برده داری عربستان در پوشش کارگران خارجی

برده داری عربستان در پوشش کارگران خارجی
سه شنبه 25 مهر 1391 - 08:56

اعمال قوانين مالياتي بسيار شديد و سنگين عليه کارگران خارجي در عربستان و سلب حقوق اوليه آنها براي داشتن امنيت شغلي و حتي جاني؛ پديده‌اي را در عربستان به وجود آورده که بيشتر به برده داري نوين شباهت دارد تا جذب کارگران خارجي.

به گزارش پايگاه خبري شبكه العالم، روزنامه القدس العربي در سرمقاله خود درباره تبعيض نژادي عليه كارگران خارجي در عربستان سعودي نوشت: مجلس مشورتي عربستان كه اعضاي آن از سوي حكومت منصوب مي شوند، بار ديگر توصيه اي را جهت تصویب مالیات سالیانه برای كارگران خارجي در بخش هاي دولتي و خصوصي مطرح کرده است. ارایه دوباره اين توصیه آن هم پنج ماه بعد از لغو آن، حتما به دستور دولت عربستان و از طريق كانال هاي آن در مجلس مشورتي صورت گرفته است؛ و گرنه اين اصرار چه معنايي دارد به ويژه اينكه مسائل ضروري بسياري وجود دارد كه به منافع شهروندان و حقوق آنها آسيب وارد مي كند؛ مانند برابري، دستگاه قضایي مستقل، توقف عمليات غصب زمين ها، و غارت اموال عمومي از سوي اعضای ارشد خاندان حاکم.

"اظفر خان" كارشناس ارشد بين المللي در سازمان بين المللي كار در امور مهاجرت، در خصوص این مسأله به روزنامه سعودی "الاقتصادیه" گفت: در همه كشورها قوانین تعیین شده برای حمایت از کارگران داخلی برای کارگران خارجی نیز اجرا شود، و در همین راستا تعهدات مالي تعيين شده براي كارگران خارجي همان تعهداتي باشد كه در مورد كارگران داخلي اجرا مي شود.

القدس العربی تأکید کرد: اين كارشناس قصد دارد بگويد كه گرفتن ماليات فقط از كارگران خارجي در عربستان، تبعيض نژادي است و قوانين بين المللي كار و حتي منشورهاي حقوق بشر در همه جهان آن را رد مي كنند. بنابراين اگر مقامات سعودی قصد دارند ماليات بر درآمد اعمال كنند، بايد به طور مساوي و بدون هيچ تفاوت يا تبعيضي برای همه اعم از شهروندان يا اتباع خارجي ، اجرا شود.

القدس العربی خاطرنشان کرد: مراقبت هاي پزشكي رايگان يا فرستادن فرزندان به مدارس براي كارگران خارجي در عربستان با وجود آن كه اكثر آنها عرب و مسلمان هستند ممنوع است؛ اين وضعيت در بيشتر كشورهاي عربی حاشیه خليج فارس وجود دارد. علاوه بر اين مقامات حاكم ماليات هاي بالايي بر آنها براي تمديد اقامت شان و دستيابي آنها به ويزاي خروج و بازگشت و ماليات هاي ديگري اعمال مي كنند.

در پايان اين مقاله آمده است؛ در زمان انقلابهای عربي و مطرح شدن درخواستها جهت برقراري عدالت و برابري و رعایت حقوق بشر؛ مطرح شدن ایده‌های نژادپرستانه از سوی مقامات سعودی بسیار عجيب به نظر مي رسد.

 

 



پربیننده ترین خبرها