عدم استقبال ساکنان بلندی های اشغالی جولان از انتخابات "شوراهای رژیم صهیونیستی"

عدم استقبال ساکنان بلندی های اشغالی جولان از انتخابات
سه شنبه 8 آبان 1397 - 13:03

ساکنان بلندی های اشغالی جولان شرکت در انتخابات رژیم صهیونیستی را کمک به مشروعیت یافتن حضور آنها در این منطقه می دانند.

العالم _ سوریه

اسرائیلی ها روز سه شنبه در انتخابات شهرداری ها شرکت می کنند. یکی از نزدیکان بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل تلاش می کند در این انتخابات شهرداری قدس را به دست آورد. همچنین برای نخستین بار ساکنان بلندی های جولان اشغالی هم می توانند در انتخابات شرکت کنند. 

اگرچه انتخابات محلی پله ترقی برای سیاست مداران با اهداف ملی محسوب می شود اما انتخابات شهرداری و شوراهای شهر که هر پنج سال برگزار می شود به عنوان رویدادی محلی در نظر گرفته می شود. 

اقلیت دروزی چهار روستا در بلندی های جولان که متعلق به سوریه بود و در سال 1967 توسط اسرائیل اشغال و در سال 1981 به اسرائیل ضمیمه شد برای نخستین بار در انتخابات روز سه شنبه حضور خواهند داشت. جامعه بین الملل هیچ گاه الحاق بلندی های جولان به اسرائیل را به رسمیت نشناخته است. شهرداران این مناطق تاکنون توسط اعضای شورای محلی انتخاب می شدند که خودشان توسط وزارت امور داخلی انتخاب شده بودند. 

برگزاری این انتخابات در روستاهای دروزی جنجال به پا کرده است. شماری از ساکنان این منطقه ارتباط نزدیکی با سوریه دارند و نگرانند که شرکت در این انتخابات به مشروعیت یافتن حضور اسرائیل در این مناطق اشغالی کمک کند. 

مناقشات مشابهی نیز در قدس شرقی ، بخش فلسطینی نشین شهر مطرح است که اسرائیل از سال 1967 آن را اشغال و ضمیمه کرده است. جامعه بین الملل هرگز الحاق قدس شرقی را که سیصد هزار فلسطینی ساکن آن هستند به اسرائیل نپذیرفته است. 

اکثر ساکنان قدس شرقی انتخابات شهرداری ها را تحریم کرده اند و کنترل اسرائیل بر این بخش از شهر را نمی پذیرند. مردم فلسطین می خواهند قدس شرقی به عنوان پایتخت دولت مستقل فلسطینی به رسمیت شناخته شود. 

نامزدهای حاضر در انتخابات شهرداری ها به ندرت به احزاب ملی گرا وابسته اند و بیشتر در چارچوب ائتلاف های محلی در انتخابات حضور دارند. گیدئون راهات استاد دانشگاه قدس و عضو اندیشکده دموکراسی اسرائیل می گوید تلاش هایی برای تبدیل سیاست محلی به سیاست ملی صورت می گیرد. در برخی مناطق راست گرایان علیه اعراب و کارگران خارجی تبلیغات می کنند. این راهی برای وارد کردن چالش های ملی به انتخابات محلی است. اما من مطمئن نیستم که این تلاش ها نتیجه بخش باشد. 

در قدس شش نامزد برای شهرداری رقابت می کنند. احتمال کشیده شدن انتخابات شهرداری در قدس به دور دوم وجود دارد که در سیزده ماه نوامبر برگزار خواهد شد. نیر بارکات که دو دوره شهردار قدس بود این بار در انتخابات شرکت نکرد و اعلام کرد قصد دارد کرسی در پارلمان به دست آورد. بنیامین نتانیاهو هم از زئیف الکین وزیر امور قدس حمایت می کند. 

6.6 میلیون نفر واجد شرایط رای در این انتخابات هستند. شانزده هزار نیروی پلیس و دواطلب نیز برای تامین امنیت انتخابات به کار گرفته شده اند.

خبرگزاری صداوسیما

پربیننده ترین خبرها