لائیک‌ها علیه اسلام‌گراها در ترکیه

لائیک‌ها علیه اسلام‌گراها در ترکیه
سه شنبه 9 آبان 1391 - 05:54

ده‌ها هزار تن از مردم ترکيه بعد از ظهر روز گذشته با حضور در خيابان‌هاي مختلف شهرهاي بزرگ اين کشور در سالگرد تاسيس جمهوري ترکيه، تظاهراتي برگزار کردند که خيلي زود رنگ و روي ضد دولتي به خود گرفت.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، در حالی که مقامات دولتی هیچ مجوزی برای برگزاری این تظاهرات نداده بودند و تلاش بسیاری هم برای عدم برگزاری آن کردند، با این وجود لائیک‌ها به خیابان آمدند تا یک بار دیگر در برابر دولت اسلامگرای حاکم عرض اندام کنند.

هر چند در ابتدا قرار بود که این مراسم یک مراسم شادی به مناسبت اعلام ترکیه به عنوان یک کشور لائیک توسط آتاتورک باشد، اما خیلی زود این مراسم شادی به درگیری میان شهروندان و نیروهای امنیتی این کشور منجر شد به طوری که گروه‌های معارض، تصمیم ممنوعیت برگزاری این مراسم در خیابان ها را نقض کردند.

بر اساس گزارش روزنامه الاخبار، دولت اردوغان نگران بود این مراسم به تظاهرات علیه سیاست‌های داخلی و خارجی نخست وزیر این کشور منجر شود و این مسئله نیز رخ داد.

گفتنی است که مردم ترکیه این روزها از سیاست‌های مداخله‌جویانه اردوغان در کشورهای دیگر به خصوص سوریه نگران هستند و از اینکه کشورشان به مرکز تروریست‌های القاعده و شورشیان مسلح سوری تبدیل شده، به شدت عصبانی هستند و این مساله را اردوغان خود بیشتر و بهتر از همه می‌داند.

بر اساس این گزارش، نیروهای امنیتی تدابیر امنیتی را در ورودی های آنکارا تشدید کردند، در بسیاری از خیابان‌های این شهر مستقر شدند و از گاز اشک‌آور برای متفرق کردن مردم استفاده کردند ولی این مسئله مانع از برگزاری تظاهرات مردم نشد. شهروندان ترکیه خواهان استعفای اردوغان شدند.

یکی از تظاهرکنندگان حاضر در این مراسم با انتقاد شدید از تصمیم دولت گفت: دولت‌های جهان هیچگاه به مانند دولت رجب طیب اردوغان رفتار نمی‌کنند. تصمیم وی مبنی بر ممنوعیت مراسم در خیابان‌ها باعث شده است که این تصمیم را به چالش بکشیم و به وی می‌گوییم که سرکوب‌ها و ممنوعیت‌ها نمی‌تواند صدای مخالفان را سرکوب کند.

شهروند دیگری که در این مراسم حاضر بود نیز سیاست‌های دولت را مورد انتقاد قرار داد و تاکید کرد: مشخص نیست که حزب عدالت و توسعه با این ممنوعیت ها به دنبال چیست. سیاست های دولت ترکیه کشور را وارد بحران کرده است.

اما در سوی دیگر شهر و به دور از درگیری نیروهای پلیس با مردم، مراسم رسمی این روز با حضور سران کشوری و لشکری برگزار شد. مسئله قابل توجه در این مراسم این بود که رئیس حزب مردم ترکیه به عنوان بزرگ ترین حزب معارض دولت در پارلمان این کشور از حضور در این مراسم رسمی خودداری کرد و ترجیح داد که در میان مردم در خیابان‌ها باشد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها