عبور اروپا و آمریکا از بن سلمان/ چگونه متهم، متهم دیگری را مجازات می‌کند؟

عبور اروپا و آمریکا از بن سلمان/ چگونه متهم، متهم دیگری را مجازات می‌کند؟
چهارشنبه 2 آبان 1397 - 23:27

حمایت آمریکا از حکومت های مرتجع عربی به خصوص عربستان که منافع بسیار اقتصادی برای آنها به همراه دارد این بار در مساله خاشقچی بیشتر در محافل بین المللی رخ نمایی می کند.

العالم- آمریکا 

«دونالد ترامپ» در تازه‌ترین اظهارنظرهایش درباره پرونده قتل «جمال خاشقچی» روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی در کنسولگری ریاض در استانبول، پادشاه عربستان سعودی را تبرئه کرد و بر احتمال بالای دست داشتن ولی‌عهد او در این قتل تاکید کرده است.

رئیس‌جمهور آمریکا در مصاحبه با «وال استریت ژورنال» گفت، به این باور رسیده که ملک سلمان پادشاه عربستان سعودی قبل از کشته شدن «جمال خاشقچی» هیچ اطلاعی از این موضوع نداشته و دخالتی در این ماجرا نداشته است.

 این روزنامه آمریکایی نظر ترامپ را درباره دست داشتن «محمد بن سلمان» ولی‌عهد عربستان سعودی در موضوع قتل این روزنامه‌نگار جویا شد.

رئیس‌جمهور آمریکا در پاسخ به این سوال گفت: «خوب، شاهزاده (محمد بن سلمان) در حال حاضر اداره امور آنجا (عربستان سعودی)را انجام می‌دهد و او کارها را می‌چرخاند و در نتیجه اگر کسی (مسئول پرونده خاشقچی) باشد، او خواهد بود».

رئیس‌جمهور آمریکا در حالی در سخنان تازه خود، شاه سعودی را تبرئه کرده و بر احتمال بالای دست داشتن ولی‌عهد او در موضوع قتل خاشقچی اذعان کرده است که پیشتر در یک مصاحبه گفته بود، «هنوز مشخص نیست» که ولی‌عهد عربستان سعودی نقشی در ماجرای قتل خاشقچی داشته باشد.

او به روزنامه «واشنگتن پست» گفته بود: ««هیچ کسی به من نگفته که او مسئول بوده و هیچ کسی هم به من نگفته که او مسئول نبوده است. ما هنوز به آن نقطه نرسیدیم. البته من خیلی دوست دارم که او در این قضیه مسئولیتی نداشته باشد» .

حمایت های رئیس جمهور آمریکا از همان ابتدای رخ دادن قتل روزنامه نگار منتقد عربستانی از بن سلمان وجود داشت.

او در مصاحبه ای از مقصر معرفی کردن زودهنگام عربستان در پرونده ناپدید شدن روزنامه نگار عربستانی انتقاد کرد.

 رئیس‌جمهور آمریکا ساعتی بعد از آنکه عربستان سعودی به کشته شدن «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد آل‌سعود اعتراف کرد این رژیم را «متحدی فوق‌العاده» برای کشورش توصیف کرد. 

«دونالد ترامپ» در دفاع از عربستان سعودی سخنان روز سه شنبه رئیس‌جمهور ترکیه علیه ریاض در ارتباط با پرونده قتل «جمال خاشقچی» را «بسیار تند» خواند و گفت: «طرح اولیه سعودی‌ها [برای قتل خاشقچی] خیلی بد بود و خیلی هم ضعیف اجرا شد. مخفی کردن آن هم یکی از بدترین مخفی‌کاری‌های تاریخ بود. هر کسی که این پیشنهاد را مطرح کرده در دردسر بزرگی افتاده و همین‌طور هم باید باشد».

او همچنین به تمجید از مواضع عربستان سعودی پرداخت و گفت:«آنها (عربستان سعودی) در رابطه با اسرائیل به ما خیلی کمک کرده‌ا‌ند، آنها روی خیلی چیزها سرمایه‌گذاری کرده‌اند».

به نوشته گاردین، ترامپ در جمع خبرنگاران درباره روایت رسمی عربستان سعودی در خصوص این پرونده گفت: «فکر می‌کنم به عنوان گام‌های اول، خوب است. گام بزرگی است. افراد زیادی دخیل هستند.»

آمریکایی ها از ابتدای وقوع ماجرای خاشقچی به گونه ای اظهار نظر کرده اند که ضمن حمایت از سعودی بی اطلاعی خود را از جزئیات ماجرا نشان دهند ، این در حالی است که شبکه المیادین لبنان شامگاه پنجشنبه (26 مهر ماه )اعلام کرد که برخی از مقامات ارشد آمریکا از ماجرای قتل «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار سعودیِ منتقد آل سعود با خبر بوده‌اند.

منبعی در آمریکا به دفتر این شبکه در واشنگتن گفته است که به دنبال انتشار اخباری مبنی بر ناپدید شدن خاشقچی در کنسولگری سعودی در شهر استانبول، «آژانس امنیت ملی آمریکا» اقدام به بررسی داده‌های الکترونیکی مربوط به کنسولگری سعودی کرده است.

به گفته این منبع آمریکایی، شورای امنیت ملی آمریکا از «صداهای» گفت‌وگوی مفصل بین کادر کنسولگری در مورد شکنجه و قطعه‌ قطعه کردن خاشقچی مطمئن است.

منبع المیادن همچنین گفت: «"جان بولتون" مشاور امنیت ملی آمریکا از این مسئله مطلع شد و اطلاعات موثق و قطعی را در اختیار "محمد بن سلمان‌" [ولی‌عهد سعودی] گذاشت که واشنگتن همه ماجرا را می‌داند».

این منبع همچنین گفت که دفتر رئیس اطلاعات مرکزی آمریکا به روزنامه واشنگتن پست خبر داده که فایل‌های ضبط شده‌ای درباره سرنوشت خاشقچی دارد و این روزنامه در اولین پوشش خبری خود در مورد خاشقچی، اعلام کرد که به این اطلاعات دسترسی دارد.

آمریکا: مسئولان قتل خاشقجی را مجازات می‌کنیم

 "مایک پامپئو" وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن مسئولان قتل خاشقجی را مجازات و مجوز ورود آنها به آمریکا را لغو خواهد کرد.

وی همچنین گفت که نحوه اجرای تحریم‌های ماگنیتسکی علیه مسئولان قتل خاشقجی بررسی خواهد شد.

وزیر امور خارجه آمریکا اضافه کرد که به همراه کنگره و همپیمانان آمریکا نحوه مجازات مسئولین قتل خاشقجی را بررسی می‌کنیم.

وی گفت: تلاش داریم که به همه واقعیت‌ها درباره مسئولان قتل خاشقجی و کسانی که دستور قتل وی را صادر کردند دست یابیم.

اظهارات رئیس جمهور و وزیر خارجه آمریکا درباره مجازات عاملان قتل خاشقچی در حالی مطرح می شود که شاهد حمایت آنها از سعودی هستیم .

کاخ سفید نه تنها در این پرونده از بن سلمان حمایت کرده است بلکه مسیر را با ارایه مشاوره برای این فرد هموار می کند تا از زیر بار فشار جهانی خارج شود.

 اگر چه در خلال روزهای گذشته همه کسانی که این ماجرا را چه در داخل و چه در خارج از عربستان تعقیب می کردند با قاطعیت بن سلمان و حکومت سعودی را متهم درجه اول قتل معرفی می کردند اما تلاش سعودی برای فرار از پذیرش مسئولیت و همچنین حمایت های آمریکا از مقامات سعودی منجر به زمانبر شدن ماجرا شد. در این میان ارائه راهکار ترامپ به آل سعود مبنی بر معرفی عاملان جنایت حذف خاشقچی به عنوان "گروه خودسر" در میانه راه در واقع سمت و سوی پرونده را به جهتی سوق داد که بن سلمان به عنوان امر دهنده قتل توانست قربانیانی دیگر را به جای خود بنشاند .

آمریکا در حالی دم از مجازات  عاملان و مسئولان خاشقچی می زند که برای تمام افکار عمومی نقش مستقیم بن سلمان و آل سعود در این پرونده مشخص شده است ، اما آیا این نمایش مسخره آمریکایی ها با قراردادهای میلیاردی آنها با سعودی ها برای برهم زدن امنیت منطقه قابل پذیرش است؟!

اردیبهشت ماه سال جاری بود که کاخ سفید اعلام کرد در جریان سفر کنونی دونالد ترامپ به عربستان سعودی قراردادی به ارزش حدوداً ۱۱۰ میلیارد دلار با این کشور به امضاء رسانده است.

این توافق  که بخشی از آن به ارزش ۳۵۰ میلیارد دلار است برای مدت ۱۰ سال بوده و بخش ۱۱۰ میلیارد دلاری آن به صورت آنی و در جریان همین سفر عملیاتی خواهد شد؛ توسط کاخ سفید با عبارت «توسعه چشمگیر روابط امنیتی» میان دو کشور مورد تقدیر و ستایش قرار گرفته است.

در بیانیه کاخ سفید بدون توجه به تجاوز نظامی ریاض به مردم بی دفاع و مظلوم یمن و نیز حمایت های این کشور از گسترش تروریسم در خاورمیانه ادعا شده است: این بسته تجهیزات و خدمات نظامی به منظور تقویت امنیت عربستان بوده است.

بنابرآنچه گفته شد چگونه باید نمایش کاخ سفید را با وجود پرونده روشن و واضحی که در حمایت از سعودی ها وجود ددارد را پذیرفت؟

در پاسخ به این سوال باید گفت حمایت بی چون چرای آمریکا از حکومت های مرتجع عربی به خصوص عربستان که منافع بسیار اقتصادی برای واشنگتن به همراه دارد این بار در مساله خاشقچی که محمد بن سلمان ولیعهد سعودی در راس مظنونان آن قرار دارد، بیشتر از هرمسئله دیگری در محافل بین المللی رخ نمایی می کند.

لیندسی گراهام سناتور جمهوری خواه نیز به شبکه سی ان ان گفت: اگر ولیعهد سعودی به هر شکلی دست داشته باشد، عملا قدرت خود برای رهبری این کشور در عرصه بین المللی را ویران کرده است.

همچنین شبکه پیچیده لابی های سعودی و اماراتی در پایتخت آمریکا نیز درحال فروپاشی هستند. این شبکه برای هماهنگی جهت ورود بن سلمان به عرصه جهانی تشکیل شده بود.

حاکمان عربستان سعودی پس از انتخاب دونالد ترامپ در سال 2017 میلادی به عنوان رئیس جمهوری ایالات متحده، احساس خوشایندی داشتند چرا که انتخاب وی را سرآغازی برای اجرای رویا پردازی های خود در منطقه در قامت به اصطلاح بازیگر تاثیر گذار جستجو می کردند و حال پرونده خاشقچی نمونه بارزی که نشان می دهد سعودی چشم امید به حمایت ترامپ دوخته اما بی خبر از ان است که طبل رسوایی آل سعود مدت ها پیش به صدا درآمده است.

آیا مرگ خاشقچی بر روابط اروپا با عربستان تاثیر می گذارد؟

انگلیس، فرانسه و آلمان نیزدر بیانیه‌ای مشترک قتل این روزنامه‌نگار منتقد عربستانی را محکوم کرده و از عربستان سعودی خواسته‌اند توضیحات بیشتری درباره نحوه کشته شدن «جمال خاشقچی» ارائه کند.این کشورها همچنین تأکید کرده‌اند که هیچ بهانه‌ای نمی‌تواند کشتن این روزنامه‌نگار را توجیه کند.

ترزا می نخست‌وزیر انگلیس نیز امروز یادآور شد که هیچ مقامی از این کشور برای شرکت در کنفرانس سرمایه‌گذاری عربستان به ریاض سفر نکرده است. وی درهمین حال ادامه داد که بر اساس تدابیر صورت گرفته توسط وزیر کشور، از ورود مظنونان به قتل خاشقچی به انگلیس جلوگیری و آن‌هایی که درگذشته روادید گرفته‌اند، روادیدشان امروز باطل می‌شود .

«هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان نیز گفت تا زمانی که تحقیقات در مورد قتل «جمال خاشقچی» روزنامه نگار عربستانی تکمیل نشده است، برلین نباید فروش سلاح به ریاض را تصویب کند.

عربستان سعودی بزرگترین مشتری سلاح های آلمانی است. علاوه بر آلمانی ها، شمار زیادی از مقام های کنگره آمریکا نیز خواستار توقف فروش سلاح به عربستان سعودی شده اند.

پس از اعتراف دولت سعودی به قتل جمال خاشقچی روزنامه‌نگار مشهور این کشور در کنسولگری عربستان در استانبول، وزیر امور خارجه اتریش با صدور بیانیه‌ای گفت : ما با نگرانی ماجرای خاشقچی را تعقیب می‌کنیم. چنین حادثه عظیمی نباید بدون تبعات باقی بماند و این مساله به‌ویژه در رابطه اتحادیه اروپا و عربستان تأثیرگذار خواهد بود.

خاشقچی روزنامه نگار ناراضی سعودی دوم اکتبر (10 مهر) بعد از مراجعه به کنسولگری عربستان در استانبول ناپدید شد. دولت سعودی بعد از 18 روز سکوت و تکذیب بالاخره تحت فشارهای جامعه جهانی بامداد شنبه تایید کرد که او در کنسولگری این کشور به قتل رسیده است.

محمد بن سلمان -- ولی‌عهد عربستان سعودی -- امروز (چهارشنبه)  در نشست سه جانبه با نخست وزیر لبنان و ولیعهد بحرین گفت: برای نخستین بار پس از قتل جمال خاشقچی پیرامون پرونده او گفت:آنچه که برای خاشقچی اتفاق افتاد، بسیار وحشیانه و غیرقابل توجیه بوده است و عاملان این حادثه باید بازخواست شوند. 

پربیننده ترین خبرها