تحلیل روز/

انتخابات پارلمانی افغانستان تردیدها و چالش ها

انتخابات پارلمانی افغانستان تردیدها و چالش ها
شنبه 28 مهر 1397 - 07:41

کانون های بحرانی متعدد در خاورمیانه به قدری پر تعداد و پر خبر هستند که گویی مجالی برای تمرکز بر انتخابات پارلمانی افغانستان باقی نگذاشته اند.

العالم _ آسیا

امروز انتخابات پارلمانی افغانستان پس از سه سال وقفه برگزار می شود این انتخابات به دو دلیل اصلی داخلی و خارجی آنچنان که باید و شاید مورد توجه رسانه ها قرار نگرفته است.

در بعد داخلی از آن جهت که مدل حکومتی افغانستان به لحاظ قانون اساسی مدلی ریاستی و نه پارلمانی است لذا به دلیل کم بهره بودن پارلمان از اقتدار و اختیار در اموری چون بودجه، نظارت بر دولت و ... ترجیح داده می شود کمتر زیر ذره بین رسانه ها قرار گیرد در بعد خارجی در حالی که مسائلی چون ماجرای نا پدیدشدن خاشقچی در کنسولگری عربستان و پیگیری سرنوشت او از ناحیه رسانه ها در اولویت فعالیت های رسانه ای قراردارد. مساله یمن، سوریه، تعیین تکلیف دولت های عراق و لبنان در کنار پی جویی چالش میان ایران و آمریکا مساله انتخابات پارلمانی افغانستان را تقریبا به حاشیه رانده است اگر این روایت درست باشد که حکومت کنونی افغانستان هم بی میل به برگزاری این انتخابات در شرایط کنونی بوده است و تامین هزینه برگزاری انتخابات را دشوار ارزیابی می کرده و ترجیح می داده است تا با مجلس کنونی به استقبال انتخابات ریاست جمهوری سال آینده برود، آنگاه می توان به سومین دلیل مهجوریت رسانه ای انتخابات امروز پی برد و البته و بلافاصله دلیل چهارم این ماجرا را در مخالفت طالبان با آن جستجو کرد، امری که با کشته شدن روسای پلیس و امنیت قندهار در دو روز پیش جدیت خود را نشان داد و البته منجر به تعویق افتادن انتخابات در این منطقه به مدت یک هفته شد.

اما صرف نظر از این مسائل انتخابات امروز از جهاتی چند می تواند مهم ارزیابی شود. اول آنکه اگرچه این انتخابات در ۲۱ هزار از ۲۳ هزار حوزه رای در افغانستان برگزار می شود و بخشی قابل توجه از جمعیت افغانستان را در بر نمی گیرد اما از آن جهت که در این دوره فرزندان چهره های سیاسی از انواع گرایش ها عزم خود را برای حضور در سپهر سیاسی آینده افغانستان جزم کرده اند می توان آینده افغانستان را در سایه نتایج این انتخابات به تحلیل نشست.

آقازاده های سیاسی دوستم، حکمتیار، محقق، خلیلی، انوری، اسماعیل خان، سیاف و... در حقیقت با حضور در این انتخابات به نوعی "وزن کشی سیاسی" مبادرت می کنند تا نقاط ضعف و قوت خود را برای حضور در عرصه انتخابات ریاست جمهوری سال آینده کشف، ترمیم یا تقویت کنند.

دومین نکته و اصلی ترین نکته در این انتخابات تامل در پیوند مسائل افغانستان و امنیت کشورهای منطقه غرب آسیا است از این منظر و باتوجه به اینکه یکی از خاستگاه های القاعده و داعش علی الاغلب افغانستان معرفی می شود و در عین حال بسیاری از نگرانی ها متوجه تلاش امریکا برای بازگرداندن بخش هایی از دواعش به افغانستان است به نظر می رسد نتایج این انتخابات و نزدیکی یا دوری چهره های منتخب به آمریکا بتواند گونه ای دورنمای تحلیلی از امنیت آینده منطقه را نشان دهد و بلاخره سومین نکته آنکه چنانکه انتخابات امروز بدون تخلف و تقلب برگزار شود و دستگاه های آلمانی بیومتریک وارد شده از آلمان موفق عمل کنند، همچنین اگر انتخابات امروز عاری از تهدیدات طالبان با موفقیت صورت پذیرد می توان به انتخابات بهار آینده ریاست جمهوری امیدوار بود. فراموش نکنیم مواردی چون عدم وجود آماری دقیق از جمعیت افعانستان، آماری دقیق از تعداد واجدان شرایط شرکت در انتخابات، تسلط طالبان بر تقریبا نیمی از خاک افغانستان و تهدیدات آنها مبنی بر حمله به رای دهندگان و شعبه های اخذ رای و... از این قابلیت جدی برخوردارند که انتخابات امروز را اگر نه به ناکامی اما با مشکلات و چالش هایی جدی مواجه کنند.

ابورضاصالح _ العالم

پربیننده ترین خبرها