ترکیه میزبان سران روسیه، فرانسه و آلمان در ارتباط با سوریه

ترکیه میزبان سران روسیه، فرانسه و آلمان در ارتباط با سوریه
جمعه 27 مهر 1397 - 13:18

سخنگوی اردوغان از برگزاری نشست سران ترکیه، روسیه، فرانسه و آلمان در خصوص سوریه، در تاریخ 27 اکتبر در استانبول خبر داد.

العالم- ترکیه 

«ابراهیم کالین» سخنگوی «رجب طیب اردوغان» رئیس‌جمهوری ترکیه، از برگزاری دور جدید نشست چهارجانبه با سران روسیه، آلمان و فرانسه در تاریخ 27 اکتبر در استانبول و در خصوص ادلب و روند سیاسی در سوریه خبر داد.

به گزارش آناتولی، او ابراز امیدواری کرد که در این نشست، تلاش‌ها در خصوص حل دائمی بحران سوریه متمرکز شود و رهبران چهار کشور در خصوص شرایط میدانی، توافق ادلب و روند سیاسی در سوریه بحث خواهند کرد.

دفتر ریاست‌جمهوری فرانسه نیز در خصوص این نشست اعلام کرد: این نشست بر روی کسب اطمینان از پا برجایی آتش‌بس در ادلب و جلوگیری از وقوع فاجعه انسانی تمرکز می‌کند.

پیش از این اردوغان در جریان سفر به آلمان از برگزاری نشست چهار جانبه با سران روسیه، آلمان و فرانسه در نیمه دوم اکتبر خبر داده بود. نشست پیشین سران چهار کشور مزبور در تاریخ 7 سپتامبر (16 شهریور) در استانبول برگزار شد.

برگزاری نشست چهارجانبه در حالی است که به موازات نشست سه جانبه ترکیه، روسیه و ایران برگزار می‌شود.

مسأله آزادسازی استان ادلب، بعنوان آخرین پایگاه تحت اشغال تروریست‌ها شرایط ویژه‌ای دارد. حضور دهها هزار تروریست در یک منطقه محدود و بیش از سه نیم میلیون غیر نظامی عملیات نظامی را با پیچیدگی‌هایی رو به رو ساخته است. 

«ولادیمیر پوتین»، رئیس‌جمهور روسیه روز دوشنبه (۱۷ سپتامبر/۲۵ شهریورماه) در کنفرانس خبری مشترک با «رجب طیب اردوغان»، رئیس‌جمهور ترکیه در شهر بندری سوچی از توافق دو کشور برای ایجاد منطقه غیرنظامی در «ادلب» میان نیروهای ارتش سوریه و شبه‌نظامیان به وسعت ۱۵ کیلومتر مربع خبر داد. وسعت منطقه کاهش تنش در متن توافق از 15 الی 20 کیلومتر ذکر شده است

طبق این توافق، تمامی گروهک‌ها و عناصر تروریستی باید تا 15 اکتبر (دیروز) منطقه کاهش تنش را ترک می‌کردند  و در حال حاضر بسیاری از این گروهک‌ها مجبور به همراهی و موافقت با توافق مزبور شده‌اند اما کماکان چهار گروهک، اعلام کرده‌اند که موافق آن نیستند و این منطقه را ترک نخواهند کرد.

در همین حال «یان ایگلند» مشاور فرستاده سازمان ملل در سوریه، اعلام کرده است که روسیه و ترکیه علی رغم پایان مهلت خروج تروریست‌ها از منطقه کاهش تنش، توافق کرده‌اند که مهلت بیشتری به تروریست‌های باقی مانده در این منطقه بدهند.

او با ابراز خوشحالی از این تصمیم، هر گونه اقدام نظامی را موجب به خطر افتادن سرنوشت غیرنظامیان دانست.

فارس

پربیننده ترین خبرها