شرق فرات؛ فرجام دروغ های ائتلاف آمریکا در مبارزه با تررویست

شرق فرات؛ فرجام دروغ های ائتلاف آمریکا در مبارزه با تررویست
چهارشنبه 9 آبان 1397 - 07:44

رئیس‌جمهوری ترکیه با اشاره به عملیات نیروهای این کشور در شرق فرات گفت: ساختارهای تروریستی در شرق فرات را نابود خواهیم کرد.

العالم- ترکیه

رجب طیب اردوغان، رئیس‌جمهوری ترکیه در تازه ترین اظهارات خود درباره عملیات نیروهای این کشور در شرق فرات گفت: آمادگی‌های لازم را انجام دادیم. قرار است در آینده نزدیک عملیات جامع‌تر و موثرتری علیه گروه‌های تروریستی داشته باشیم.

وی ادامه داد: همانگونه که در گذشته اعلام کردم یک شب شبیخون خواهیم زد. تمام آمادگی‌ها برای نابودی تروریست‌ها در شرق فرات تکمیل شده و به زودی عملیاتی گسترده‌تر و کارسازتر در این منطقه خواهیم داشت.

چرا فرات برای آمریکایی ها مهم است؟

منطقه شرق فرات پس از اینکه ارتش سوریه بسیاری از مناطق را به آغوش دمشق بازگردانده است؛ هم اکنون در کانون توجه جدی قرار دارد به ویژه که مقامات سوریه همواره بر ضرورت کنترل دمشق بر همه اراضی این کشور تاکید کرده اند و همین موضوع سبب توجه بازیگران مهم منطقه ای و بین المللی به آن شده است.

بیشتر تولید نفت سوریه در این مناطق است و غنی ترین منابع گازی سوریه را داراست. شرق فرات دارای مهمترین و بزرگترین میادین نفتی از حیث مساحت و تولید است به ویژه که میدان نفتی «العمر» قبل از سال ۲۰۱۱ حدود ۳۰۰ بشکه در روز نفت تولید می کرد.

آمریکایی ها به خوبی می دانند که این مناطق به طبع جغرافیای صحرایی مکان مناسبی برای انجام تحرکات آنهاست. آنها می دانند که سیطره بر شرق فرات از بُعد ژئوپلتیک به آنها کمک می کند که محور مقاومت یعنی دشمن اسرائیل را هدف قرار دهند.

پس از اینکه برگه آمریکایی ها یعنی داعش سوخت آنها به دنبال برگه دیگری هستند. در واقع دولت ترامپ به دنبال برگه دیگری برای ماندن در سوریه است.

آمریکا به دنبال تقویت حضور خود در شرق فرات است.آمریکا شاید در کوتاه مدت بتواند نیروهایش را نگه دارد و نفوذش در شرق فرات را ادامه دهد اما در دراز مدت نمی تواند کاری از پیش ببرد. از همین رو استراتژی جدید آمریکا برای تحقق منافع موقت شاید مناسب باشد اما برای منافع طولانی مدت خیر و استراتژی آمریکا دیر یا زود با شکست روبرو خواهد شد.

مدعی حقوق بشر از تروریست ها حمایت کرد

تیرماه سال جاری بود که گردانهای حزب‌الله عراق اعلام کرد مکان‌های حضور داعش در شرق فرات سوریه را که تحت پشتیبانی آمریکا قرار دارد.

آنها تاکید کردند که آمریکا به ارتش سوریه اجازه آزادسازی شرق فرات را نمی‌دهد و تلاش می‌کند تا داعش را بار دیگر وارد عراق کند و در همین راستا نیز نیروهای الحشد الشعبی را در نوار مرزی میان دو کشور، هدف قرار می‌دهد.

«محمد محی» سخنگوی گردانهای حزب‌الله عراق در گفت‌وگو با خبرگزاری «المعلومة»، گفت: بخش شرقی رود فرات، بخشی به مساحت دو هزار کیلومتر مربع قرار دارد که از القائم تا تل‌صفوک در جنوب تلعفر امتداد دارد و در آن، عناصر داعش حضور دارند و در طرف مقابل آنها نیز نیروهای آمریکایی در داخل اراضی سوریه مستقرند. 

خبرها به خوبی نشان میداد که آمریکا نه تنها در شرق فرات به دنبال حمایت از افراد عادی نیست بلکه در پی حمایت جدی از تروریست ها برای رسیدن به اهداف خود در این منطقه مهم است.

بی‌اعتمادی به آمریکا

جریاناتی که در این منطقه شکل میگرفت به خوبی نشان داد آمریکا، اسرائیل و غرب، کردها را فریب داده و از پشت به آنها خنجر زدند و از آنها به عنوان ابزاری برای خدمت به اهداف خود و ایجاد اختلاف میان کُردها با یکدیگر و همسایگان و برادران عرب آنها، استفاده کردند .

آمریکا در این منطقه  فقط به فکر تامین منافع خود است چراکه تلاشهای منطقه ای و بین المللی برای مبارزه با گروههای تروریستی در سوریه، به شرطی که در هماهنگی کامل با ارتش سوریه و دولت این کشور باشد قابل قبول است و در غیر این صورت، دخالت در امور داخلی سوریه به شمار می رود.   ضمن اینکه آمریکا هیچ برنامه سیاسی برای حقوق کردهای سوریه ندارد و این در مسئله داعش علیه این مناطق کاملا روشن است.

نبرد آمریکا و حشد الشعبی

 نیروهای بسیج مردمی حشد الشعبی نقش مهم و پررنگی در مبارزه با داعش ایفا کرده است. در واقع در نتیجه مبارزات حشد الشعبی بود که مناطق تحت اشغال داعش بار دیگر به دست دولت عراق بازگشت.

این درحالی ا‌ست که پس از موفقیت‌های حشدالشعبی برای دولت و مردم عراق، آمریکا می‌کوشد در جهت تضعیف این گروه اقدام کند.

نیروهای عراقی و به‌خصوص حشد الشعبی با تضعیف و شکست داعش برنامه‌های آمریکا را برهم زده‌اند؛ آمریکا با حضور خود در عراق  درصدد برنامه‌ریزی دوباره برای دستیابی به اهداف بلند مدت خود در منطقه است. عملکرد و رویکرد نیروهای حشدالشعبی آگاهانه در تعارض با سیاست های منطقه ای محور غربی- صهیونیستی قرار دارد و حضور نیروهای آمریکایی در عراق را همواره تهدیدی برای امنیت ملی، تمامیت ارضی و استقلال خارجی عراق می‌دانند. به همین علت حشد الشعبی از سوی آمریکایی‌ها به‌عنوان دشمن و یا « عنصر نامطلوب» معرفی شده است. 

بعد از سقوط دیکتاتوری عراق، این کشور مبدل به کارزار رقابت دول غربی و عربی برای به دست گرفت هژمونی سیاسی در این کشور شد. کشورهای مختلف مانند آمریکا و عربستان به علت موقعیت استراتژیکی برخی از مناطق عراق برای اسرائیل و همچنین کنترل قیمت نفت همواره در صدد اعمال نفوذ سیاسی بر این کشور بوده‌اند. اما اکنون حشد الشعبی و دولت عراق که موفق به شکست داعش و حفظ همبستگی ملی شده‌اند، با حمایت مردم درصدد حفظ استقلال سیاسی کشور و تقویت این استقلال هستند.

حشدالشعبی مستدام در برابر تروریست های تحت حمایت آمریکا/ مرزهای سوریه و عراق امن است

منابع وابسته به حشد الشعبی عراقی روز  سه شنبه ۸ آبان ماه اعلام کردند که مرزهای عراق و سوریه امن است. 

این منابع بیان کردند: مرزهای عراق و سوریه از سوی حشد الشعبی و نیروهای امنیتی عراق امن شده است و همه نیروها آماده مقابله با یورش یا تحرک احتمالی تروریستهای داعش هستند. 

منابع وابسته به حشد الشعبی اعلام کردند: جایی نگرانی وجود ندارد. حشد الشعبی حمایت و پشتیبانی گسترده ای از ارتش عراق و گارد مرزی انجام می دهد و همه تدابیر لازم را به محض سقوط مواضع نیروهای سوریه دموکراتیک(قسد) به دست داعش به عمل آورده است. 

گفتنی است که فرماندهان و مسئولان حشد الشعبی عراق روز گذشته نشست فوری به منظور تدابیر امنیتی لازم به منظور مقابله با هر گونه تحول احتمالی از سوی داعش در مرز عراق با سوریه برگزار کرده بودند.

آزادی یک کشیش و توافقی پنهانی میان آمریکا و ترکیه

به نظر میرسد آزادی  اندرو برانسون، کشیش آمریکایی زندانی در ترکیه با یک مذاکره ساده میان طرفین محقق نشده است ، در این بین نگاهی به خبرها نشان میدهد میان واشنگتن و آنکارا توافقی صورت گرفته است . توافقی که مسائل جاری منطقه را مدنظر قرار داده است . به نظر میرسد آنکارا در برابر این اقدام مسئله سوریه را بر روی میز مذاکره قرار داده است و با توافقی پنهانی به اهداف هر دو طرف بر سر شرق فرات توجه کرده  است.

چاووش‌اوغلو، وزیر خارجه ترکیه قبلا  گفته بود که اگر گروه کاری آمریکا و ترکیه درباره منبج توافق کنند دیگر مشکلات آمریکا و ترکیه نیز حل خواهد شد. او اظهار امیدواری کرد که "مدل منبج" را بتوان در دیگر نقاط سوریه به ویژه در شرق رودخانه فرات هم پیاده کرد.

اشاره این مقام ترکیه در آن زمان نشان میدهد که آنها آمادگی توافقات دیگری با طرف آمریکایی را دارند، به نظر میرسد در قضیه اخیر یعنی آزادی کشیش آمریکایی طرحی چون کمرنگ کردن حمایت آمریکا از کردها را مطرح کرده باشند و در ازای دستیابی به چنین توافقی، اتفاق ذکر شده رخ داده است.

ابتدای مهرماه سال جاری رجب طیب اردوغان رئیس جمهور ترکیه بارها به این موضوع اشاره کرده که لازم است هر چه زودتر، به تهدیدی به نام شرق فرات پرداخته شود و ترکیه خود را برای این هدف مهیا کرده است.

البته او در نشست سه جانبه تهران نیز به شکل سر بسته به همین موضوع اشاره کرده بود، اما چنین به نظر می‌رسد که اکنون تا حد زیادی خاطر اردوغان آسوده شده و با اعتماد به نفس مشهود و آشکاری از این موضوع صحبت می‌کند.

خلوصی آکار وزیر دفاع ترکیه  هم اعلام کرد: بعد از پرونده منبج مواضع گروه‌های تروریستی در شرق فرات را هدف قرار خواهیم داد.

وی از توافق ترکیه و آمریکا برای گشت مشترک در منبج خبر داد و گفت: روند آموزشی گشت‌های مشترک به پایان رسیده و امروز یا فردا گشت مشترک را خواهیم داشت.

و نهایتا رجب طیب اردوغان، امروز طی سخنرانی گفت:«اکنون تصمیم گرفتیم توجه و نیروی خود را معطوف به شرق فرات کنیم. ما اجازه نخواهیم داد در کنار مرزهایمان حوادث تهدیدآمیز جریان داشته باشد. ما گام به گام تمام آن نواحی را پاکسازی خواهیم کرد.ما تشکیلات مسلح کرد را از بین خواهیم برد. ما عملیات پاکسازی نواحی مرزی از وجود نیروهای مسلح حزب کارگر کردستان را آماده کردیم و بزودی عملیات گسترده در شرق فرات آغاز خواهد شد»

در این بین ایجاد دیوار حائل از سوی ترکیه هم قابل توجه است؛ در خردادماه سال جاری خبر تکمیل ساخت دیوار حائل در مرز این کشور با سوریه منتشر شد.

در همان زمان روسیا الیوم نوشت این اقدام باعث نگرانی مردم سوریه شد از این رو به نظر میرسد گفتگوهای آنکارا و واشنگتن و برخی توافقات پشت پرده گاهی زیاده خواهی های یک کشور را نشان میدهد که چندان به نفع ملت سوریه نیست و ممکن است خبر از ایجاد حائل های دیگری دهد.

در پایان باید گفت به نظر میرسد برخی توافق های پنهانی در سایه حل بحران سوریه آن هم با طرف آمریکا نتیجه ای جز پیچیده شدن این بحران و آغاز گرهی دیگر در مسیر مذاکرات برای حل این بحران نخواهد داشت و تمام طرف های درگیر باید بدانند هرگونه اقدامی باید با موافقت سوریه صورت گیرد چراکه زیاده خواهی ها در این مسیر به نفع منطقه و مردم سوریه نخواهد بود .

پربیننده ترین خبرها