سیگنال های اتحادیه عرب برای بازگشت سوریه

سیگنال های اتحادیه عرب برای بازگشت سوریه
جمعه 27 مهر 1397 - 18:00

اتحادیه عرب از ماه نوامبر سال 2011 عضویت سوریه را که یکی از اعضای موسس آن بود، به حالت تعلیق در آورد اما این روزها و با گذشت هفت سال از این رویداد، سیگنال های مثبتی برای بازگشت سوریه به این سازمان منطقه ای مشاهده می شود.

العالم ـ سوریه

رسانه های روسی امروز (جمعه) نوشتند،«عمرو موسی » دبیر کل پیشین اتحادیه عرب در حاشیه نشستی در سوچی روسیه، مطالب مهمی در خصوص بازگشت سوریه به اتحادیه عرب بیان کرد.
تارنمای شبکه «روسیا الیوم » در این خصوص نوشت، دبیر کل پیشین اتحادیه عرب اعتقاد دارد سوریه بخشی از جهان عرب بوده و هست هر چند عضویت آن در اتحادیه عرب به حالت تعلیق درآمده است.
روسیا الیوم افزود، موسی در خصوص بازگشت سوریه به اتحادیه عرب گفت، سوریه از ابتدا کشوری عربی بوده و خواهد بود، نمی توان سوریه را کشوری خارجی محسوب کرد، جای سوریه در جهان عرب است.
دو روز پیش نیز روزنامه دولتی «الاهرام» مصر در مقاله ای به قلم «باسل یسری» با عنوان «سوریه چه زمانی به اتحادیه عرب باز می گردد» نوشت، حل بحران سوریه از طریق سیاسی حتمی است به ویژه پس از گسترش تروریسم در کشورهای عربی و علی الخصوص در منطقه مشرق عربی که برخی کشورهای غربی در ایجاد تهدید برای امنیت ملی عرب ها نقش داشتند.
الاهرام در ادامه قطر را طی سال های نخست بحران، یکی از سرسخت ترین دشمنان نظام حاکم بر سوریه دانست و افزود، این کشور ابتدا طرح دخالت نظامی در سوریه را در اتحادیه عرب ارائه داد اما با آن مخالفت شد و پس از آن تصمیم به تعلیق عضویت سوریه گرفته شد که نقطه تحول مهمی در تاریخ اتحادیه عرب بود و از همان ابتدا تصویب این امر با شبهاتی همراه بود زیرا با توجه به مخالفت لبنان، عراق و الجزایر با آن، برخلاف آنچه گفته می شد، اجماعی در این خصوص وجود نداشت.
این روزنامه افزود، مصر نیز پس از سال 2011 با توطئه هایی مواجه بود اما بالاخره پس از انقلاب 30 ژوئن ( که منجربه برکناری محمد مرسی رئیس جمهوری اخوانی مصر شد) موفق شد طرح های خرابکارانه را خنثی کند و این در بحران سوریه نیز بازتاب مثبتی داشت و پس از آن برخی کشورها دور مصر گرد آمدند و از آن خواستند بحران های عربی را حل کند .
از سوی دیگر «سامح شکری» وزیر خارجه مصر هنگام دیدار هفته گذشته «عبدالفتاح السیسی » از روسیه در خصوص سوریه گفت، مصر امیدوار است سوریه پس از پایان درگیری ها و تحقق اراده مردم سوریه، به اتحادیه عرب بازگردد.
شکری پیش از این نیز بارها بر ضرورت حل بحران در سوریه از طریق سیاسی تاکید کرده بود و با این سخنان باعث شد برخی بگویند مصر طرحی ابتکاری برای حل بحران سوریه و بازگشت آن به زیر چتر اتحادیه عرب دارد.
الاهرام چند ماه پیش نیز در مقاله ای به قلم «مکرم محمد احمد » تحت عنوان «سوریه کی به اتحادیه باز می گردد»نوشته بود،همه باید بدانند مصر همچنان پایان دادن به جنگ سوریه را یکی از اولویت ها برای ایجاد ثبات در سوریه می داند و تاکید می کند باید یک دولت و ارتش یکپارچه در سوریه بر سر کار باشد و کنترل همه مناطق آن را در دست داشته باشد.
