خط قرمزی که آرزوهای نتانیاهو را بر باد داد

خط قرمزی که آرزوهای نتانیاهو را بر باد داد
چهارشنبه 29 شهريور 1391 - 14:02

اصطلاح «خط قرمز» در قبال برنامه هسته‌اي ايران از کلام سران رژيم صهيونيستي به اظهارات سران آمريكا سرايت كرد و به نظر مي رسد در آستانه انتخابات رياست جمهوري آمريكا، اين تبادل نقش‌ها ميان آمريكا و اسرائيل نشان دهنده شكست آنها در متوقف كردن برنامه هسته‌اي ايران است.

برنامه العين الاسرائيليه که در شبکه العالم تهیه و پخش می‌شود، به بررسي گزارش شبكه 10 تلويزيون اسرائيل در اين زمينه پرداخت.

در اين گزارش آمده است: باراك اوباما رئيس جمهور آمريكا و بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل به رد و بدل كردن مواضع از طريق رسانه‌ها ادامه مي‌دهند. اصطلاح خط قرمزها در قبال ايران كه از گفته هاي بنيامين نتانياهو است امروز براي نخستين بار توسط باراك اوباما استفاده شد. اوباما گفت: بله، خط قرمز وجود دارد. ما با شكل گيري ايران هسته اي موافق نيستيم.

اين در حالي است كه فرق مواضع آمريكا و اسرائيل بسيار عميق است زيرا اسرائيل خواهان جلوگيري از رسيدن ايران به مرحله " كشوري در آستانه تبديل به قدرت هسته اي " است. بر اساس گزارش اخير آژانس بين المللي انرژي اتمي و با استناد به ميزان اورانيوم غني سازي شده توسط ايران، اين كشور در ماه آوريل آينده به اين مرحله خواهد رسيد.

در اين ميان خط قرمز از نظر آمريكا چيز ديگري است. آمريكايي‌ها، تصميم ايران براي عبور از آستانه قرار گرفتن در عداد قدرت‌هاي هسته‌اي و تلاش براي ساخت بمب را خط قرمزي مي‌دانند كه مي‌تواند حمله به ايران را توجيه كند!

"دان شابيرو" سفير آمريكا در اسرائيل گفت: اوباما دو روز پيش با بنيامين نتانياهو نخست وزير اسرائيل تلفني گفت و گو كرد و درباره همكاري مشترك به توافق رسيدند.

اما اين سخنان، نمي تواند بي‌اعتمادي عميق دو رهبر آمريكايي و اسرائيلي را پنهان كند. رسانه هاي آمريكايي، ديدگاه اوباما را بازتاب داده و نتانياهو را آماج حملات خود مي‌كنند.

روزنامه نيويوركر نوشت: به نظر مي‌رسد، نتانياهو براي عزل رئيس جمهور ايالات متحده بيش از هر وقت ديگري مصمم، و به ائتلاف با رامني دلخوش كرده است تا به اين ترتيب به عاملي تعيين كننده در نتايج انتخابات رياست جمهوري آمريكا تبديل شود.

"اويگدور ليبرمن" وزير خارجه اسرائيل گفت: آمريكا نخستين كشوري بود كه در همه سازمان‌هاي بين‌المللي از ما پشتيباني كرد.

اين در حالي است كه بحران در روابط آمريكا و رژيم صهيونيستي به داخل كابينه اسرائيل نيز نفوذ كرد به طوري كه وزير دفاع اسرائيل، ضد نخست وزير موضع گرفت و وزير خارجه نيز انتقاداتي را مطرح كرد. وي در بخشي از سخنان خود گفت: همه اين كشمكش ها و گفت و شنيدها بايد به دور از پوشش خبري رسانه ها صورت گيرد.

اما منابع نزديك به نتانياهو تاكيد كرده اند كه او حاضر است انتقادات را تحمل كند زيرا فشارهاي بين المللي بر ايران، دستاورد اظهارات تند و علني او در قبال ايران بود.

نتانياهو گفت: شهروندان اسرائيل بايد آن چه مي دانم را بدانند و در جريان باشند كه برخي به اسرائيل اعتماد دارند برخي هستند كه فعاليت دارند ، برخي ديگر مانند ارتش همواره در حال آماده باش هستند.

اكنون سئوال اين است كه آيا اين بحران ميان روساي اسرائيل و آمريكا، بحراني واقعي است يا به مثابه تقسيم نقش ها ميان يك تيم است. هر دو اين احتمالات وارد است.

دكتر " وسام حماده" در اين خصوص به شبكه العالم گفت: به نظر من كشمكش‌ها ميان رئيس جمهور آمريكا و نخست وزير اسرائيل تا آخرين روزهاي انتخابات رياست جمهوري آمريكا ادامه خواهد يافت و با نزديك شدن به موعد برگزاري اين انتخابات به اوج خود خواهد رسيد، اما به محض مشخص شدن نتيجه انتخابات روابط ميان اسرائيل و آمريكا به وضع سابق باز مي‌گردد.

وي تاكيد كرد: در واقع تنها مساله‌اي كه هست، تلاش اسرائيل براي به قدرت رساندن نامزدي هم‌سوتر با سياست‌هاي اين رژيم است.

 

26

کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها