مهمان پرست با اشاره به اجلاس عدم تعهد تاكيد كرد:

اهتمام به حل بحران سوريه برمبناي طرح عنان

 اهتمام به حل بحران سوريه برمبناي طرح عنان
دوشنبه 6 شهريور 1391 - 07:35

سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران از اهتمام تهران به حل بحران سوريه از راه هاي مسالمت آميز و بر مبناي طرح صلح كوفي عنان با استفاده از فرصت اجلاس سران عدم تعهد خبر داد.

"رامين مهمان پرست" در گفت و گو با شبكه خبري العالم اظهار داشت: در ديدارهاي جانبي اجلاس، مساله سوريه را در محور فعاليت ها قرار داده ايم تا در حاشيه اجلاس با حمايت تاثيرگذار كشورهاي شركت كننده از راه حل هاي مسالمت آميز، زمينه پشتيباني از طرح عنان و تمديد صلاحيت هاي اين طرح فراهم شود.

مهمان پرست گفت: اين اقدام ايران زمينه بسيار خوبي را براي طرحي فراگير جهت برون رفت سوريه از بحران فراهم مي كند و حضور رييس جمهور مصر و شماري ديگر از روساي شركت كننده در اين اجلاس به اين موضوع كمك خواهد كرد.

به گزارش دوشنبه خبرنگار شبكه خبري العالم، شانزدهمين دوره اجلاس جنبش عدم تعهد، روز گذشته در سطح كارشناسان ارشد و با حضور 105 كشور در مركز همايش هاي صدا و سيما در تهران آغاز شد.

قرار است در نشست دو روزه كارشناسان، سند اجلاس مورد بررسي قرار گرفته و نهايي شود.

سند اجلاس شامل دو بخش يكي سياسي و ديگري اقتصادي و اجتماعي است كه در نشست ديروز بررسي بخش اقتصادي آن پايان يافت و در نشست امروز كه بعد از ظهر برگزار مي شود، بخش اقتصادي و اجتماعي  اين سند مورد بررسي قرار خواهد گرفت.

جمهوري اسلامي ايران، عزم خود را براي فعال سازي اين جنبش و توجه جدي به مسائل آن جزم كرده است. در بحث هاي جانبي اين اجلاس، مساله سوريه از اهميت ويژه اي برخوردار است به طوري كه علي اكبر صالحي وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران در سخنراني افتتاحيه اجلاس، برخورد جدي با تحريم هاي يكجانبه تحميل شده از سوي غرب بر برخي اعضاي اين جنبش را خواستار شد و از دخالت بيگانگان و سوء استفاده از نيازهاي منطقه انتقاد كرد.

"مجيد الظفيري" سفير كويت در تهران در گفت و گو با شبكه خبري العالم اظهار داشت: بي شك، جنبش عدم تعهد همه مسائل را مورد بررسي قرار خواهد داد تا بهترين راه حل براي مشكلات كشورهاي جنبش در نظر گرفته شود و من بر اين باورم كه تا حد زيادي در خصوص مسائل مختلف توافق وجود دارد.

الظفيري گفت: مساله سوريه در راس مسائل مطرح در نشست ها و گفت و گوهاي جانبي اين اجلاس قرار دارد.

"معتز خليل" نماينده مصر در سازمان ملل متحد نيز در گفت و گو با شبكه خبري العالم اظهار داشت: محمد مرسي رييس جمهور مصر در كنفرانس سازمان همكاري اسلامي در جده ، طرح هايي درباره ضرورت شكل گيري گروه كاري منطقه اي متشكل از چند كشور از جمله مصر ، تركيه ، ايران و عربستان به منظور حل و فصل بحران سوريه ارائه كرد.

ياد آور مي شود كه نخست وزير سوريه به نمايندگي از اين كشور در نشست سران جنبش عدم تعهد در تهران شركت خواهد كرد.

سوريه بر اين باور است كه هرگونه راه حل بحران اين كشور بايد بر اساس توقف خشونت و آغاز فوري گفت و گو استوار باشد.

"فيصل المقداد" معاون وزير امور خارجه سوريه در گفت و گو با العالم تصريح كرد: ما از توقف خشونت ها و آغاز فوري گفت و گوي ملي استقبال مي كنيم تا سوري ها شخصا سرنوشت و رهبري آينده كشور خود را تعيين كنند.

كارشناسان ارشد ، در جلسات روز گذشته به دو كميته سياسي و اقتصادي تقسيم شدند و به بررسي پيش نويس نهايي كه روز سه شنبه و چهارشنبه در اختيار وزراي امور خارجه قرار خواهد گرفت ، پرداختند.

بسياري از ناظران و كارشناسان داخلي و خارجي بر اين باورند كه آغاز به كار اجلاس جنبش عدم تعهد در تهران عليرغم همه فشارهاي اعمال شده، به مثابه پيروزي بزرگ سياسي و ديپلماتيك براي ايران به شمار مي رود و افق گسترده اي را فراروي تهران خواهد گشود و نقطه عطف مهمي در تاريخ جنبش عدم تعهد خواهد بود.

27-19:37
26

پربیننده ترین خبرها