آیت‌الله خاتمی در خطبه‌های نمازجمعه تهران:

درست نیست خودمان را با طناب دار FATF خفه کنیم

درست نیست خودمان را با طناب دار FATF خفه کنیم
جمعه 27 مهر 1397 - 13:36

خطیب جمعه تهران گفت: سازمان های بین المللی قابل اعتماد نیستند، دبیر اجرایی FATF به صراحت گفته هیچ تضمینی برای خروج ایران از لیست سیاه نیست، حالا که هیچ تضمینی نیست چرا باید این طناب دار را به گردنمان بیندازیم و خودمان را خفه کنیم.

العالم- ایران/ سیاسی 

 آیت الله سید احمد خاتمی در خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران گفت: لایحه FATF که در مجلس تصویب شد، تا بخواهد تبدیل به قانون شود، دو مرحله دیگر دارد، مجلسی ها که تصویب می کنند باید شورای نگهبان تصویب کند و اگر مجلس قانع نشد، به مجمع تشخیص مصلحت ارجاع می شود، بنابراین این قصه هنوز تمام نیست. وی اظهار داشت: از عزیزانی که سرانجام کار دست آنها است، می خواهم به آیه 113 سوره مبارکه هود توجه بیشتری داشته باشند. 
وی گفت: 40 سال پیش ملت دزدهایی را از در با خفت و ذلت بیرون کرد، دنیای استکبار اکنون می خواهد از پنجره اینگونه قوانین بین المللی - FATF - دوباره وارد شود. مراقب باشید وارد نشوند. 
امام جمعه موقت تهران گفت: تقاضا می کنم دو طرف در این موضوع عصبانی برخورد نکنند، یک طرف به موافقان بگوید خائن هستند، که این نادرست است و خیانت نیست، طرف دیگر به مخالفان بگوید شما کشور و مشکلات کشور را نمی شناسید. 
وی تصریح کرد: امور کشور با عصبانیت به جایی نمی رسد، FATF لایحه ای است همچون دیگر لوایح که مسیر قانونی را طی می کند. اینکه فضای کشور را طوفانی و عصبانی کنیم کار در همه عرصه ها حل نمی شود. 
آیت الله خاتمی اظهار داشت: نه از فردا بلکه از هم اکنون برخی دست به قلم می شوند می گویند نماز جمعه چکار به این مسایل دارد، باید بگویم 40 سال نماز جمعه اینجا خوانده می شود. نماز جمعه به مسایل سرنوشت ساز این ملت کار دارد. 
امام جمعه تهران تاکید کرد که نماز جمعه های ما نماز جمعه های عربستان و دستوری نیست، ما وظیفه داریم آنچه را مصلحت می دانیم در طراز نماز جمعه مطرح کنیم. 
وی این بخش خطبه را اینگونه پایان داد: عزیزانی که اهل قلم و غیره هستند، انتظار می رود اهل نقد محترمانه و مودبانه باشند. 

** شما را به خدا بر معیشت مردم متمرکز شوید 
وی در بخش دیگر از خطبه دوم نماز جمعه این هفته تهران به موضوع معیشت و زندگی مردم پرداخت و گفت: مساله نخست کشور حل مشکل معیشت مردم و از بدیهیاتی است که همه مسوولان و مردم باید باور داشته باشند، شما را به خدا بر این مساله متمرکز شوید.
امام جمعه موقت تهران تصریح کرد: ایجاد مسایل حاشیه ای که ربطی به زندگی مردم ندارد، تنش و دعوا درست کردن از ناحیه هر کسی بد است به ویژه اگر از ناحیه مسوولان باشد. 
وی اینگونه ادامه داد: من معذورم از اینکه نمونه هایی از این حاشیه سازی های اشتباه را بگویم اما کسانی که به این خطبه گوش می دهند، خواهند فهمید من چه می گویم. مشکل مردم مسایل جزیی کذائی نیست، زندگی مردم را سامان دهید، مردم این را می خواهند. با حاشیه سازی ها مردم را مشغول نکنید که البته مشغول نخواهند شد.
آیت الله خاتمی با بیان اینکه راه حل برون رفت از مشکلات بحران نیست، اضافه کرد: به فضل خدا، بحران و بن بستی نیست و ما می توانیم از این مشکلات عبور کنیم. 
وی افزود: راه حل این مسایل توکل بر خدا، قطع امید از بیگانگان، نگاه به درون، باور داشتن به ملت و ظرفیت جوانان، اطاعت عملی از رهنمودهای ولایت نه اطاعت شعاری، برنامه ریزی جهادی، مدیریت جهادی و وحدت ملت حول محور ولایت است.
خطیب جمعه تهران با تاکید مجدد بر اینکه مشکلات کشور با داد و بیداد، فریاد و شلوغی حل نشده و نمی شود، اظهار داشت: مشکلات در فضای آرام و صمیمی به فضل خدا حل می شود و شما مطمئن باشید یک چشم بیداری به نام رهبر معظم انقلاب دارید که مدام هدایتگری دارند و به فکر حل مشکلات هستند. 
آیت الله خاتمی با بیان اینکه باید مراقب موج سواران خائن بود که می خواهند بر خواسته های برحق شما که حل مشکلات است سوار شوند، گفت: آنها حل مشکلات را نمی خواهند، می خواهند آب را گل آلود کنند و از آن ماهی خیانت و آسیب به این نظام بگیرند و به تحرک اقشار مختلف می پردازند. 
وی در ادامه خطبه دوم اینگونه هشدار داد: عزیز من توجه کن این آدم بدسابقه که از رسانه آلوده و فضای مجازی آلوده شما را تحریک می کند، خیر شما را نمی خواهد بلکه می خواهد از شما به عنوان سکویی برای رسیدن به اهداف خائنانه خود استفاده کند. البته ملت بصیرت خود را نشان داده و در این عرصه هم ان شاءالله نشان خواهد داد.

ایرنا

پربیننده ترین خبرها