سودانی تشریح کرد:

کسانی که برای حل بحران سوریه اولویت دارند

کسانی که برای حل بحران سوریه اولویت دارند
سه شنبه 7 شهريور 1391 - 05:43

نماينده مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: طرح پيشنهادي ايران براي حل و فصل بحران سوريه طبق اصل گسترش مشاركت محلي، منطقه اي و بين المللي و تبديل آن به آشتي ملي در سوريه است.

"ناصر سوداني" در گفتگو با شبكه خبري العالم اظهار داشت: ايران خواستار ثبات و امنيت در سوريه است و اين كشور را همپيمان خود مي داند؛ امنيت سوريه امنيت ايران و امنيت ايران امنيت سوريه است؛ مهمترين چيزي كه تضمین کننده امنيت و ثبات سوريه است خروج گروههاي خارجي از اين كشور، توقف مداخله در آن و پايان دادن به خشونت و تلاشها براي ايجاد فتنه فرقه اي در سوريه است.

وي افزود: ايران همچنين مي خواهد گفتگوي فراگير در سوريه به آشتي ملي تبديل شود، و مسئله منحصر به گفتگوي سياسي بين احزاب و گروههاي خاص كه خواستار رقابت با نظام و دستيابي به قدرت هستند نباشد. گفتگو بايد گسترده و فراگير بر محور ملت سوريه باشد.

سوداني ادامه داد: كشورهايي كه براي مشاركت در گفتگو در سوريه اولويت دارند كشورهاي همسايه اين كشور مانند عراق، ايران و تركيه علاوه بر كشورهاي عربي مانند الجزاير و غيره هستند كه نقشي خاص در سرنوشت سوريه دارند. اين مسئله اي است كه كوفي عنان فرستاده سابق بين المللي بر آن تاكيد كرد و پيشنهاد مصر در اين زمينه نيز خوب است.

وي تاكيد كرد: گسترش دايره كشورهاي شركت كننده در گفتگو در سوريه مي تواند براي دستيابي به راه حل در اين كشور بهتر و نزديكتر باشد به اين ترتيب كه موازنه اي در معادلات موجود در منطقه ايجاد كند. كشورهايي كه از خشونت و مخالفان مسلح با اسلحه و پول حمايت كردند نبايد نقشي در گفتگو در سوريه داشته باشند.

اين نماينده مجلس شوراي اسلامي تاكيد كرد: مشاركت هر يك از طرفها در گفتگو بايد به دور از پيروي از اراده هاي كشورهاي بزرگ كه در بحران سوريه مداخله كردند باشد. سوريه از طرح پيشنهادي ايران كه روز پنجشنبه در اجلاس سران جنبش عدم تعهد در تهران مطرح خواهد شد استقبال كرده است.

سوداني گفت: علاء الدين بروجردي رئيس كميسيون امنيت ملي و سياست خارجي مجلس شوراي اسلامي طرح پيشنهادي ايران براي حل و فصل بحران سوريه را طي سفر به اين كشور به همه طرفهاي مخالف و دولت سوريه ارائه داده و اين طرح با استقبال مواجه شده است.

 

 

MKH-27-22:40



پربیننده ترین خبرها