بیشترین شانس نخست وزیری عراق را چه کسی دارد؟

بیشترین شانس نخست وزیری عراق را چه کسی دارد؟
دوشنبه 26 شهريور 1397 - 23:13

پس از انتخابات پارلمانی عراق در سال 2018؛ عراقی ها منتظرند که چه کسی نخست وزیر، بالاترین مقام اجرایی در عراق خواهد شد.

العالم - گزارش

«رائد فهمی» نماینده پارلمان عراق عصر دوشنبه به خبرگزاری 'المعلومه' عراق گفت نام عادل عبدالمهدی بعنوان نامزد پست نخست وزیری بشکل رسمی میان مقتدا صدر و هادی العامری مطرح شده و هر دو طرف درباره آن توافق کردند. 

وی گفت: احزاب عمده کرد عراق نیز هیچگونه مخالفتی با رسیدن عبدالمهدی به این پست ندارند و این امر از جهت تشکیل یک دولت قدرتمند حائز اهمیت است. 

فهمی افزود: باید منتظر توافق رسمی همه طرف ها از جمله گروههای عرب اهل تسنن درباره این نامزد باشیم تا زمینه تشکیل یک دولت قدرتمند که مورد تایید پارلمان باشد، فراهم شود. 

وی در عین حال خاطرنشان کرد که دیگر ائتلاف های سیاسی نیز اسامی متعددی  از جمله مصطفی الکاظمی رئیس سازمان اطلاعات عراق و نیز فالح الفیاض رئیس سابق سازمان الحشد الشعبی را برای تصدی پست نخست وزیری معرفی کرده اند که در صورتیکه توافق نهایی درباره عبدالمهدی صورت نگیرد، مطرح خواهند شد. 

درهمین حال 'حسن العلوی' نویسنده و سیاستمدار عراقی نیز امروز در یک گفتگوی رسانه ای، عبدالمهدی را گزینه موفق برای مرحله پیش روی عراق و پایان دادن به درگیری های منطقه ای دانست. 

وی گفته بود که مذاکرات درباره تایید نامزدی عبدالمهدی انجام شده و تاکنون اکثریت ائتلاف های سیاسی عراق روی آن توافق کرده اند. 

همچنین «خالد الاسدی» از مسئولان ائتلاف «دولت قانون» گفت ائتلاف البناء که متشکل از ائتلاف های دولت قانون و الفتح است، کمیته ای ویژه را برای انتخاب نخست وزیر آینده عراق بر اساس معیارهای خاص تشکیل داده است.

این درحالیست که این ائتلاف تاکید کرد که نوری مالکی رهبر آن، تمایلی به نامزد شدن برای نخست وزیری عراق ندارد.

الاسدی در بیانیه ای اعلام کرد که مطرح کردن نامزد مورد توافق برای پست نخست وزیری، مساله ای بعید است.

وی گفت که مجلس نمایندگان عراق نمی تواند در این مساله دخالت کند، و نامزد نخست وزیری باید از فراکسیون اکثریت باشد.

وی گفت که پارلمان به ترکیب وزرایی که نخست وزیر آنرا تشکیل داده، رای خواهد داد و طبق قانون، نخست وزیر از سوی رئیس جمهور مامور تشکیل دولت جدید خواهد شد.

در همین راستا، ائتلاف سائرون که مورد حمایت مقتدا صدر است، گفت که همه اسامی مطرح شده از سوی رسانه ها برای تصدی سمت نخست وزیری، نادرست است.

رائد فهمي از رهبران ائتلاف سائرون است ، گفت که برخی از طرف های رسانه ای و سیاسی برای نامزد شدن برخی از شخصیت ها برای پست نخست وزیری به عنوان نامزد مورد توافق تبلیغ می کنند و این درست نیست.

وی تاکید کرد گروه های سیاسی تا این لحظه، اسامی نامزدهای نخست وزیری را بررسی نکرده اند.

در این رابطه، حاکم الزاملی عضو جریان صدر نیز گفت امکان تشکیل دولت یا موفقیت آن در خارج از ائتلاف های فتح و سائرون وجود ندارد.

وی تصریح کرد که جریان صدار با ملحق شدن ائتلاف دولت قانون به ائتلافی که دولت را تشکیل می دهد، موافق نیست.

الزاملی افزود: ما با حزب الدعوه اختلافی نداریم، و هیچ یک از نامزدهای این حزب برای نخست وزیری، وتویی وجود ندارد.

وی اظهار داشت که جریان صدر، مایل به هیچ شخص حزبی برای نخست وزیری نیست.

وی تاکید کرد که جریان صدر، مایل است که نخست وزیر، شخصیتی قوی و مستقل و شجاع و تکنوکرات باشد.

این درحالیست که برخی منابع گفته اند که عادل عبدالمهدی، معاون پیشین رئیس جمهوری عراق، نزدیک ترین شخص به نخست وزیری آتی عراق است و دیدار امروز وی با مرجعیت عالی دینی، ممکنست صحه ای بر این اخبار باشد.

به گزارش العالم؛ با توجه به قانون اساسی عراق، مجلس  این کشور موظف است رئیس جمهور و پس از آن نخست وزیر را انتخاب نمایید.

ساختار سیاسی عراق در سال 2006 سه سال پس از سقوط صدام به عبارتی در مجلس اول این کشور (پس از سقوط دیکتاتوری) شکل گرفت که بنابر آن کرسی ریاست مجلس به اهل سنت؛ رئیس جمهوری عراق که سمتی تقریبا تشریفاتی است به احزاب کرد و نخست وزیری به احزاب شیعه رسیده است.

شیعیان اکثریت کرسی ها را در پارلمان عراق دارند؛ در پارلمان فعلی 180 کرسی از 328 نفر از آن شیعیان است و رقابت بین گروه های شیعه در استان های بغداد و مرکز و جنوب این کشور برای کسب کرسی نخست وزیری شدت گرفته است.

 

علي الصجري از مسئولان ائتلاف البنا از مرجعیت دینی خواست برخی اسامی را برای کسب پست نخست وزیری معرفی کند تا زمینه انتخاب آنها بین گروه های ملی فراهم شود.

او اضافه کرد که "ما می خواهیم نخست وزیر فراجناحی و ملی گرا برای آینده عراق انتخاب کنیم به نحوی که نماینده تمام ائتلاف های بزرگ متشکل از احزاب سنی، شیعیان و کردها باشد؛ اگر نخست وزیر آینده بتواند رضایت مرجعیت عراق را کسب کند می تواند دولتی قوی با پشتبانی مجلس را تشکیل دهد.

پربیننده ترین خبرها