سخنگوي وزارت امور خارجه ايران:

تاکید نشست «نم» بر حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه

تاکید نشست «نم» بر حل مسالمت‌آمیز بحران سوریه
شنبه 11 شهريور 1391 - 15:56

سخنگوي وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران، با اشاره به اينکه حضور رهبر معظم انقلاب اسلامي و بيانات ارزشمند ايشان اهميت ويژه‌اي به نشست غيرمتعهدها داد، تاکيد کرد: در اين نشست بر مسائل مختلف ازجمله ضرورت حل مسالمت‌آميز بحران سوريه تاکيد شد.

«رامین مهمان‌پرست» روز شنبه در مصاحبه با شبکه خبری العالم گفت: نشست جنبش غیر متعهدها در تهران، بزرگ‌ترین گردهمایی در جهان پس از نشست‌های سازمان ملل بود که  با مشارکت بیش از ۱۲۰ کشور جهان و بیش از ۱۷ کشور ناظر و تعدادی از سازمان‌های بین المللی از پنج قاره جهان برگزار شد.

سخنگوی وزارت خارجه کشورمان تاکید کرد: در بیانیه نشست سران جنبش غیرمتعهدها به مسائل بسیاری از جمله حمایت از حقوق ملت‌ها در برخورداری از فن‌آوری هسته‌ای، مخالفت با بهره‌برداری از حقوق بشر برای اعمال فشار بر کشورها، مخالفت با دخالت خارجی در امور داخلی کشورهای عضو و مخالفت با تبعیض نژادی پرداخته شد.

مهمان‌پرست با اشاره به اینکه در نشست تهران با اشکال مختلف سلطه جویی، تهدید و خشونت علیه کشورهای دیگر مخالفت شد، گفت: حاضران در نشست سران جنبش غیرمتعهدها در تهران به مسائل و بحران‌های منطقه‌ای مانند جنایت‌های رژیم صهیونیستی، تهدیدات این رژیم علیه فلسطینی‌ها، حمایت از حقوق ملت فلسطین و حمایت از آشتی میان گروه‌های فلسطینی پرداختند.

وی افزود: شرکت‌کنندگان در نشست سران جنبش غیرمتعهدها درباره بحران سوریه نیز گفت‌وگو کردند و بر لزوم ارائه راهکار مسالمت‌آمیز برای برون‌رفت از بحران سوریه، جلوگیری از دخالت خارجی و انتقال سلاح به این کشور تاکید کردند و در این باره  به توافق رسیدند.

به گفته مهمان‌پرست در بیانیه نشست سران جنبش غیرمتعهدها بر حمایت از اصول این جنبش، توان اعضای آن برای مشارکت گسترده در عرصه بین‌الملل و نیز حق جمهوری اسلامی ایران در برخورداری از فن‌آوری مسالمت‌آمیز هسته‌ای تاکید شد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ایران اسناد تصویب شده در اجلاس تهران را نشان‌دهنده موفقیت چشمگیر این نشست دانست و گفت: نماینده الجزایر به نیابت از همه اعضای جنبش غیرمتعهدها از حسن استقبال ایران و برگزاری این نشست به بهترین شکل ممکن تقدیر و تشکر کرد.

مهمان‌پرست گفت: حضور حضرت آیت الله خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی، در شانزدهمین نشست سران جنبش غیرمتعهدها و بیانات ارزشمند ایشان، که با استقبال همه هیئت‌های شرکت‌کننده روبرو شد، اهمیتی ویژه به این نشست داد.

وی افزود: حضرت آیت الله خامنه‌ای در سخنرانی خود فرمودند که منطقه با مرحله‌ای تاریخی و مملو از بحران‌ها و چالش‌ها روبروست و کشورهای غربی و ابرقدرت‌ها خود نیز در معرض بحران قرار دارند و حقوق ملت‌ها را نقض می‌کنند. منطقه شاهد موج بیداری اسلامی و به پا خاستن ملت‌ها برای رسیدن به استقلال و مشارکت در جنبش‌ها و انتفاضه‌ها است.

مهمان‌پرست گفت: نقش ضعیف کشورهای بزرگ و ابرقدرت و شکست آن‌ها در عرصه‌های سیاسی فضا و فرصت مناسبی را برای تبدیل شدن جنبش غیرمتعهدها به عنوان یک بازیگر برجسته فراهم کرده است. برگزاری این نشست در تهران با مشارکت حداکثری مقامات بین‌المللی در چنین شرایطی نقش و جایگاه برجسته منطقه‌ای و جهانی جمهوری اسلامی ایران را بارزتر نشان داد.

سخنگوی وزارت خارجه ایران تصریح کرد: برخورداری از چنین نقشی، مسئولیتی بزرگ را بر دوش ایران می‌گذارد. این مسئولیت طی سه سال ریاست ایران بر جنبش غیرمتعهدها سنگین‌تر می‌شود و در نتیجه باید به طور مستمر و فعال برای تقویت این نقش در سطوح مختلف و تحقق شعار نشست سران، یعنی برقراری صلحی عادلانه و حاکمیت مشترک جهانی تلاش کنیم.

 AM - 01 - 15:40

پربیننده ترین خبرها