افراط آمریکا در تحریم؛ آشی که شی و پوتین برای ترامپ پخته اند

افراط آمریکا در تحریم؛ آشی که شی و پوتین برای ترامپ پخته اند
شنبه 24 شهريور 1397 - 15:47

اقدام دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا در خصوص تشدید تحریم ها علیه چین و روسیه، پکن و مسکو را به سوی تشکیل جبهه واحد برای مقابله با آمریکا و حتی اروپا سوق داده است.

العالم ـ گزارش

اقدام بی محابای دونالد ترامپ رییس جمهور آمریکا و افراط وی در خصوص استفاده از تحریم علیه کشورهای مختلف جهان و از جمله اصرار بر تشدید تحریم ها علیه چین و روسیه حالا کار دست واشنگتن داده به طوری که پکن و مسکو را به سوی تشکیل جبهه ای واحد برای مقابله با آمریکا و حتی اروپا سوق داده است.

کارشناسان و تحلیلگران سیاسی و عرصه اقتصاد جهانی پیش از این نیز بارها در باره خطرات استفاده بی محابا از حربه تحریم به دولتمردان آمریکا هشدار داده بودند ولی مطابق معمول گوش رییس جمهور پوپولیست آمریکا به این حرف ها بدهکار نبوده، با ادامه این روند به نظر می رسد حالا خطرات اقدامات افراطی ترامپ آشکارتر و هشدارهای کارشناسان در مورد تبعات این رویه در حال بروز و ظهور است.

همگرایی چین و روسیه در برابر آمریکا

اقدامات افراطی ترامپ علیه چین درحالی صورت گرفته که این کشور با فاصله گرفتن از نظام کمونیستی، راه خود را از روسیه جدا کرده و تعامل اقتصادی با غرب را درپیش گرفته بود اما حالا اقدامات واشنگتن منجر شده که این دو کشور بار دیگر به سوی هم متمایل شده و نسبت به تهدیدات مشترک در برابر آمریکا جبهه واحدی را تشکیل دهند.

چینی ها که کمتر وارد مباحث نظامی و همکاری های دفاعی با دیگر کشورها می شدند حالا در حرکتی بی سابقه بیش از 3 هزار نیرو، 30 فروند بالگرد، هواپیمای جنگنده و بمب افکن و ده ها دستگاه تانک به رزمایش نظامی مشترک با روسیه با عنوان "وستوک 2018" اعزام کرده اند.

کنفرانس شرق در ولادی وستوک روسیه (اجلاس اقتصادی ولادی وستوک) فرصتی برای همراهی بیشتر دو کشور در برابر تهدیدات واشنگتن قرار داد. همزمانی سفر رییس جمهوری خلق چین با برگزاری رزمایش "وستوک 2018" با حضور 300 هزار نیروی نظامی روسیه که از سال 1981 به این طرف بزرگترین رزمایش این کشور محسوب می شود، حامل پیام معنا داری برای ارتش آمریکا و زورگویی های اقتصادی این کشور است و شاید برای همین بود که پنتاگون با ناراحتی اعلام کرد که تحرکات نظامی این دو کشور را زیر نظر دارد.

این در حالی است که چین و روسیه پیش از این با تهدیدهای فزایینده آمریکا مواجه بوده و ترامپ هر بار بر دامنه این تهدیدات می افزاید. چین پیش از این با اعمال تعرفه 25 در صدی بر طیفی از کالای صادراتی این کشور از سوی آمریکا مواجه بوده و از سوی دیگر واشنگتن، مسکو و پکن را به اعمال تحریم‌های بیشتر نیز تهدید کرده است.

آمادگی ترامپ برای اعمال تعرفه ۲۰۰ میلیاردی بر کالاهای چینی

خبرگزاری رویترز روز جمعه (23 شهریور ماه 1397) به نقل از یک منفع آگاه گزارش داده که ترامپ به مشاوران و دستیارانش دستور داده تا مقدمات لازم برای اعمال تعرفه جدید علیه  200 میلیارد دلار واردات کالاهای چینی را آماده کنند.

