در دیدار با چاووش اغلو؛

وزیر خارجه انگلیس بار دیگر روشن شدن وضعیت خاشقچی را خواستار شد

وزیر خارجه انگلیس بار دیگر روشن شدن وضعیت خاشقچی را خواستار شد
سه شنبه 24 مهر 1397 - 11:02

وزیر خارجه انگلیس در لندن با وزیر خارجه ترکیه دیدار و درباره مسائل متعدد از جمله سوریه و خبرنگار عربستانی که پس از ورود به کنسولگری ریاض درترکیه ناپدید شد، گفت‌وگو کردند.

العالم _ ترکیه

«جرمی هانت» وزیر خارجه انگلیس دیروز (دوشنبه) در لندن میزبان «مولود چاووش‌اوغلو» همتای ترکیه‌ای خود بود. طرفین در این دیدار درباره مسائل دوجانبه، شرایط سوریه و ناپدید شدن «جمال خاشقچی» خبرنگار عربستانی منتقد حکومت سعودی گفت‌وگو کرده‌اند.

به نوشته سایت دولت انگلستان، در دیدار هانت و چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه انگلیس بر اهمیت امنیت غیرنظامیان در «ادلب» تاکید و از اقدام ترکیه برای میزبانی از ۳.۶ میلیون پناه‌جو تمجید کرده است.

هانت همچنین نگرانی عمیق خود درباره ناپدید شدن جمال خاشقچی را ابراز و بر نیاز فوری برای انجام تحقیقات کامل و قابل اعتماد تاکید کرده است. 

هانت در این دیدار گفت: «پرونده خاشقچی عمیقا نگران‌کننده است و همان‌طور که امروز شخصا به آقای چاووش‌اوغلو گفتم، انگلیس کاملا از تحقیقات ترکیه درباره این اتفاق حمایت می‌کند. ما به عربستان سعودی اصرار کرده‌ایم تا کاملا با تحقیقات همکاری کند. سوالاتی درباره ناپدید شدن خاشقچی باقی می‌ماند که تنها عربستان سعودی می‌تواند پاسخ دهد».

وزیر خارجه انگلیس با اعلام حمایت از توافق عربستان سعودی و ترکیه برای همکاری مشترک درباره ناپدید شدن خاشقچی، گفت اگر اثبات شود افرادی در این مسئله دست داشتند، باید محاکمه شوند. وی افزود، لندن از تصمیم عربستان سعودی برای اجازه به دادستان عمومی ترکیه برای انجام تحقیقات در این باره استقبال می‌کند.  

روز یکشنبه روزنامه انگلیسی «گاردین» در مطلبی درباره سفر وزیر خارجه ترکیه به لندن نوشته بود، ترکیه سعی می‌کند با فشار به انگلیس، از نفوذ لندن استفاده کند تا این اطمینان به دست آید که عربستان سعودی خود را موظف بداند تعهداتش برای تحقیقات مشترکی را درباره ناپدید شدن جمال خاشقچی انجام دهد.

چاووش‌اوغلو روز شنبه از عدم همکاری عربستان سعودی در تحقیقات درباره ناپدید شدن جمال خاشقچی و عدم اجازه به بازرسان ترکیه برای ورود به کنسولگری شکایت کرده بود.

روز گذشته سرانجام دو هفته بعد از ناپدید شدن خاشقچی، تیمی از ترکیه برای تحقیقات درباره پرونده ناپدید شدن و قتل احتمالی جمال خاشقچی با هماهنگی قبلی ریاض وارد ساختمان کنسولگری عربستان سعودی در استانبول شد.

یک منبع در دادستانی ترکیه که نخواسته نامش شود به شبکه الجزیره گفت، شواهدی پیدا کرده‌اند که ظن کشته شدن خاشقچی داخل کنسولگری را تقویت می‌کند. وی افزود یافتن این شواهد یک گام رو به جلو پس از چندین روز سردرگمی درباره سرنوشت خاشقچی است.

خاشقچی که به دلیل انتقاد از سیاست‌های «محمد بن سلمان» ولی‌عهد سعودی از پارسال به آمریکا مهاجرت کرده بود، سه‌شنبه دو هفته پیش پس از ورود به کنسولگری عربستان در استانبول، ناپدید شد. بر اساس گزارش‌های رسانه‌ای، این ستون‌نویس روزنامه «واشنگتن‌پست»، در کنسولگری شکنجه، کشته و سپس تکه تکه شده است.

پربیننده ترین خبرها