پامپئو از ادامه پشتیبانی از حمله به یمن حمایت کرد

پامپئو از ادامه پشتیبانی از حمله به یمن حمایت کرد
پنج‌شنبه 29 شهريور 1397 - 18:33

روزنامه «وال استریت ژورنال» به سندی دست یافته که نشان می‌دهد وزیر خارجه آمریکا از بیم لغو یک قرارداد تسلیحاتی ۲ میلیارد دلاری، از ادامه پشتیبانی آمریکا از حملات عربستان به یمن حمایت کرده است.

العالم- آمریکا

 روزنامه «وال استریت ژورنال» روز پنج‌شنبه نوشت به سندی دست یافته که نشان می‌دهد «مایک پامپئو» دیپلمات ارشد آمریکا با وجود مخالفت اغلب کارشناسان وزارت خارجه این کشور از ادامه پشتیبانی نظامی ایالات متحده از حملات عربستان به یمن حمایت کرده، چراکه در غیر اینصورت احتمال داشته که یک قرارداد کلان تسلیحاتی با کشورهای عربی حاشیه خلیج فارس لغو شود.

بنا بر این گزارش، این سند محرمانه و اظهارات افراد مطلع نشان می‌دهد در حالی که کارشناسان امور غرب آسیا و مسائل نظامی در وزارت خارجه آمریکا از موضع گروهی از نمایندگان کنگره آمریکا برای پایان دادن به حمایت نظامی از عملیات عربستان در یمن حمایت کرده‌اند، اما پامپئو نهایتا موضع تیم حقوقی وزارت خارجه آمریکا را تایید کرده که معتقد بوده‌اند که تعلیق حمایت از عملیات یمن می‌تواند قرارداد فروش بیش از ۱۲۰۰۰۰ موشک هدایت‌پذیر به عربستان و امارات را در معرض خطر قرار دهد. ارزش این قرارداد ۲ میلیارد دلار تخمین زده شده است.

«هیثر نوئرت» سخنگوی وزارت خارجه آمریکا از اظهار نظر درباره جزئیات این گزارش و سند درزکرده خودداری کرده، اما گفته است: «هرچند شرکای سعودی و اماراتی ما پیشرفت‌هایی کرده‌اند، اما همچنان در حال بحث با آن‌ها درباره گام‌های بیشتری هستیم که باید برداشته شوند تا به وضعیت انسانی پرداخته شود، مسیر سیاسی در همکاری با تلاش‌های نماینده ویژه سازمان ملل متحد پیش رود و از اینکه این کارزار نظامی با قوانین درگیری‌های نظامی و قوانین بشردوستانه بین‌المللی همخوان هستند، اطمینان حاصل شود.»

از زمانی که عربستان در سال ۲۰۱۴ به بهانه بازگرداندن «عبد ربه منصور هادی» رئیس‌جمهور مستعفی یمن به این کشور حمله کرد، آمریکا از نیروهای سعودی حمایت نظامی و لجستیکی می‌کند. 

سازمان ملل متحد می‌گوید در جریان درگیری‌ها در یمن ۱۶۷۰۰ نفر کشته یا زخمی شده‌اند که اغلب آن‌ها غیرنظامی بوده‌اند. روزنامه «واشنگتن پست» ماه گذشته نوشت رقم واقعی آمار تلفات در یمن بیش از ۵۰۰۰۰ نفر است. ماه گذشته تنها در یک حمله ائتلاف سعودی به اتوبوس حامل دانش‌آموزان یمنی، بیش از ۴۰ کودک جان خود را از دست دادند. آن حادثه فشارها برای توقف حمایت از ریاض را در آمریکا افزایش داده، اما پامپئو به دولت آمریکا توصیه کرده که این حمایت همچنان ادامه یابد.

بر اساس یکی از مصوبات کنگره آمریکا، وزارت خارجه این کشور باید هر ۶ ماه یکبار تایید کند که ائتلاف سعودی به اندازه کافی برای کاهش تلفات غیرنظامی در یمن تلاش می‌کند. صدور این تاییدیه پیش شرط ادامه حمایت نظامی از ائتلاف سعودی در یمن است.

در حالی که کارشناسان وزارت خارجه آمریکا به پامپئو پیشنهاد کرده‌اند که از تایید تلاش سعودی‌ها برای کاهش تلفات غیرنظامی خودداری کرده و در عوض با طرح مسئله «منافع امنیت ملی» ادامه حمایت از ریاض را توجیه کند، اما پامپئو در نامه‌ای به کنگره تایید کرده که ائتلاف تحت رهبری عربستان سعودی به اندازه کافی برای کاهش تلفات غیرنظامی تلاش می‌کند.

فارس

پربیننده ترین خبرها