دبیرکل سازمان ملل خواستار تحقیق شفاف از قتل خاشقچی شد

دبیرکل سازمان ملل خواستار تحقیق شفاف از قتل خاشقچی شد
دوشنبه 30 مهر 1397 - 21:58

معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد به نقل از آنتونیو گوترش به دوستان و خانواده جمال خاشقچی تسلیت گفت و افزود: دبیرکل خواستار تحقیقی شفاف و معتبر در این باره شده است.

 

العالم - آمریکا

فرحان حق روز دوشنبه در نشست خبری این مطلب را در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه موضع دبیرکل سازمان ملل متحد با توجه به تایید قتل روزنامه نگار عربستانی در کنسولگری این کشور در ترکیه چیست، مطرح کرد.

وی تاکید کرد: گوترش خواسته است مرتکبان این حادثه باید کاملا پاسخگو شوند.

خاشقچی دهم مهرماه به کنسولگری سعودی در استانبول ترکیه وارد شد اما هرگز از آن خارج نشد تا اینکه مقامات سعودی روز جمعه قتل او را در این مکان دیپلماتیک تائید کردند.

معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل متحد همچنین از سفر روز سه شنبه گوترش به واشنگتن برای دیدار با مقامات کاخ سفید خبر داد و گفت: وی عصر سه شنبه با مایک پمپئو وزیر خارجه آمریکا دیدار خواهد کرد.
حق جزئیات بیشتری در این باره ارائه نداد.

این مقام سازمان ملل متحد درباره حرکت کاروان مهاجران از مکزیک به سوی مرزهای جنوبی آمریکا هم گفت: دبیرکل می خواهد با مهاجران بر اساس قوانین بین المللی رفتار شود ضمن اینکه کشورها حق دارند مرزهای خود را مدیریت کنند. 

حق تاکید کرد: حل این مساله نیازمند همکاری همه طرف ها است.

وی درباره نامه روز شنبه نیکی هیلی نماینده مستعفی آمریکا در سازمان ملل متحد به گوترش برای مجازات هیات کوبایی به دلیل قطع نشست شورای اقتصادی اجتماعی و ایراد خسارت به این محل گفت: اطلاعی از خسارت وارده ندارم.

نمایندگی آمریکا در سازمان ملل متحد روز پنج شنبه نشستی را در شورای اقتصادی و اجتماعی(اکوساک) با موضوع یک زندانی در کوبا برگزار کرد که در زمان سخنرانی کلی کوری سفیر آمریکا در این شورا، هیات نمایندگی کوبا و بولیوی نسبت به آن اعتراض کردند.

این اعتراض با کوبیدن دست بر میز شروع شد و در طی اظهارات نماینده آمریکا، نماینده کوبا هم به سخنرانی پرداخت. در نهایت این نشست بدون اظهار نظر دیگری پایان یافت اما آمریکایی ها نسبت به آن اعتراض کردند.
هیلی که در آستانه خروج از سازمان ملل متحد قرار دارد، روز شنبه در نامه ای به آنتونیو گوترش خواستار مجازات هیات های این دو کشور و اخذ خسارت از آنها شد.

معاون سخنگوی دبیرکل سازمان ملل در پاسخ به این سوال که موضع گوترش درباره خروج آمریکا از پیمان موشک های هسته ای میان برد با روسیه چیست هم گفت: دبیرکل اظهارات مقامات آمریکایی درباره پیمان موشک های هسته ای میان برد را شنیده است و امیدوار است این دو کشور بتوانند با تعامل با یکدیگر این مساله را حل کنند.

دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا روز شنبه اعلام کرد که از پیمان موشک های هسته ای میان برد که بین آمریکا و روسیه است، خارج خواهد شد. در دوره دو ساله ریاست جمهوری ترامپ، واشنگتن از بسیاری از پیمان ها و نهادهای بین المللی خارج شده است که در تاریخ آمریکا سابقه نداشته است.

حق در پاسخ به سوالی که موضع شما را درباره جمال خاشقچی شنیدیم، چه اقدامی برای جلوگیری از قتل هزاران کودک یمنی کرده اید، گفت: نماینده دبیرکل در امور مراقبت از کودکان در درگیری ها تماس منظمی با مقامات سعودی دارد تا بتوانند راهی برای مراقبت از کودکان در یمن بیابند که شامل اقدامات ائتلاف سعودی هم می شود.

ائتلاف سعودی از سال 2015 به یمن حمله نظامی کرد و با گذشت نزدیک به 4 سال، هزاران کودک بی گناه یمنی را به خاک و خون کشیده است. آخرین مورد آن حمله به اتوبوس مدرسه یمنی بود که در آن 40 کودک کشته شدند.

ایرنا

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها