وزیر خارجه بحرین از شوی ضدایرانی جدید خبر داد

وزیر خارجه بحرین از شوی ضدایرانی جدید خبر داد
جمعه 6 مهر 1397 - 21:25

«خالد بن احمد آل خلیفه» وزیر امور خارجه بحرین روز جمعه پس از دیدار با همتایان خود از آمریکا و چند کشور عربی، از یک شوی ضدایرانی جدید در واشنگتن طی روزهای آینده خبر داد.

العالم- بحرین 

وی به روزنامه «نشنال» چاپ امارات گفت که دولت بحرین قصد دارد در روزهای آتی از آنچه که او «یک توطئه تحت هدایت ایران» خوانده است، در واشنگتن رونمایی کند.
وزیر خارجه بحرین که پس از شرکت در نشستی با حضور وزیران خارجه آمریکا و هشت کشور عربی صحبت می‌کرد، گفت که در این جلسه بر «مسائل مهم راهبردی» تمرکز شده است.
وی با تکرار اتهام‌های نخ‌نمای گذشته علیه ایران، تهران را تهدیدی برای منطقه خواند.
بر مبنای بیانیه وزارت امور خارجه آمریکا، در جلسه روز جمعه که با حضور وزیران امورخارجه کشورهای بحرین، مصر، اردن، کویت، عمان، قطر، عربستان سعودی در نیویورک برگزار شد، موضوع «ائتلاف راهبردی خاورمیانه» که اصطلاحا با عنوان «ناتوی عربی» شناخته می‌شود، مورد بحث قرار گرفت.
این برای نخستین بار است که آمریکا وجود چنین طرحی را به طور علنی تایید می‌کند.
برخی رسانه‌ها پیش از این خبر داده بودند که احتمال می‌رود این نهاد از ماه ژانویه (دی ماه) اعلام موجودیت کند.
طرح تشکیل ناتوی عربی که چند ماهی است از سوی آمریکا و متحدانش مطرح شده، به علت شکاف و گسست عمیقی که میان کشورهای حاشیه خلیج فارس وجود دارد، تاکنون راه به جایی نبرده است. 
نمود این اختلاف و چندگانگی به وضوح در شورای همکاری خلیج فارس هویداست؛ نهادی که طرح نخست آمریکا برای ایجاد کمربند امنیتی در منطقه علیه ایران بود. 
تلاش برای تشکیل ناتو عربی در حالی مطرح می شود که کشورهای عربی حتی امکان مدیریت تنش‌ها و روابط میان خود را نداشته و در شورای همکاری به بن بست رسیده‌اند.
برخی منابع اعلام کردند که شورای همکاری خلیج فارس به دلیل بروز اختلافات در حال فروپاشی است و امریکلا تلاش دارد که از این فروپاشی جلوگیری کند.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها