عَمرو موسی: شهدای جدید نمی خواهیم

عَمرو موسی: شهدای جدید نمی خواهیم
جمعه 21 مهر 1391 - 17:05

وزير خارجه اسبق مصر و دبيركل پيشين اتحاديه عرب، خودداري دولت مصر از حمله به تظاهر كنندگان را خواستار شد.

به گزارش پايگاه اطلاع رساني شبكه خبري العالم، در پي درگيري هاي امروز تظاهر كنندگان مصري با نيروهاي امنيتي، عمرو موسي وزیر خارجه اسبق مصر و دبيركل سابق اتحاديه عرب، بر روي صفحه شخصی خود در تويتر نوشت: تظاهرات مسالمت آميز، حق مسلم همه مصري هاست و اختصاص به جناحي خاص ندارد.

وي توقف حمله نيروهاي امنيتي به تظاهر كنندگان را خواستار شد و تصریح کرد: تعرض به تظاهر كنندگان را متوقف كنيد و نگذاريد خون مصري ها بر زمين ريخته شود، نمي خواهيم كه در دوره حكومت رياست جمهور منتخب، شهدايي تازه در مصر داشته باشيم.

گفتني است عصر امروز (جمعه) تلاش طرفداران رييس جمهور مصر و معترضان به بركناري دادستان كل اين كشور براي كنترل ميدان التحرير، به درگيري طرفين و دخالت پليس انجاميد.

طرفداران محمد مرسي رييس جمهوري مصر كه عمدتا از حاميان جنبش اخوان المسلمين هستند، با هدف اعتراض به تبرئه مقامات دوران حسني مبارك از اتهامات، توسط دستگاه قضايي در اين تظاهرات شركت كرده بودند. از سوي ديگر، مخالفان مرسي كه ائتلافي از گروه هاي سكولار و ليبرال مصر هستند نیز با اقدامات رييس جمهوري و تلاش وي براي تسط اسلامگرايان بر دستگاه قضايي اعلام مخالفت كرده اند.

تلاش اين دو گروه براي تسلط بر ميدان التحرير سبب بروز درگيري هايي شد كه بر اساس اطلاعيه وزارت بهداشت مصر ده ها زخمي به جاي گذاشت.

بركناري دادستان كل مصر در روز پنجشنبه توسط مرسی که در پی تبرئه 24 مقام سابق وابسته به حسني مبارك ديكتاتور اين كشور از اتهامات صورت گرفت، خشم دستگاه قضايي مصر و قضات آن را برانگيخته است.

دادستان كل مصر، حكم مرسي براي انتصاب وی به عنوان سفير قاهره در واتيكان را نپذيرفت و "انجمن قضات مصر" نیز حكم رييس جمهوري را حمله به استقلال دستگاه قضايي اعلام كرد.

این در حالی است که شماری از قضات مشهور و باسابقۀ مصر، امروز جمعه با اعلام حمایت خود را از دادستان کل این کشور، حکم دیروز رییس جمهور مبنی بر برکناری وی را مورد انتقاد قرار دادند و به نظر می رسد تحولات اخیر، اختلافات جدید و دامنه داری را میان دو قوۀ مجریه و قضائیه مصر موجب خواهد شد.

دسته بندی ها :
کلید واژه ها :

پربیننده ترین خبرها