عفو بین‌الملل:

جامعه جهانی در برابر نقض آزادی بیان در عربستان سکوت نکند

جامعه جهانی در برابر نقض آزادی بیان در عربستان سکوت نکند
يکشنبه 15 مهر 1397 - 21:52

سازمان عفو بین‌الملل در پی ناپدیدن شدن روزنامه‌نگار و منتقد سیاسی سعودی در کنسولگری عربستان سعودی در استانبول، از جامعه جهانی خواست تا به سکوت خود در برابر سرکوب آزادی بیان توسط ریاض پایان دهد.

العالم - عربستان سعودی

سازمان «عفو بین‌الملل» که مقر آن در لندن است، یکشنبه‌شب بیانیه‌ای در واکنش به ناپدید شدن «جمال خاشقچی» روزنامه نگار و فعال معارض سعودی در کنسولگری عربستان در ترکیه واکنش نشان داد.

به گزارش الجزیره، در بیانیه‌ عفو بین الملل آمده است: کشته شدن خاشقچی چنانچه صحت داشته باشد، جنایت اعدام در خارج از چارچوب قانونی محسوب خواهد شد.

سازمان عفو بین‌الملل از جامعه جهانی خواست از سکوت خود در برابر نقض آزادی بیان توسط عربستان و سرکوب آن دست بردارد.

در ادامه بیانیه تاکید شده است، جامعه جهانی باید از عربستان سعودی بخواهد درباره سرنوشت خاشقچی هر چه سریعتر توضیح دهد.

«خدیجه ازرو»، نامزد خاشقچی چهارشنبه هفته گذشته به رسانه‌های ترکیه گفت که نامزدش برای انجام دادن کارهای ازدواجشان به کنسولگری عربستان سعودی در شهر استانبول رفته و بیرون نیامده است. وی گفت که نامزدش از سوی دولت سعودی «ربوده شده» و این دولت مسئول جان او است.

منابع ترکیه‌ای می‌گویند که «ارزیابی اولیه پلیس ترکیه این است که آقای خاشقچی داخل کنسولگری عربستان سعودی در استانبول کشته شده است. ما معتقدیم این قتل با برنامه‌ریزی قبلی صورت گرفته و جسد او به بیرون از کنسولگری منتقل شده است.»

شبکه الجزیره دیشب به نقل از منابع آگاه مدعی شد که جسد جمال خاشقچی روزنامه نگار مشهور سعودی در یکی از مناطق استانبول ترکیه پیدا شده است.

از سوی دیگر، رئیس جمهور ترکیه روز یکشنبه در کنفرانس سالانه حزب حاکم عدالت و توسعه گفت: هرچند مساله ناپدید شدن روزنامه نگار سعودی در ترکیه بسیار ناراحت‌کننده است، اما «انتظارات ما در قبال موضوع خاشقچی همچنان مثبت است.»

رجب طیب اردوغان افزود: آنکارا موضوع خاشقچی را در بالاترین سطح پیگیری می‌کند و دادستانی کل ترکیه، این پرونده را مورد تحقیق و بازرسی قرار می‌دهد.

پربیننده ترین خبرها