تحلیل روز/

نگذارید این قاتل به جنایت هایش ادامه دهد

نگذارید این قاتل به جنایت هایش ادامه دهد
يکشنبه 29 مهر 1397 - 11:34

عربستان سعودی پس از سه هفته دروغ پردازی و تکذیب و فرار به کشتن جمال خاشقچی نویسنده و سیاستمدار منتقد در کنسولگری خود در استانبول اعتراف کرد.

العالم _ یمن

اعتراف سعودی ها به قتل خاشقچی پس از معاملات اطلاعاتی با آمریکا و ترکیه و پس از سفر مایکل پامپئو وزیر امورخارجه امریکا به عربستان و دیدار با سلمان بن عبدالعزیز شاه سعودی و محمد بن سلمان ولی عهد این کشور و هم چنین رجب طیب اردوغان رئیس جمهوری ترکیه گفته شد.

به نظر می رسد پامپئو، بیانیه اعتراف عربستان سعودی را با سعودی ها ساخته و پرداخته کرده است تا شاه این کشور و ولی عهد را از دانستن این عملیات تروریستی در حق خاشقچی مبرا کند. بیانیه عربستان سعودی که به نام دادستانی صادر شد حاکی است: تحقیقات اولیه درباره جمال خاشقچی شهروند سعودی ، وفات وی را تایید می کند و تحقیقات با 18 نفری که  همگی نیز دارای تابعیت سعودی هستند و در این خصوص بازداشت شده اند؛ ادامه دارد. این بیانیه دلیل مرگ را نیز درگیری فیزیکی با خاشقچی و افراد داخل کنسولگری دانسته است.

بن سلمان نیز برای رهایی از این اتهام، شماری از مقامات سعودی که برجسته ترین آنان احمد عسیری معاون رئیس سازمان اطلاعات و سرلشکر رشاد بن حامد المحمادی رئیس سازمان جاسوسی و عبدالله بن خلیفه الشایع معاون امور انسانی رئیس سازمان جاسوسی و سعود القحطانی مشاور دیوان پادشاهی را از کار برکنار کرد. این اعتراف و برکناری های صوری  با استقبال سریع آمریکا روبرو شد به گونه ای که کاخ  سفید بی درنگ از نظارت بر تحقیقات خبرداد. ترامپ هم چنین با اشاره به عبور از پرونده خاشقچی و عدم اعمال فشار بر عربستان یا هرگونه تغییر در روش تروریستی عربستان در قبال مردم منطقه و شهروندانش حتی در صورت نقض قوانین سیاسی و دیپلماتیک، اعلام کرد امریکا برای اعمال فشار بر ایران به عربستان نیاز دارد .

ناظران هم چنین معتقدند موضع ترکیه نیز در برابر این پرونده با توجه به  اهمیت موضوع  بسیار مبهم بود. اگرچه  دولت آمریکا بنا به اظهارات رئیس جمهوری آمریکا به این سادگی از موضوع خاشقچی عبور کرده سئوال اینجاست آیا دنیا پس از این همه هیاهوی رسانه ای و بحران دیپلماتیک، اجازه می دهد جنایت های قتل و کشتار جمعی در حق مردم یمن ادامه یابد؟ به ویژه اینکه بحران دردناک خاشقچی با اعلامیه سازمان ملل مبنی بر اینکه یمن با بزرگترین بحران انسانی و قحطی قرن به دلیل ادامه جنگ و محاصره روبروست، همزمان شده بود.

از آن جایی که قاتل و عامل این بحران انسانی و قحطی بزرگ یمن و ترور خاشقچی یک نفر یعنی همان  محمد بن سلمان و اطرافیان وی مانند احمد عسیری، یاسر قحطانی و ده ها نفر دیگر هستند بنابراین هم اکنون شایسته است همه دنیا به ویژه رسانه ها نیز بن سلمان و دولت ترامپ را برای  پایان دادن به این خونریزی و کشتارجمعی مردم یمن تحت فشار قرار دهند.

به ویژه اینکه قاتل خاشقچی که وی را به خشن ترین روش و داعشی وار کشته، روزانه بسیار وحشیانه تر از کشتن خاشقچی در حال کشتن دیگران است. تصاویر کودکان قحطی زده یمن دل ها را به درد آورده و اشک ها را روان می سازد و حسرت و درد را در قلب هر انسان آزاده ای می ریزد این جنایتی دوچندانی است که رژیم سعودی در حق همه مردم و نه یک نفر و دو نفر روا می دارد.

پس همه آزادگان دنیا باید برای متوقف کردن این جنایت دردناک بن سلمان در حق مردم یمن  به فشارهای خود ادامه دهند و اجازه ندهند به قاتل اجازه ندهند روش های مختلفی را در کشتن کودکان و زنان به کار برند.

عربستان سعودی و امارات طی چهار سال همه روش های تروریستی را در حق ملت مردم یمن  روا داشتند و اگر کسی با بمباران مستقیم یا در جبهه های جنگ نمرده باشد در محاصره عربستان سعودی از گرسنگی و بیماری های واگیر جان داده است.

 مساله ترور شماری از یمنی ها از جمله صالح الصماد رئیس شورای عالی سیاسی یمن توسط عربستان  با هماهنگی امارات و امریکا در19 آوریل گذشته را هنوز در یاد داریم .

خبرهای اخیر نیز حاکی است ریاض و ابوظبی در سال 2015 برای ترور دهها نفر در جنوب یمن، یک شرکت امنیتی امریکایی اسرائیلی را اجاره کرده و بیش از 30 رهبر و عضو برجسته حزب خوانی الاصلاح  هم پیمان خود را  ترور کرده است.

بنابراین و پس از مشخص شدن دقیق تاریخ و روش جنایت های محمد بن سلمان و محمد بن زاید و روش های داعشی آن ها در حق مخالفان، هیچ توجیهی برای سکوت دنیا در برابر این جنایت هایی که در حق مردم یمن می شود وجود ندارد. 

بنابراین عربستان اگر خاشقچی را کشته و مثله کرده ،هزاران یمنی را نیز از گرسنگی کشته و تکه تکه کرده و طی سه سال و نیم از حملات خود پیکر صدها کودک و زن را تکه تکه کرده است اما هم اکنون انسانیت و بشریت خواهان همکاری  جدی و قطعی با یمن است و اینکه اجازه ندهند این کشور قربانی حرص و طمع مالی شرکت های تسلیحاتی کشورهای بزرگ نشود.

زشتی روش بن سلمان در کشتن مخالفان خود و تکه تکه کردن اجساد آنان  و بریدن سرآنان با اره و بمب و موشک و کشتن یک ملت با گرسنگی و محاصره ،لکه ننگی نه تنها برای عربستان و عربها بلکه برای محافل بین المللی و همه دنیا نیز به شمار می رود به گونه ای که لیز گراندی مسئول امور انسانی سازمان ملل در آخرین مصاحبه خود گفت : جامعه انسانی باید به خاطر سکوت در برابر حوادث یمن که به قحطی و بیماری ها و مرگ مردم در گوشه و کنار این کشور منجر شده ، خجالت بکشد و شرم کند.
 
عبدالرحمن راجح _ العالم

پربیننده ترین خبرها