هواپیماهای جاسوسی آمریکا در لیبی چه می‌کنند؟

هواپیماهای جاسوسی آمریکا در لیبی چه می‌کنند؟
جمعه 31 شهريور 1391 - 09:02

سياستمدار ليبيايي با اشاره به همکاري قبلي دستگاه جاسوسي آمريکا و رژيم سرنگون شده قذافي، درباره فعاليت اطلاعاتي گسترده هواپيماهاي بدون خلبان آمريكايي در ليبي و به كار گماشتن عناصر متعددي در ليبي براي اين كار هشدار داد.

"عادل عبدالكافي" خلبان سابق و فعال سياسي ليبيايي در گفت و گو با شبكه العالم اظهار داشت: هواپيماهاي بدون خلبان آمريكايي گاهي تا 60 ساعت بر فراز آسمان ليبي به پرواز در مي آيند و به جمع آوري اطلاعات مي پردازند؛ اين هواپيماها سلاح هاي دقيقي از نوع رگباري و راكت حمل مي كنند و از فن آوري بسيار پيشرفته اي در اصابت به اهداف برخوردارند.

وي افزود: پرواز اين هواپيماها در آسمان ليبي و علاوه بر آن حركت ناوچه هاي جنگي آمريكايي به سمت سواحل ليبي به مثابه عرض اندام آمريكا در ليبي و آغازي براي فعاليت اطلاعاتي بسيار گسترده در اين كشور است.

عبدالکافی ادامه داد: اكنون که در لیبی اوضاع نسبتا آرام شده است، آمریکایی ها مي توانند با هواپيماهاي جاسوسي يا عواملي كه از زمان قذافي در ليبي داشته اند، فعاليت اطلاعاتي داشته باشند.

عبدالكافي خاطر نشان كرد: اسناد محرمانه به دست آمده از مقر دستگاه اطلاعاتی ليبي ثابت مي كند كه ميان سازمان اطلاعات ليبي و سی آی ای و سازمان هاي اطلاعاتي غرب همكاري گسترده اي وجود داشت.

اين خلبان سابق ليبيايي در ادامه گفت: هواپيماهاي بدون خلبان براي فعاليت در آسمان ليبي نيازمند عوامل اجرايي در زمين هستند تا بتوانند جايگاه گروه هاي مسلح را مشخص كرده و نقشه كامل فعاليت هاي آن ها را ترسيم كنند. بنابراين درباره تلاش ناتو براي ايجاد پايگاه هاي گسترده اطلاعاتي با رويكردي راهبردي و شمار زيادي پرسنل هشدار مي دهم.

وي با اشاره به توانايي ايران در شكار هواپيماي تجسسي پيشرفته آمريكا و به زمين نشاندن آن گفت: اين كار ايراني ها، آمريكايي ها را تحقير كرد؛ و اكنون آمریکایها سعي مي كنند با استفاده از اين هواپيماها در آسمان ليبي، آبروي از دست رفته خود را به جوي بازگردانند.

اين فعال سياسي ليبيايي با تاكيد بر اين كه هواداران قذافي همچنان در ليبي فعال هستند خاطر نشان كرد: آن ها به قاچاق و مهاجرت غيرقانوني از طريق مرزهاي ليبي ادامه مي دهند؛ در حالي كه هواپيماهاي شناسايي هيچ كاري در قبال آن ها صورت نمي دهند ، هر چند بهانه آن ها براي فعاليت اطلاعاتي بر فراز آسمان ليبي ، مبارزه با همين افراد است.

"عادل عبدالكافي" بازخواست دولت و شوراي انتقالي سابق به سبب امضاي قرارداد با آمريكا به منظور پرواز هواپيماهاي آمريكايي و فعاليت اطلاعاتي آن ها در آسمان و زمين ليبي را خواستار شد، و تأکید کرد: اين توافقنامه را ننگي براي ليبي و حاكميت ملي ليبي مي دانيم.

 

20-18:40

26



کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها