تحلیل روز/

نصیب سوریه از گذرگاه مرزی نصیب

نصیب سوریه از گذرگاه مرزی نصیب
دوشنبه 23 مهر 1397 - 15:49

یادداشت پیش روی تحلیلی است از بازگشایی گذرگاه مرزی میان سوریه و اردن پس از سه سال و اثراتی که بازگشایی این گذرگاه بر اقتصاد سوریه دارد.

العالم-سوریه

پس از گذشت سه سال از بسته شدن گذرگاه نصیب-جابر در مرز اردن و سوریه، به دنبال تلاش ارتش سوریه جهت تکمیل اقدامات لوجستیکی، این گذرگاه مرزی امروز دوشنبه 15 اکتوبر 2018 بازگشایی شد، در همین حال ولید المعلم، وزیر خارجه سوریه  در دیدار با ابراهیم الجعفری همتای عراقی خود درخصوص بازگشایی گذرگاه های بین المللی میان دو کشور نیز به بحث و رایزنی پرداخت.

بازگشایی گذرگاه نصیب جابر و تلاش برای بازگشایی دیگر گذرگاه های مرزی در سوریه در حالی صورت گرفت که این کشور برای هفتمین سال متوالی در جنگی به سر می برد که این جنگ از سوی طرف های بین المللی با سرمایه های برخی کشورهای منطقه(خاورمیانه) و بر اساس کینه ورزی های تاریخی  و با بهانه های دروغین انجام اصلاحات دموکراتیک بر سوریه تحمیل شده است، جنگی که هیچ نتیجه ای جز قتل و خونریزی و آوارگی میلیون ها شهروند سوری نداشته است.

این اقدامات ویرانگرانه به دست شرورترین افراد کره زمین (تروریست ها)  که به سمت شام فراخوانده شدند و باحمایت های مالی و تسلیحاتی گسترش پیدا کردند تا در کنار برخی از تکفیری های داخل سوریه بجنگند و هیچ هدفی جز سقوط نظام مشروع و قانونی  سوریه نداشتند. هدفی که سنگ بنای طرح استکبار جهانی برای ترسیم نقشه خاورمیانه جدید را تشکیل می دهد.

بر هیچ کس پوشیده نیست که جنگ تحمیلی علیه سوریه منجر به ظهور بحران های مختلفی از جمله بحران اقتصادی شد. بحرانی که با انهدام میادین نفتی به دست تروریست ها و پس از آن به دست کردها آغاز شده و با ویرانی های به بار آمده در زمینه کشاورزی در مناطق حاصلخیز سوریه و از بین رفتن زمینه های توریستی در این کشور ادامه داشت و به تحریم های بین المللی علیه موسسات مالی که در سوریه فعال هستند و توقف تعاملات بانکی که منجر به سقوط لیره سوریه شد، ختم می شد.

اما به دنبال دستاوردهای قابل توجه ارتش سوریه در میدان جنگ طی دو سال گذشته، شاهد آن هستیم که در ماه های اخیر بهبود نسبی در اقتصاد سوریه حاصل شده است. آزادسازی شهر حلب در اواخر 2016، و سپس پاکسازی دیرالزور، البوکمال و المیادین و در نهایت آزادسازی کامل غوطه شرقی در سوریه منجر شد که  آرارم آرام خون به شریان های اقتصاد این کشور بازگردد.

بازپس گیری و تسلط دولت سوریه بر 90 درصد از اراضی سوری از جمله مناطقی که کردها بر آن سیطره پیدا کرده بودند، موجب بر هم خوردن معادلات بسیاری از طرف ها شد و نیز موجب آن شد که شماری ازطرف ها  نیز در معادلات خود تجدید نظر کنند، از این رو می توان به موضع اردن در اعلام بازگشایی گذرگاه نصیب سوریه پس از بازگشتن آرامش نسبی به این کشور اشاره کرد.

اردن پس از آغاز جنگ در سوریه و عراق و بسته شدن مرزهایش به روی این دو کشور، دو بازار مهم اقتصادی خود را از دست داد اما هم اکنون که سوریه بسیاری از موانع و مشکلات را در اقتصاد خود پشت سر گذاشته است، اردن سعی دارد به بازار سوریه بازگردد.

شکی نیست که بازگشایی گذرگاه نصیب و از سرگیری فعالیت گذرگاه البوکمال- القائم منجر به آن خواهد شد که فعالیت های  اقتصادی و تجاری  میان طرف های ذی نفع از نو رونق بگیرد، چنانکه اردن و عراق نیاز زیادی به کالاهای سوری دارند و تجار و بازرگانان عراقی تمایل زیادی برای وارد شدن به بازار سوریه دارند.

در نتیجه می توان امید داشت که سوریه پس از پیروزهای میدانی علیه تروریست ها  و حامیانشان، وارد مرحله جدیدی شده است، مرحله ای که با بازگشایی گذرگاه های مرزی این کشور که دارای اهمیت حیاتی هستند آغاز شده و با رونق گرفتن اقتصاد آسیب دیده سوریه پس از جنگ همراه است و این امر خون تازه ای را در شریان های زیر ساخت های صنعتی این کشور وارد می کند چنانکه عماد خمیس نخست وزیر سوریه پیشتر به آن اشاره کرد و در نتیجه می توان گفت که بسیاری از تحلیلگران معتقدند بازگشایی گذرگاه های مرزی می تواند عرصه را برای بهبود وضعیت معیشتی و پیشبرد  سیاست های مالی و پولی در سوریه فراهم آورد.

احمد سعيد  

 

پربیننده ترین خبرها