یک خبر چند خط تحلیل؛

آیا دیدار وزرای خارجه بحرین و سوریه اتفاقی بود؟

آیا دیدار وزرای خارجه بحرین و سوریه اتفاقی بود؟
دوشنبه 9 مهر 1397 - 20:51

العالم _ سوریه

خبر:

 در حاشیه نشست مجمع عمومی سازمان ملل وزیر خارجه بحرین با همتای سوری خود مواجه شد و گفتگوی مختصری بین آنها صورت پذیرفت.

تحلیل:

  • اگر چه وزیر خارجه بحرین مدعی است برای این دیدار هیچ برنامه ریزی قبلی صورت نگرفته است اما واقعیت آن است که برخی از کشورهای منطقه و در راس آن بحرین بدون اجازه عربستان هیچ اقدامی انجام نمی دهند و این یعنی آنکه محور ضد ایرانی در منطقه بعد از تحمل شکست در جنگی 7 ساله علیه سوریه اینک درصدد جذب این کشور برآمده اند. بی گمان هدایت راهبردی این پروژه از ریاض و ابوظبی صورت می پذیرد.
     
  • سفر محرمانه رییس شورای امنیت امارات به سوریه که پس از یک ماه از انجام آن رسانه ای شد، در کنار تلاش های بن زاید برای بازگشایی سفارتخانه امارات در سوریه در کنار اقدام اخیر وزیر خارجه بحرین حکایت از آن دارد که این کشورها می کوشند تا در فضای سوریه پس از جنگ جایگاهی را برای خود دست و پا کنند و برای این منظور در شرایط جدید تلاش می کنند با تمرکز بر مواجهه خود و سوریه با دشمن مشترکی به نام اخوان المسلمین سوریه را به جمع عربی خود بازگردانند.
  • مبتنی بر این ضرب المثل رایج عربی که می گوید: هیچ صلحی در منطقه بدون حضور سوریه ممکن نیست، می توان نگاه های امریکا و حامیان منطقه ای ترامپ به سوریه پس از جنگ را بازخوانی کرد. به نظر این کشورها برای تکمیل پروژه "ناتوی عربی" و همچنین "تکمیل پروژه معامله ترامپ" و... شدیدا به حضور سوریه نیاز است. این درحالی است که از زاویه دید حکومت سوریه هفت سال دشمنی این کشورها با ملت سوریه در سایه خلق، تجهیز و اعزام تروریست های تکفیری به کشورشان هیچگاه قابل بخشش نیست و در عین حال امکان گسست سوریه از محور مقاومتی که سال ها در کنار مردم سوریه به دفع دشمنی این کشورها مشغول بوده اند منتفی است.

پربیننده ترین خبرها