این درحالی است که پیش از این گفته شده بود آمریکا در خصوص حل و فصل اختلافات تجاری به چین پیشنهاد مذاکره داده و در همین ارتباط استیون منوچین وزیر خزانه داری آمریکا تلاش هایی را برای از سرگیری مذاکرات تجاری انجام داده است. گزارش های منتشر شده حاکی است که زمان اعمال تعرفه های جدید تجاری علیه چین هنوز مشخص نیست.

درخواست چین از آسه برای نبرد تجاری با آمریکا

در اثنای جنگ تجاری آمریکا با کشورهای جهان به ویژه چین، معاون نخست وزیر این کشور در 27 امین اجلاس مجمع جهانی اقتصاد در ویتنام با هشدار در مورد اینکه اقتصاد جهانی در جهتی صحیح پیش نمی رود از کشورهای اتحادیه جنوب شرق آسیا "اسه آن" خواست از جنگ تجاری آمریکا پیروی نکنند.

بنابر گزارش روز پنجشنبه رسانه های منطقه جنوب شرق آسیا، "هو چون هوئا" معاون نخست وزیر چین در این اجلاس خواست کشورهای دهگانه این اتحادیه جنگ تجاری آمریکا و سیاست های اقتصادی محافظه کارانه این کشور را در جهان رد کرده و روابط تجاری و اقتصادی منطقه را توسعه و رونق بخشند.

ویتنام میزبان این اجلاس بین المللی اقتصادی به همراه اندونزی، مالزی، تایلند،برونئی، فیلیپین، کامبوج، لائوس، میانمار و سنگاپور از اعضای آسه آن هستند.

خبرگزاری ویتنام گزارش داد: وی در اشاره ای آشکار در مورد جنگ تجاری آمریکا علیه چین گفته که اقدامات حمایتی و یک طرفانه برخی کشورها منجر به تضعیف الگوی اقتصادی مبتنی بر قوانین چند جانبه شده که خطری جدی برای رشد اقتصاد جهانی است.

در اردیبهشت ‌ماه سال جاری دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا با انتشار فهرستی از حدود یک هزار و 300 قلم کالای چینی شامل تلویزیون، قطعات هواپیما و وسایل پزشکی اعلام کرد که قصد دارد بر این کالاها تعرفه 25‌درصدی وضع کند.

اکنون چین برای مقابله با جنگ تجاری که آمریکا علیه این کشور در جهان به راه انداخته به طور عام از کشورهای جهان و به طور ویژه از کشورهای بلوک اقتصادی آسه آن خواسته تا با جنگ تجاری آمریکا مقابله کنند.

آمریکا علاوه بر استفاده از حربه های تحریم علیه چین، ایران، شرکای تجاری هم پیمان همچون کشورهای اروپایی و همچنین جنگ تجاری با همسایگان خود و بدون توجه به تبعات جنگ اقتصادی و زیان این اقدام بر اقتصاد جهانی، همزمان روسیه را نیز به بهانه های مختلف با فشارهای مضاعف تحریمی در تنگنا قرار داده است.

تهدید علیه روسیه به اعمال تحریم‌های بیشتر

ریک پری وزیر انرژی آمریکا پس از دیدار روز پنجشنبه (22 شهریورماه 1397) با آلکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه در جمع خبرنگاران گفت که آمریکا قصد اعمال تحریم های بیشتر علیه طرح های انرژی روسیه و نیز طرح خط لوله گاز جریان شمالی-2 را دارد.

ریک پری تصریح کرد که در صورت اجرای طرح خط لوله گاز جریان شمالی-2 از سوی روسیه، آمریکا تحریم های بیشتر (علیه روسیه و این طرح) وضع می کند.

خط لوله جریان شمالی 2 برای انتقال سالانه 55 میلیارد متر مکعب گاز روسیه از طریق دریای بالتیک به آلمان برنامه ریزی شده است و بخشی از برنامه شرکت گازپروم برای برون رفت روسیه از مسیر کنونی اوکراین برای گاز رسانی به اروپا است.

فاز نخست این خط لوله به آلمان که یک هزار و 222 کیلومتر است، سال 2011 به بهره برداری رسیده و سالانه بیش از 20 میلیارد متر مکعب گاز روسیه را به این کشور اروپایی منتقل می کند.

به دنبال تهدید صورت گرفته از سوی وزیر انرژی آمریکا، الکساندر نوواک وزیر انرژی روسیه اعمال تحریم های آمریکا علیه طرح خط لوله گاز جریان شمالی 2 ابراز نگرانی کرده است.

