مکرون سفرهای سیاسی به عربستان را به تعویق انداخت

مکرون سفرهای سیاسی به عربستان را به تعویق انداخت
جمعه 27 مهر 1397 - 02:15

رئیس جمهوری فرانسه گفت که تا روشن شدن وضعیت پرونده خاشقچی، سفرهای سیاسی به عربستان از جمله سفر وزیر اقتصادش به کنفرانس داووس صحرا را تعلیق کرده است.

العالم-اروپا

امانوئل مکرون رئیس جمهوری فرانسه در حاشیه نشست سران اتحادیه اروپا در بروکسل به وضعیت نامعلوم جمال خاشقچی روزنامه نگار ناپدید شده سعودی اشاره کرد و گفت: در شرایط جاری تصمیم به تعلیق برخی سفرهای سیاسی (به عربستان) گرفتیم.

وی تاکید کرد که سفر «برونو لومر» وزیر اقتصاد فرانسه به کنفرانس «ابتکار سرمایه‌گذاری آینده» که هفته آتی در عربستان برگزار می شود نیز لغو شده است.

مکرون همچنین گفت که ترزا می نخست وزیر انگلیس، آنگلا مرکل صدر اعظم آلمان و مارک روت نخست وزیر هلند را در جریان این تصمیم خود قرار داده است.

پیشتر وزیران اقتصادی و بازرگانی انگلیس، فرانسه و هلند نیز در اعتراض به ناپدید شدن خاشقچی انصراف خود را از شرکت در این کنفرانس که به «داووس صحرا» مشهور است، اعلام کردند.

به گزارش ایرنا، ده ها تن از مدیران عامل و مقام های بلندپایه شرکت های برتر فناوری جهان و موسسه های بین المللی از جمله کریستین لاگارد رئیس صندوق بین المللی پول، دارا خسروشاهی مدیر عامل شرکت بین المللی تاکسیرانی «اوبر» اعلام کرده اند که در این کنفرانس شرکت نمی کنند.

«جان فلینت» مدیر اجرایی بانک « اچ اس بی سی» (شرکت خدمات مالی و بانکداری بریتانیایی)، «بیل وینترز» مدیر اجرایی «استاندارد چارتر» (شرکت چندملیتی خدمات مالی و بانکداری) به همراه «تیجان تیام» مدیر اجرایی بانک سوئیس کردیت در کنفرانس سرمایه گذاری عربستان که قرار است بین روزهای 23 تا 25 اکتبر (یکم تا سوم آبان ماه) در عربستان برگزار شود، حضور نمی یابند.

همچنین «استفن شوارتزمن» رئیس و مدیر اجرایی گروه «بلک استون» و رئیس شورای مشورتی در امور تجاری دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که روابط نزدیکی با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی دارد، در کنفرانس عربستان حاضر نخواهد شد.

پیش از آن نیز غول فناوری جهان گوگل و رئیسان شرکت های آمریکایی «فورد» و «جی پی مورگان» اعلام کردند که حضور در کنفرانس عربستان را لغو کرده اند.

رسانه های مطرحی چون شبکه خبری «سی ان ان» و روزنامه های «فایننشال تایمز»، «نیویورک تایمز» ، شبکه خبری «سی ان بی سی»، پایگاه خبری «بلومبرگ» و شبکه خبری «فاکس بیزینس» نیز این کنفرانس را تحریم کردند.

خاشقچی از دوم اکتبر (10مهر) پس از مراجعه به ساختمان کنسولگری عربستان در شهر استانبول ناپدید شده است. برخی منابع غیر رسمی خبری اعلام کرده اند که خاشقچی توسط ماموران سرویس امنیتی سعودی پس از شکنجه در کنسولگری عربستان به قتل رسیده است.

خاشقچی 59 ساله، بعد از انتخاب بن سلمان به عنوان ولیعهد عربستان، این کشور را ترک کرد و به آمریکا رفت. وی در مقالاتی که در روزنامه 'واشنگتن پست' نوشته بود، از جنگ عربستان در یمن، بحران اقتصادی با کانادا و دستگیری مدافعان حقوق زنان عربستان انتقاد کرده بود.

پربیننده ترین خبرها