یک خبر چند خط تحلیل؛

چرا داعش دوباره در سوریه فعال شده است؟

چرا داعش دوباره در سوریه فعال شده است؟
دوشنبه 7 آبان 1397 - 15:56

العالم _ سوریه

خبر:

  • نیروهای داعش مجددا در شرق سوریه فعال شده، باحمله به نیروهای کرد موسوم به قسد چند میدان نفتی و همچنین شهر باغوز رابه تصرف خود درآورده اند. همزمان ترکیه بشدت مواضع کردهای این منطقه را مورد هجوم قرارداده است.

تحلیل:

  • فعال شدن مجدد داعش در شمال شرق سوریه - محل سیطره آمریکا در سوریه - به معنای آن است که از سویی این گروه با چشم بستن آمریکا بر آنچه در این منطقه می گذرد فعال شده و از سوی دیگر اقدامات جدید این گروه در حقیقت توجیه کننده حضور آمریکا در سوریه حتی پس از بازگشت آرامش به این کشور خواهد بود.
     
  • آمریکا در حالی سال ها است با مهره ای به نام قسد در سوریه بازی می کند که علی رغم وعده هایش به هیچ وجه متمایل به قدرت گرفتن آنها نیست و البته با فراهم آوردن زمینه های درگیری میان داعش و کردهای سوریه بر آن است تا ضمن حفظ داعش ،از قدرت گرفتن مجدد کردها در شمال شرق سوریه جلوگیری کند.
     
  • اینکه در این روزها کردهای شمال شرق سوریه به شدت از ناحیه ترکیه مورد حمله قرار می گیرند و البته با سکوت آمریکا به عنوان اساسی ترین پشتیبان خود مواجه هستند در واقع به توافقات فی مابین آمریکا  و ترکیه در آزادسازی کشیش جاسوس امریکایی در ترکیه "برانسون" و همچنین توافقات پشت پرده دو کشور در خصوص "ماجرای خاشقچی" بازگشت دارد.
     
  • در یک نگاه کلی به آنچه در شمال شرق سوریه می گذرد می توان گفت امریکا در این منطقه داعش را نابود شده نمی خواهد،کردها را ضعیف شده می خواهد، از سقوط کامل ترکیه در دامان روسیه به شدت بیم دارد و بلاخره اصرار دارد همچنان بر محور قائم -بوکمال از طریق حضور در شمال شرق سوریه مسلط باقی بماند و در حقیقت به این شیوه ایران را تحت کنترل داشته باشد.

پربیننده ترین خبرها