آمریکا در انتظار یک منازعه حقوقی دیگر با ایران

آمریکا در انتظار یک منازعه حقوقی دیگر با ایران
دوشنبه 16 مهر 1397 - 07:50

آمریکا امروز یک منازعه حقوقی جدید را با ایران در دادگاه عالی سازمان ملل آغاز می‌کند.

العالم _ ایران / سیاسی

به گزارش العالم به نقل از خبرگزاری فرانسه، آمریکا روز دوشنبه (امروز) یک منازعه حقوقی جدید را با ایران در دادگاه عالی سازمان ملل آغاز می‌کند. این منازعه که بر سر میلیاردها دلارِ توقیف شده است می‌تواند اختلاف دولت ترامپ را با جامعه جهانی تشدید کند.

ایران در ژوئن سال 2016 آمریکا را به دیوان بین‌المللی دادگستری کشانده بود. این شکایت برای مقابله با حکم دیوان عالی آمریکا که 2 میلیون دلار از دارایی‌های تهران را به منظور پرداخت غرامت به قربانیان ادعایی تروریسم توقیف کرده بود، تنظیم شده است.

دیوان بین‌المللی دادگستری امروز در حالی برای استماع اعتراض آمریکا به شکایت ایران تشکیل جلسه می‌دهد که همین دادگاه یک هفته پیش واشینگتن را در پرونده تحریم‌های جدید دولت ترامپ بر ضد تهران محکوم کرده بود.

هر دو شکایت تهران بر ضد واشینگتن بر مبنای پیمان مودت آمریکا و ایران تنظیم شده است. این پیمان در سال 1955 میان دو کشور امضا شد. اما چهارشنبه هفته گذشته دولت ترامپ اعلام کرد نه تنها از پیمان مودت خارج می‌شود، بلکه حضور خود را در توافق بین‌المللی مرتبط با حاکمیت دادگاه‌های سازمان ملل به حالت تعلیق در می‌آورد.

مشخص نیست واشینگتن چگونه می‌خواهد به جدیدترین پرونده حقوقی مطرح‌شده در دیوان بین‌المللی دادگستری واکنش نشان دهد؛ اما مقامات آمریکایی تأیید کرده اند که وکلای دولت این کشور در جلسه دادگاه حضور خواهند داشت.

پربیننده ترین خبرها