وزیر انرژی عربستان: تولید نفت را به میزان زیادی افزایش دادیم/ نمی توانیم خروج 3 میلیون بشکه از بازار را پوشش دهیم

وزیر انرژی عربستان: تولید نفت را به میزان زیادی افزایش دادیم/ نمی توانیم خروج 3 میلیون بشکه از بازار را پوشش دهیم
دوشنبه 30 مهر 1397 - 18:02

 خالد الفالح وزیر انرژی عربستان در مصاحبه ای اختصاصی با خبرگزاری تاس روسیه تاکید کرد که در صورت خروج 3میلیون بشکه نفت در روز از بازار، عربستان نمی تواند این حجم را پوشش دهد.

العالم - عربستان سعودی

وزیر انرژی پادشاهی سعودی در گفت وگو با خبرگزاری 'تاس روسیه درباره آینده توافق اوپک و غیراوپک در سال 2019میلادی احتمال بهای نفت 100 دلاری و تحریم های نفتی ایران صحبت کرد.

وی در بخشی از این مصاحبه با اشاره به تحریم نفت ایران و تقاضای بازار نفت در سال 2019 گفت: فکر می کنم که عدم قطعیت های زیادی درباره سال 2019 وجود دارد و بسیار زودهنگام است که بگوییم چه خواهیم کرد. تنها مساله قطعی برای سال 2019 این است که ما باید برای اقدام سریع و موثر آماده باشیم. به علت عدم قطعیت درباره تقاضا و تنش های تجاری شاهد تقویت دلار و تضعیف اقتصادهای نوظهور هستیم بنابراین به طور بالقوه، کاهش رشد اقتصادی جهانی می تواند به تقاضای نفت لطمه بزند و اگر تقاضا پایین باشد، می دانیم که بازارهای نفت پاسخ خواهند داد. 

در بخش عرضه نیز می توانیم مشکلاتی در زمینه وقفه در تولید داشته باشیم. نخست اینکه تحریم های ایران را داریم و هیچ کسی نمی داند که صادرات ایران چگونه خواهد بود. دوم اینکه کاهش های بالقوه در کشورهایی مانند لیبی، نیجریه، مکزیک و ونزوئلا خواهیم داشت. در زمینه نفت شیل آمریکا نیز عدم قطعیت وجود دارد. اگر عرضه زیاد باشد باید بتوانیم کاهش دهیم و اگر عرضه کم باشد باید بتوانیم پاسخ بدهیم. نمی خواهیم بازار را گیج یا شگفت زده نگه داریم. سال 2019 سالی مهم برای حفظ تعادل در بازار نفت است.

الفالح در  پاسخ به سوال خبرگزاری تاس در در بدترین سناریو در مورد ایران، آیا شما ظرفیت مازاد کافی در اوپک و اوپک پلاس و بطور خاص در عربستان برای پر کردن این شکاف داریدخاطر نشان کرد: از ماه ژوئن تولید خود را به میزان زیادی افزایش دادیم. تولید ماه در آوریل و مه حدود 9.8 تا 9.9 میلیون بشکه در روز بود و اکنون تولید ما حدود 10.7 میلیون بشکه در روز است. همزمان دوستان ما از روسیه و امارات نیز تولید را افزایش داده اند. بنابراین ظرفیت های تولید مازاد ما برای کل جهان در حال حاضر بسیار کمتر از گذشته است. ما به طور نسبی ظرفیت های مازاد را محدود کرده و در حال استفاده از بخش زیادی از آن هستیم. 

در حال حاضر، ما در عربستان ظرفیت مازادی معادل 1.3 میلیون بشکه در روز داریم . امارات نیز به ما اطمینان داد که بیش از 200 هزار بشکه در روز ظرفیت مازاد دارند اما نمی دانیم در کشورهای دیگر چه روی خواهد داد. می دانیم که قزاقستان قصد افزایش تولید نفت را دارد و برزیل نیز انتظار می رود که تولید خود را افزایش دهد و نفت شیل آمریکا نیز می تواند حجم بیشتری از نفت تولید کند. بنابراین ممکن است که نیازی به استفاده ما از ظرفیت مازاد نباشد اما اگر تولید سایر کشورها نیز در کنار تحریم های ایران کاهش یابد در این صورت ما از همه ظرفیت مازاد استفاده خواهیم کرد. 

خبرنگار تاس در ادامه می پرسد: پس فکر می کنید که فرصت و ظرفیت کافی برای حفظ تعادل بازار نفت و جلوگیری از رسیدن بهای نفت به بشکه ای 100 دلار دارید؟ 

وزیر انرژی سعودی در پاسخ می گوید: نمی توانم به شما تضمین بدهم زیرا نمی توانم پیش بینی کنم که برای سایر تولیدکنندگان چه اتفاقی خواهد افتاد. عربستان اکنون در ماه اکتبر در سطح 10.7 میلیون بشکه در روز تولید می کند می توانیم بگویم که درصورت نیاز تولید ما می تواند تا 12 میلیون بشکه در روز افزایش پیدا کند. این را می توانم تضمین بدهم. اما اگر 3 میلیون بشکه نفت در روز از بازار خارج شود نمی توانیم این حجم را پوشش بدهیم، بنابراین باید از ذخایر نفت استفاده کنیم. اما بسیار مهم است که جهان از عربستان حمایت کند زیرا تنها کشوری است که سرمایه گذاری سنگینی در ظرفیت مازاد تولید نفت انجام می دهد. ما بطور مدام دهها میلیارد دلار برای ایجاد ظرفیت تولید نفت سرمایه گذاری می کنیم که تنها در وضعیت کمبود عرضه از آن استفاده می کنیم. این برای ما کارایی ندارد. پول ما به عنوان ضمانتی برای سایر جهانیان متوقف می شود. امروز از مقداری از آن استفاده می کنیم و فردا در صورت ایجاد وقفه در تولید سایر کشورها از بخش زیادی از آن استفاده خواهیم کرد اما این روند مستلزم ادامه سیاست سرمایه گذاری است اما لازم است که عربستان مورد حمایت قرار گیرد و تشویق شود و این مساله به رسمیت شناخته شود که عربستان کاری مورد احترام برای سایر جامعه جهانی می کند. باید تصمیم بگیریم که آیا ظرفیت تولید خود را از 12 میلیون به 13 میلیون افزایش دهیم یا نه. این تصمیم نیازمند افزایش سرمایه گذاری از 20 میلیارد دلار به 30 میلیارد دلار است. 

ایرنا

پربیننده ترین خبرها