بزرگ‌ترین رزمایش روسیه پس از جنگ سرد با مشارکت چین

تهدیدات مستمر و افراطی ترامپ علیه چین و روسیه کار را به جایی رسانده که این کشورها را دو باره به هم نزدیک کرده و در مقابل تهدیدات واشنگتن به همگرایی سوق یافته اند امری که بی شک خوشایند آمریکا و منافع آن نخواهد بود.

روسیه روز سه شنبه ( 20 شهریور ماه 1397) بزرگ‌ترین مانور نظامی بعد از جنگ سرد را در شرایطی در شرق سیبری آغاز کرد که چین به طور گسترده در آن مشارکت داشت.

در این رزمایش که «ووستوک ۲۰۱۸» (شرق ۲۰۱۸) نام دارد، در مجموع تقریباً ۳۰۰ هزار سرباز، بیش از ۱۰۰۰ بال هواپیما، هلیکوپتر و هواپیمای بدون سرنشین، تا ۳۶ هزار تانک نظامی و دیگر وسایط نقلیه و نیز تا ۸۰ عراده کشتی در این تمریمنات شرکت دارند. این مانورها در پنج محل به شمول دریای جاپان، در بحر برینگ و بحر اختسک انجام می شوند.

ارتش چین نیز با اعزام بیش از ۳ هزار نیروی نظامی و شماری نفربر زرهی و هواپیما در این رزمایش شرکت دارد و چند یگان از نیروی زمینی ارتش مغولستان نیز به این نفرات پیوسته‌اند.

یکی از اهداف اصلی این مانور، که تا روز ۱۷ سپتامبر (۲۶ شهریور) ادامه خواهد داشت، تمرین آمادگی برای استقرار سریع هزاران نیرو، هواپیما و وسایل نقلیه نظامی از غرب روسیه تا نواحی شرقی در طول چند هزار کیلومتر توصیف شده است.

وزارت دفاع چین هم از تعمیق همکاری‌های نظامی و "تقویت توانایی دو طرف برای نشان دادن واکنشی مشترک به تهدیدهای امنیتی مختلف" سخن گفته اما جزییات بیشتری ارائه نکرده است.

روابط واشنگتن و مسکو روز به روز در حال تیره شدن است به طوری که کنگره آمریکا چندی پیش تحریم های جدیدی را علیه روسیه به اتهام مداخله در انتخابات ریاست جمهوری سال 2016 تصویب کرد.

سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو) نیز اعلام کرده که هیچ طرحی برای نشان دادن واکنش به رزمایش روسیه ندارد و تصمیم ندارد که نیروهای خود را به نزدیکی مرزهای این کشور اعزام کند.

سفر "شی جین پینگ" رییس جمهوری خلق چین به روسیه برای شرکت در اجلاس اقتصادی ولادی وستوک و هم زمانی آغاز رزمایش مشترک دو کشور در شرایطی صورت گرفته که کشورش نیز همانند روسیه با تهدیدهای مضاعف آمریکا برای اعمال تعرفه روبرو است.

روسای جمهور چین و روسیه می گویند که آمریکا نه تنها یک مشکل برای آنان بلکه برای اقتصاد جهان نیز  مشکل آفرین است و شی جین پینگ، رییس جمهوری چین در این خصوص به پوتین گفته که باید برای مقابله با یکجانبه گرایی آمریکا دست همکاری داد.

روسیه و چین که حالا کره شمالی را نیز در کنار خود دارند، یک قدرت واحد بزرگ نظامی، دفاعی، اقتصادی، تجاری و حتی سیاسی در برابر واشنگتن محسوب می شوند که خود را برای برنامه های مقابله جویانه با آمریکا آماده می کنند.

پوتین رئیس جمهوری روسیه در کنار "شی جین پینگ" رئیس جمهوری چین در حاشیه "اجلاس اقتصادی شرق" در ولادی‌وستوک با پختن بلینی (پن کیک) که یادآور آشپزی ماه ژوئن آنها در چین است، نشان دادند که دو کشور در جبهه کارزار و مقابله با تهدیدهای آمریکا آش خوبی برای ترامپ و مقابله با اقدامات افراطی آن پخته اند.

احمد نیکنام

پربیننده ترین خبرها