گزارش فارین پالیسی از چالش های سخت پمپئو در قبال کره شمالی

گزارش فارین پالیسی از چالش های سخت پمپئو در قبال کره شمالی
سه شنبه 19 تير 1397 - 13:54

نشریه آمریکایی فاریس پالیسی در گزارشی عنوان کرد که وزیر خارجه آمریکا در اجرای سیاستهای مدنظر دونالد ترامپ در قبال کره شمالی با چالش هایی روبرو است.

العالم ـ آمریکا

در گزارش فارین پالیسی آمده است: برای وزیر خارجه آمریکا هرگز آسان نیست که مسئله سیاست پیشرفت در مذاکره آمریکا با کره شمالی را به راحتی محقق کند. پمپئو حتی با کمک سونگ کیم دیپلمات با تجربه امریکایی نیز با یکسری ضعف و چالش ها اخیرا وارد پیونگ یانگ شد.

وی در این سفر با چالش هایی روبرو بود که برخی از آنها را خود دولت واشنگتن ایجاد کرده . می توان در این راستا به برخی از این چالش ها اشاره کرد. اعلام ضرب الاجل برای خلع سلاح هسته ای کره شمالی از سوی جان بولتون مشاور امنیت دولت ترامپ و در کنار آن افشای یک گزارش اطلاعاتی آمریکا در مورد برنامه مخفی کاری های کره شمالی، وزیر خارجه آمریکا را در یک ماموریت غیرممکن قرار می دهد.
در ادامه این گزارش فارن پالیسی عنوان شد: رهبر کره شمالی شرط بسته که می تواند آن چه را می خواهد مستقیما از دونالد ترامپ بدست آورد. کیم جونگ اون که خود را یک بازیگر بسیار زرنگ نشان داده، هیچ دلیلی برای سازش پرهزینه با پمپئو نداشته است. رهبر کره شمالی به یاد می آورد که اگرچه مذاکره کنندگان امریکایی چند روز پیش از اجلاس وی با دونالد ترامپ خواستار تعهدات مکتوب در مورد خلع سلاح هسته ای و مسئله موشک های بالستیک بودند اما در بیانیه ای که ترامپ با رضایت آن را در سنگاپور امضا کرد، هیچ اشاره ای به این تعهدات نشد. در این بیانیه امضا شده اشاره ای به مسائل پرچالش دیگر همچون اشاعه تسلیحات کشتارجمعی، امنیت سایبری، تسلیحات شیمیایی و یا حقوق بشر کره شمالی نیز نشده است.
اولین سفر پمپئو به عنوان وزیر خارجه آمریکا به پیونگ یانگ به شدت بر مسئله آزادی سه گروگان آمریکایی متمرکز بود. پمپئو اعتراف کرد در جریان سفر اخیرش به کره شمالی موفق نشده است که پیونگ یانگ را وادار به انجام دو وعده ای کند که ترامپ به اشتباه گفته بود رهبر کره شمالی آنها را اجرایی کرده است.
بزرگترین مشکلی که پمپئو اکنون با ان روبرو است، کاهش تاثیر اهرم تحریم است. به رغم اینکه دولت امریکا قول داده تحریم های شدید علیه کره شمالی حفظ شوند، وزیر خارجه آمریکا اعتراف کرده که تحریم ها با کارشکنی چین در مسیر اصلی خود قرار ندارد.
به گزارش ایرنا به نقل از فارین پالیسی، "اعمال فشار حداکثری" که کره شمالی را به میز مذاکره کشاند، اکنون به "فشار حداقلی" تبدیل شده است. مسئله تحریم ها همچنین مطرح و مایه دردسر برای رهبر کره شمالی است اما تاثیر مستقیم این تحریم ها همواره به اجرای فعالانه از سوی چین علیه پیونگ یانگ بستگی داشته و نقش پکن در اجرای این تحریم ها مهم بوده است. وزارت خارجه چین بارها پیشنهاد لغو این تحریم ها را داده است. مهمتر اینکه پروتکل بزرگ میان پکن- پیونگ یانگ و استقبال گرم رئیس جمهوری چین از رهبر کره شمالی در سفرهای وی به پکن عملا چراغ سبزی به تجار چینی و فعالان بازار سیاه نشان داده است. این شرایط را برای پمپئو سخت می کند.
مذاکرات آمریکا- کره شمالی در حالی انجام شده که تهدید هسته ای کره شمالی همچنان عرصه ای پرخطر است و اگر دولت ترامپ نتواند از اشتباهات بیشتر در سیاستهایش در قبال کره شمالی جلوگیری کند، این مسیر با پایان خوشی همراه نخواهد بود.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها