کمیسیون اروپا موضوع خاشقچی را نگران کننده توصیف کرد

کمیسیون اروپا موضوع خاشقچی را نگران کننده توصیف کرد
سه شنبه 24 مهر 1397 - 14:56

کمیسیون اروپا موضوع مربوط به روزنامه نگار منتقد سعودی را نگران کننده توصیف کرد و خواستار روشن شدن ابهامات آن شد.

العالم- اروپا

کمیسیون اروپا درباره مسئله «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد سعودی موضع‌گیری کرد.

این نهاد اروپایی اعلام کرد: «موضوع  خاشقچی بسیار نگران‌ کننده است و باید ابهامتش برطرف شود.»

«فدریکا موگرینی» مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا هم دیروز (دوشنبه) تأکید کرد که این اتحادیه انتظار دارد تا مسئولان سعودی تحقیقات کاملی در خصوص ناپدید شدن خاشقچی انجام داده و همکاری کاملی با مقامات ترکیه در این خصوص داشته باشند.

سه کشور آلمان، فرانسه و انگلیس هم روز یکشنبه با صدور بیانیه‌ای مشترک آغاز تحقیقات درباره وضعیت این روزنامه‌نگار منتقد عربستانی را خواستار شدند. در بخشی از بیانیه مشترک آلمان، فرانسه و انگلیس آمده است: «باید تحقیقاتی معتبر برای روشن شدن حقیقت در مورد اینکه چه اتفاقی افتاده، انجام شود. و اگر مشخص شد که نیاز است، افرادی که مسئول مفقود شدن جمال خاشقچی هستند، شناسایی شده و پاسخگو نگه داشته شوند.»

وزرای این سه کشور با بیان اینکه پرونده خاشقچی را با «نهایت جدیت» دنبال می‌کنند، نوشته‌اند: «ما تلاش‌های مشترک سعودی-ترکی در این ارتباط را تشویق کرده و از حکومت سعودی انتظار داریم پاسخی کامل و دقیق ارائه کند. ما این پیام را مستقیما به مقام‌های سعودی منتقل کرده‌ایم.»

«جمال خاشقچی» فعال سیاسی و روزنامه‌نگار عربستانی که سال ۲۰۱۷ اندکی بعد از ولی‌عهد شدن «محمد بن سلمان» از عربستان رفت و مقیم آمریکا شد، روز سه‌شنبه دوم اکتبر (۱۰مهرماه)  پس از مراجعه به کنسولگری کشورش در استانبول ترکیه، دیگر دیده نشد. ریاض از سرنوشت او اظهار بی‌اطلاعی و ادعا می‌کند او از کنسولگری خارج شده، اما ترکیه می‌گوید قراین نشان می‌دهد که او به دستور مقامات سعودی کشته شده است. 

 

پربیننده ترین خبرها