آینده کابینه نتانیاهو پس از استعفای لیبرمن

آینده کابینه نتانیاهو پس از استعفای لیبرمن
چهارشنبه 23 آبان 1397 - 21:30

استعفای اویگدور لیبرمن وزیر جنگ رژیم اشغالگر در اعتراض به اعلام آتش بس با گروه‌های فلسطینی در غزه، سوالات بسیاری درباره آینده کابینه بنیامین نتانیاهو برانگیخت.

العالم . فلسطین اشغالی

آویگدور لیبرمن در بیانیه استعفای خود آورده است: "آنچه که مرا وادار کرد تا استفعا دهم، انتقال اموال به حماس و آتش بس در غزه است. آتش بس نوعی تسلیم در برابر "تروریسم" است. از کسی پنهان نیست که اختلافاتی میان من و نخست وزیر درباره سوخت قطری و دیگر مسائل وجود دارد".

وی در یک نشست مطبوعاتی که استعفای خود را اعلام کرد، خواستار برگزاری انتخابات زودهنگام شد؛ اما نخست وزیر رژیم صهیونیستی از این درخواست استقبالی نکرد. چنانکه دفتر نخست وزیر در بیانیه ای تاکید کرد که "شرایط و زمان مناسب برای اسراییل و امنیت شهروندانش را اعلام خواهیم کرد".

ائتلاف کابینه رژیم اشغالگر به ریاست بنیامین نتانیاهو رییس حزب لیکود متشکل از 67 کرسی از مجموع 120 کرسی در کنیست است که 6 کرسی از آن در اختیار لیبرمن به عنوان وزیرجنگ بود؛ بدین معنا که استعفای حزب لیبرمن از کابینه به معنای آن است که نتنیاهو همچنان 61 کرسی در اختیار دارد و کابینه می تواند تا زمان برگزاری انتخابات در سال 2019 به کار خود ادامه دهد. 

سمت وزارت جنگ که پیشتر به عهده اویگدور لیبرمن بود به صورت خودکار به بنیامین نتانیاهو نخست وزیر منتقل می شود تا بدین ترتیب نخست وزیر سه وزارتخانه امور خارجه و بهداشت و جنگ را در اختیار بگیرد و این علاوه بر سمتش به عنوان نخست وزیر است. ممکن است نتانیاهو یک شخصیت نظامی نزدیک  به خود و خارج از کابینه فعلی برای به عهده گرفتن منصب وزارت جنگ تعیین کند و نیز ممکن است وزارت جنگ را به نفتالی بینیت رییس حزب البیت الیهودی واگذار کند.

به نظر می رسد که نخست وزیر اسراییلی از موقعیت خود خرسند است؛ وی به یک ترکیب وزارتی متشکل از راستگرایان و راستگرایان افراطی و نیز پایگاه مردمی گسترده تکیه کرده است؛ هرچند که اخیرا شهرکنشینان صهیونیستی از او انتقاد کرده اند.

در مورد زمان برگزاری انتخابات و اینکه نتانیاهو انتخاباتی زودهنگام برگزار خواهد کرد و یا انتخابات در موعد اصلی خود برگزار خواهد شد، به نظر می رسد که نتانیاهو زمانی را انتخاب خواهد کرد که بتواند طی آن پایگاه مردمی خود و حزبش را گسترش دهد تا بتواند پیروزی قاطعی محقق کند. اما در خصوص لیبرمن به نظرمی رسد که او نیز از این استفعا سود برده است؛ زیرا برخی نظرسنجی ها پیشتر حاکی از شکست حزبش بوده است اما اینک ممکن است موقعیتش بهبود یابد؛ زیرا توانست از موج اعتراضات شهرکنشینان بهره برداری کند و به آنها بپیوندد.

گروههای فلسطین استعفای لیبرمن وزیر جنگ اسراییلی را یک پیروزی برای مقاومت توصیف کردند؛ جنبش حماس تاکید کرد که استعفای لیبرمن یک پیروزی سیاسی برای غزه است که توانست با ایستادگی و مقاومت خود یک زلزله سیاسی در رژیم اشغالگر ایجاد کند.

پربیننده ترین خبرها