بانک جهانی: حدود نیمی از جمعیت جهان روزانه درآمدی کمتر از 5.5 دلار دارند

بانک جهانی: حدود نیمی از جمعیت جهان روزانه درآمدی کمتر از 5.5 دلار دارند
چهارشنبه 25 مهر 1397 - 11:08

بانک جهانی روز چهارشنبه اعلام کرد علی‌رغم تلاش‌هایی که برای کاهش فقر شدید انجام شده است، درآمد روزانه حدود نیمی از جمعیت جهان از 5.5 دلار کمتر است، و سهم افراد فقیرِ اقتصادهای متمول در این آمار رو به افزایش است.

العالم به نقل از خبرگزاری فرانسه؛ در این گزارش که سالانه دو بار منتشر می‌شود، بانک جهانی به مبحث فقر پرداخته است تا دریابد کشورها چگونه با این معضل روبرو می‌شوند. بر این اساس، گرچه در سال‌های اخیر از تعداد افرادی که در شرایط موسوم به "فقر شدید" (درآمد روزانه 1.9 دلار) زندگی می‌کنند کاسته شده است؛ بنا بر استانداردهای توسعه‌یافته در حوزه فقر، تعداد افراد فقیر در جهان همچنان به گونه‌ای غیر قابل پذیرش بالا است و ثمرات رشد اقتصادی به گونه‌ای نابرابر در میان مناطق و کشورهای مختلف تقسیم شده است.

این گزارش خاطرنشان می‌کند علی‌رغم کُند بودن روند رشد اقتصاد در سال‌های اخیر، طی سال‌های 2013 تا 2015 از جمعیت فقیر جهان بیش از 68 میلیون نفر (معادل جمعیت تایلند یا بریتانیا) کاسته شده است.

اما با وجود این بهبود، تحولات اخیر حکایت از آن دارد که ممکن است هدف بانک جهانی در کاسته شدن افراد درگیر با "فقر شدید" و کاهش آن‌ها به کمتر از 3 درصد جمعیت جهان تا سال 2030 محقق نشود.

با مرز درآمد روزانه معادل 5.5 دلار، طی سال‌های 1990 تا 2015 فقر جهانی از 67 درصد به 46 درصد کاهش یافت. بانک جهانی همچنین در ماه گذشته در گزارش خود اعلام کرده بود در سال 2015، "فقر شدید" به 10 درصد کاهش یافته است.

بر مبنای گزارش بانک جهانی، فقر در منطقه صحرای آفریقا ریشه دوانده است و 84.5 درصد از مردم این منطقه روزانه درآمدی کمتر از 5.5 دلار دارند.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها