فرانسه با توقف فروش سلاح به عربستان سعودی مخالفت کرد

فرانسه با توقف فروش سلاح به عربستان سعودی مخالفت کرد
شنبه 5 آبان 1397 - 12:08

رئیس‌جمهور فرانسه به رغم انتقادهای بین‌المللی از عربستان سعودی به دلیل جنگ در یمن و همچنین قتل «جمال خاشقچی»، مخالفت خود را با توقف فروش سلاح به عربستان سعودی اعلام کرده است.

العالم - اروپا

«امانوئل ماکرون» رئیس‌جمهور فرانسه با بیان اینکه فروش سلاح به ریاض هیچ ارتباطی با پرونده قتل روزنامه‌نگار منتقد عربستان سعودی در کنسولگری استانبول ندارد، با درخواست‌های بین‌المللی برای توقف فروش تسلیحات به عربستان سعودی مخالفت کرده است.

رئیس‌جمهور فرانسه در صفحه توئیتر خود به درخواست‌های اخیر مقام‌های ارشد آلمان از اتحادیه اروپا برای توقف فروش سلاح به عربستان سعودی مخالفت کرد.

ماکرون جمعه شب در توئیتر خود نوشت: «من به اقدامات ناگهانی یا از سر سراسیمگی اعتقادی ندارم. فروش تسلیحات (به عربستان سعودی) هیچ ارتباطی با پرونده خاشقچی ندارد».

وی افزود: «من قویاً (قتل خاشقچی) را محکوم می‌کنم همانطور که همیشه حامی آزادی رسانه‌ها بوده‌ام. هر وقت که حقیقت درباره این جنایت روشن شد ما تحریم‌های مشخص، منسجم و هماهنگی را در سطح اروپا اتخاذ خواهیم کرد».

اظهارات رئیس‌جمهور فرانسه بعد از درخواست صدراعظم آلمان از اتحادیه اروپا برای توقف فروش سلاح به ریاض مطرح شد.

اما بر خلاف موضع پاریس، «آنگلا مرکل» روز گذشته (جمعه) اعلام کرد تا زمان روشن شدن ماجرای قتل خاشقچی، همه فروش‌های تسلیحاتی آلمان به عربستان سعودی متوقف می‌شود.

فرانسه و انگلیس بزرگ‌ترین فروشندگان اروپایی سلاح به عربستان سعودی هستند و به رغم انتقادهای بین‌المللی درباره حملات ائتلاف به رهبری ریاض به غیر نظامیان یمن، فروش تسلیحات توسط اروپا و آمریکا ادامه داشته است.

خاشقچی دوم اکتبر(دهم مهر) برای انجام کارهای مربوط به ثبت ازدواج به کنسولگری ریاض در استانبول وارد شد و از آن روز دیگر کسی او را زنده ندیده است.

عربستان سعودی ۱۸ روز بعد از ناپدید شدن خاشقچی بالاخره اذعان کرد که او در کنسولگری کشته شد اما تغییر مکرر روایت ریاض درباره قتل خاشقچی سبب شده که به غیر از چند کشور معدود از قبیل بحرین و امارات متحده عربی دیگر کشورهای جهان این روایت را نامعتبر بخوانند و خواستار روشن شدن ماجرای قتل این روزنامه‌نگار و مسببان آن شوند.

پربیننده ترین خبرها