اواخر ماه سپتامبر ( اوایل مهر) نیز وزیر دفاع روسیه اعلام کرد کشورش به زودی سامانه دفاع موشکی اس -300 در اختیار سوریه قرار می دهد .«جابر حبیب جابر » سفیر اتحادیه عرب در مسکو در مصاحبه با «اسپوتنیک» از این اقدام استقبال کرد و گفت، این کار به سود جهان عرب است زیرا باعث ایجاد توازن قوا میان سوریه و رژیم صهیونیستی می شود.
جابر افزود، کشورهای عربی نیاز به سلاح های پیشرفته برای دفاع از امنیت خود دارند و این اقدام روسیه باعث می شود عرب ها ، مسکو را یک طرف مورد اعتماد به شمار آورند.
وی همچنین گفت، بیشتر کشورهای عربی اعتقاد دارند مشکل سوریه حتما از طریق سیاسی حل می شود و اتحادیه عرب از همه نیروهایی که در سوریه با تروریسم می جنگند و تلاش می کنند درگیری ها را از طریق سیاسی حل کنند، استقبال می کند.
چند ماه پیش «جاسم محمد جعفر » نماینده مجلس عراق با اشاره به اینکه عادی شدن اوضاع در سوریه باعث ایجاد ثبات و امنیت در مرزهای آن و تقویت توان آن مقابل حملات تروریستی می شود، گفت، عراق و چند کشور عربی دیگر با تمام توان تلاش می کنند سوریه بار دیگر به اتحادیه عرب بازگردد .
وی افزود، عراق، مصر، الجزایرو تونس با قدرت از بازگشت سوریه به اتحادیه عرب حمایت می کنند و مصر در این میان مهم ترین بازیگر است زیرا متحد اصلی روسیه است و از نظر اداری نفوذ زیادی در اتحادیه عرب دارد .
«ابراهیم الجعفری » وزیر خارجه عراق نیز چند ماه پیش از خالی بودن کرسی سوریه در اتحادیه عرب انتقاد کرد و خواستار بازنگری در تصمیم تعلیق عضویت سوریه شد.
«منذر ماخوس » یکی از سران مخالفان سوری و سخنگوی رسمی هیات عالی مذاکره کنندگان دو سال پیش گفت، اتحادیه عرب همچنان «بشار اسد » را به عنوان رئیس جمهوری سوریه به رسمیت می شناسد و در بخش معرفی اعضا در سایت اتحادیه عرب همچنان سوریه را عضو خود می داند و رئیس جمهوری آن را ' جناب اقای بشار اسد» معرفی می کند. (اکنون نیز در سایت اتحادیه عرب، سوریه همچنان عضو این سازمان منطقه ای و بشار اسد رئیس جمهوری این کشور معرفی می شود.)
وی در ادامه گفت، برخی کشورها و از جمله عراق، لبنان، موریتانی ، عمان، سودان و مصر همچنان بشار اسد را رئیس جمهوری سوریه می دانند. 
به گزارش ایرنا، تارنمای الخلیج آنلاین نیز نوشت، این درست است که عضویت سوریه در سال 2011 به حالت تعلیق درآمده است و بسیاری از کشورهای عربی با سوریه قطع رابطه کرده اند اما از سال 2013 دیدگاه کلی اتحادیه عرب در خصوص سوریه تغییر کرده است.
حدود هفت سال از بحران در سوریه گذشته است، سوریه این روزها هیچ شباهتی به سوریه چند سال پیش ندارد، نیروهای ارتش این کشور با کمک متحدان خود موفق شده اند کنترل بیشتر مناطق سوریه را به دست بگیرند و جهان نیز نتیجه عملکرد گروه های تروریستی را در منطقه به ویژه در عراق، سوریه و افغانستان و مصیبت هایی که این گروه ها برای مردم به بار آورده اند ، دیده است.
روابط کشورهای منطقه با هم به ویژه روابط قطر با عربستان و امارات و همچنین رابطه این کشورها با ترکیه دستخوش تغییراتی شده است.حال به نظر می رسد کشورهای منطقه نیاز به تلنگر کوچکی دارند تا روابط خود را با سوریه کاملا عادی کنند و در این میان سیگنال های مثبتی در این خصوص دریافت می شود.
به نظر می رسد مصر و الجزایر می توانند نقش مهمی ایفا کنند زیرا الجزایر از ابتدا خواستار حل و فصل بحران در سوریه از طریق سیاسی و بازگشت آن به اتحادیه عرب بود و از سوی دیگر این روزها از مصر نیز سیگنال های مثبتی در این خصوص ارسال می شود.

پربیننده ترین خبرها