تحلیل روز/

ماموریت ناکام دی میستورا در سوریه

ماموریت ناکام دی میستورا در سوریه
دوشنبه 30 مهر 1397 - 15:14

فرستاده ویژه سازمان ملل به سوریه، اواخر ماه اکتبر آتی به دلایل شخصی از سمت خود کناره گیری می کند.

العالم - سوریه

 

بان کی مون دبیر کل سابق سازمان ملل، در ماه ژوئن 2014 ، دی مستورا دیپلمات ایتالیایی را به عنوان فرستاده ویژه این سازمان به سوریه منصوب کرد.

دی میستورا درحالی از سمت خود کناره گیری می کند که در ماموریت خود ناکام بوده است.

فعالیت سازمان ملل با موضوع جنگ در سوریه ، 23 فوریه 2012 و زمانی آغاز شد که کوفی عنان دبیر کل اسبق سازمان ملل، اخضر ابراهیمی را به عنوان فرستاده مشترک از طرف این سازمان و اتحادیه عرب برای بحران سوریه منصوب کرد.

اما اخضر ابراهیمی دوم اوت همان سال و فقط چند ماه پس از انتخاب در این سمت، استعفا کرد، اما شانس اخضر ابراهیمی وزیر خارجه اسبق الجزایر نیز بهتر از کوفی عنان نبود و وی در ماموریت خود از سپتامبر 2012 تا مه 2014 مقاومت کرد و در آغاز سال 2014 توانست که اولین دور از مذاکرات مستقیم بین دولت و به اصطلاح مخالفان در ژنو را با نظارت آمریکا و روسیه برگزار کرد.

پس از اخضر ابراهیمی، استفان دی میستورا که دو تابعیتی است، برای ادامه فعالیت سازمان ملل در این پست منصوب شد.

صرف نظر از تلاش همه کسانی که در گذشته عهده دار این سمت بوده اند، ملاحظه می شود که هیچ اراده جدی برای ارائه راه کاری برای حل و فصل بحران سوریه و پایان دادن به جنگ در این کشور به چشم نمی خورد، بلکه بالعکس می بینیم که از گروه های تروریستی و معارضان در همه محافل بین المللی حمایت می شود و برای عمل به نقطه نظر معارضان، با وضع شروط تحقق ناپذیر، راه بر راه کارهای سیاسی بسته می شود.

از جمله راه کارهایی که دی میستورا در نشست سوچی وضع کرد، کمیته تدوین قانون اساسی است که دولت سوریه، ملاحظاتی درباره آن دارد.

بشار جعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل، از استفان دی مستورا فرستاده سازمان ملل به سوریه که به زودی به دمشق سفر می کند، خواسته است که در چارچوب اختیارات خود به عنوان «تسهیل کننده » فعالیت های کمیته بررسی قانون اساسی عمل کند.

جعفری تاکید کرد که قانون اساسی و هر آنچه که به قانون مربوط می شود، مساله ای داخلی در سوریه است که خود سوری ها درباره آن تصمیم می گیرند و سوریه هیچ ایده ای را مبنی بر دخالت در امور داخلی این کشور نمی پذیرد.

درمقابل، دی مستورا تلاش کرد که قبل از کناره گیری از سمتش به موفقیتی در این زمینه دست پیدا کند.

وی گفت : تصمیم دارم تا قبل از پایان ماه جاری، از کشورهای ضامن آتش بس در آستانه برای رایزنی در ژِنو و نیز مشارکت دادن «گروه کوچک» در این دیدار دعوت کنم ، به نظرم، این فرصت، آخرین فرصت برای آخرین تغییرات نهایی در کمیته تدوین قانون اساسی به شمار می رود و امیدوارم که وضعیت برای  مطرح کردن چنین خواسته هایی از این کمیته در ماه آینده مناسب باشد و این کمیته« گروه بین المللی کوچک درباره سوریه» را که وزرای خارجه بریتانیا، آمریکا، فرانسه، آلمان، عربستان و اردن عضو آن هستند، شامل شود.

وی ادامه داد : من اطمینان دارم که با گذشت 9 ماه از مقدمه چینی ها ، وقت آن فرا رسیده است که کمیته ای معتبر و مطمئن تشکیل شود.

بشار جعفری در سخنرانی خود در جلسه شورای امنیت گفته بود: کشورهای حامی تروریسم، خواهان تشکیل تشکلی غیرقانونی با عنوان « گروه کوچک» با هدف مانع تراشی در نتایج نشست آستانه و مصوبات سوچی و به شکست کشاندن روند سیاسی شده اند.

وی تاکید کرد سوریه هیچ نقشه راهی را که خود در آن مشارکت نداشته باشد، قبول نمی کند و جایز نیست که سازمان ملل، بخشی از تشکل های سیاسی متخاصم باشد.

وی این سوال را مطرح کرد که چگونه گروه موسوم به «گروه کوچک» که کشورهای حامی تروریسم در سوریه درعضویت آن هستند و برخی دیگر از آن ها در تجاوز مستقیم علیه سوریه مشارکت دارند، می توانند مدعی شوند که نگران جان مردم سوریه هستند!

بشار جعفری درباره عملکرد کمیته بررسی قانون اساسی فعلی سوریه گفت: چارچوب فعالیت این کمیته، بررسی مفاد فعلی قانون اساسی است، چرا که این روند با رهبری سوریه انجام می شود و فرستاده ویژه سازمان ملل باید به فعالیت این کمیته احترام بگذارد.

جعفری همچنین دربارۀ دستور کار کمیتۀ کنونی بررسی قانون اساسی و صلاحیت های آن گفت: چارچوب فعالیت های کمیته، محدود به بررسی مواد قانون اساسی کنونی است. این فرایند باید به سرپرستی دولت سوریه صورت گیرد و فرستادۀ ویژۀ سازمان ملل باید به صلاحیت های خود به عنوان تسهیل کننده فعالیت کمیته پایبند باشد. 

پیش از این، دی میستورا و ویتالی نئومکین رئیس مؤسسۀ شرق شناسی در آکادمی علوم روسیه پیش بینی کرده بودند که کمیته قانون اساسی پیش از پایان سال جاری یا اوائل سال آیندۀ میلادی تشکیل شود. 

در صورتی که این پیش بینی جامۀ حقیقت بپوشد، با تنگناها وچالش هایی مواجه خواهد بود که از میان آن ها می توان به اولویت ها، تأمین دوسوم آرا، موضوع ریاست وهمچنین چشمداشت ها و انتظارات طرف مقابل که به کمیته مذاکرات موسوم شده است، اشاره کرد. 

شاید بهترین خدمتی که دی میستورا می تواند بکند، آن باشد که سفارش کند پس از او، جایگزینی برایش تعیین نشود که اگر این موضوع اتفاق بیفتد، ممکن است پایانی بر جنگ های ظالمانه علیه سوریه و پایانی بر فشارهای سیاسی و روانی باشد. به این ترتیب، طرفی که در مقابل دولت سوریه عنوان مذاکره کننده یافته است، مشروعیت خود را از دست می دهد. 

اما در حال حاضر، صحبت از مذاکراتی روسی – غربی است تا از میان 4 نفر، یک نفر را به عنوان جانشین دی میستورا انتخاب کنند.

محمود غریب

پربیننده ترین خبرها