود را بکنند اما اجازه دهیم خودرو سازهای دیگر دنیا نیز بتوانند در ایران خودرو تولید کنند.
شورای رقابت: 97 درصد سهم بازار در دست ایران خودرو و سایپا است
رضا شیوا رئیس شورای رقابت نیز در این برنامه گفت: در خودروهای زیر 45 میلیون تومان که خودرو های کوچک و متوسط هستند انحصار در بازار وجود دارد و این شورا موظف است بر اساس قانون برای آنها قیمت گذاری کند.
وی افزود: 97 درصد سهم بازار تولیدی خودرو کشور دست دو شرکت ایران خودرو و سایپا است که به نوعی یک شرکت هستند.
رئیس شورای رقابت با بیان اینکه بانک مرکزی قطعه به قطعه خودروهای تولید داخل را بر اساس تورم قیمت گذاری و آن را به شورای رقابت اعلام می کند گفت: به طور معمول بانک مرکزی اطلاعات را تا آخر اسفند جمع آوری و قیمت خودرو را اواخر اردیبهشت یا خرداد سال بعد به شورای رقابت اعلام می کند.
شیوا افزود: هر زمان که بانک مرکزی این قیمت را به ما اعلام کند ما نیز آن را اعلام می کنیم زیرا ساز و کار مشخص کردن قیمت قطعه به قطعه خودروهای تولید داخل بر اساس تورم در شورای رقابت وجود ندارد.
سید مهدی مقدسی عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی نیز در این برنامه با اشاره به گرانی خودرو گفت: در این زمینه مردم هزینه نبود مدیریت را می پردازند.
وی افزود: زمانی که هزینه های تمام شده خودرو های تولید داخل را محاسبه می کنیم متوجه می شویم که خودرو سازان می توانستند برخی قیمت ها را کنترل کنند البته کیفیت خودرو ها بحث دیگری دارد.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی گفت: سوال این است که چرا خودرو سازانی که توان عرضه محصولاتشان را داشتند صبر کردند بازار ملتهب شود و سپس خودروها را وارد بازار کنند.
مقدسی افزود: خودرو سازان بجای مدیریت بازار به دنبال حل مشکلات شرکت هایشان هستند.
وی گفت: انحصار خودرو باید بشکند و خودروسازان دیگری وارد بازار شوند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی افزود: دو خودرو سازی که هزینه تمام شده خود را به هر دلیل افزایش داده اند آن را به مردم تحمیل می کنند.
مقدسی گفت: مجلس شورای اسلامی حوزه نظارتی خود را قوی تر می کند و هر انحرافی در افزایش قیمت خودروها باشد با ابزار قانونی با آن برخورد می کنیم.
وی افزود: حمایت از تولید داخل نباید به گونه ای باشد که مردم فشار آورد.
مشاور ایران خودرو: چرا حالا به ما حمله می کنید؟!
امیرحسن کاکایی مشاور مدیر عامل ایران خودرو نیز در این برنامه گفت: از ابتدای سال خودرو سازان تقاضای 20 درصدی افزایش قیمت خودرو ها را داشتند اما دولت آن را به تعویق انداخت.
وی افزود: در دو ماهه نخست امسال نه تنها کاهش تولید بلکه افزایش تولید داشته ایم اما حاشیه بازار خودرو قیمت خودرو ها را به دلیل افزایش نرخ ارز و دیگر کالاهای سرمایه ای افزایش داد.
کاکایی گفت: تا زمانی که قیمت گذاری خودرو ها منطقی نشود تعادل به این بازار بر نمی گردد.
مشاور مدیر عامل ایران خودرو در ادامه با بیان اینکه ظرفیت تولید خودرو ها در کشور به یک میلیون و 680 هزار عدد نیز رسیده است افزود: در دو سال گذشته به طور میانگین شورای رقابت مجوز 1/4 دهم درصد افزایش قیمت خودروها را داد در حالی که در این مدت نرخ تورم بیش از 20 درصد بوده است.
وی با بیان اینکه در ایران 35 شرکت خودرو سازی فعالند گفت: در خودروهای زیر 30 میلیون تومان انحصار در کشور وجود دارد اما در خودرو های با قیمت بیش از 30 میلیون تومان هر کس توانسته خودرو وارد کرده است.
کاکایی افزود: در چند سال گذشته ضربات فراوانی از جمله واردات زیاد خودرو به صنعت خودروسازی کشور وارد کرده ایم.
مشاور مدیر عامل ایران خودرو گفت: چند سال است که در صنعت خودروسازی سرمایه گذاری نشده است.
وی افزود: پس از برجام چند قرارداد بسته شد اما فقط 200 میلیون دلار برای ایجاد خط تولید به کشور وارد شد که آن نیز نیمه کاره ماند.
کاکایی گفت: نظام های نظارتی بر صنعت خودروسازی کشور وجود دارد و خودرو سازان نمی توانند هر طور که می خواهند عمل کنند.
مشاور مدیر عامل ایران خودرو افزود: 12/5 درصد از قیمت خودورهای تولید داخل هزینه مالیات و عوارض و میانگین حقوق کارکنان این صنعت نیز بین چهار تا پنج میلیون تومان است.
وی گفت: 40 سال است که در تحریم هستیم و اگر تحریم ها ادامه یابد چالش های ما در صنعت خودرو سازی گسترش می یابد.
کاکایی افزود: دلیل نوسانات قیمت خودروها حاشیه بازار نیست بلکه اقتصاد کشور است.
مشاور مدیر عامل ایران خودرو گفت: چرا امسال که ایران خودرو و سایپا برنامه های توسعه ای دارند به این دو شرکت حمله می شود؟