تظاهرات ترک‌ها علیه دولت اردوغان

تظاهرات ترک‌ها علیه دولت اردوغان
سه شنبه 9 آبان 1391 - 18:31

جشنهاي روز جمهوري در تركيه به تظاهراتي عليه "رجب طيب اردوغان" نخست وزير اين کشور تبديل شد.

به گزارش پایگاه خبری شبکه العالم، دهها هزار نفر از تركها از جمله "كمال قلیچ‌دار اوغلو" رهبر حزب جمهوري خواه خلق (مخالف) به رغم ممنوعيت اعلام شده از سوي دولت، در آنكارا تظاهرات كردند.

استانداري آنكارا در توجيه ممنوعيت تظاهرات اعلام کرد كه اطلاعاتي درباره احتمال بروز تنش در تظاهرات دريافت كرده، و برخي گروهها مي كوشند با شركت در آن به هرج و مرج در تركيه دامن بزنند.

به رغم اين هشدارها، بيش از 30 نهاد غیردولتی به رهبري اتحاديه جوانان تركيه با شرکت در این تظاهرات از مقابل ساختمان اول پارلمان به سوي موزه آتاتورك؛  اعتراض خود را به جلوگيري نيروهاي امنيتي از ورود 110 دستگاه اتوبوس به آنكارا به منظور شركت در تظاهرات اعلام داشتند.

بيش از 3500 نيروي امنيتي با استفاده از گاز اشك آور و خودروهای آب پاش تلاش کردند مردم را متفرق کنند، اما مخالفان در برابر بمبهاي اشك آور تسليم نشدند.

با افزايش تنش و شدت يافتن درگيري در خيابان، نيروهاي امنيتي تسليم شده و اجازه تظاهرات دادند.

"حسين سيليك" معاون رييس حزب حاكم عدالت و توسعه در صفحه خود در تويتر نوشت: به نظر مي رسد حزب جمهوري از راهپيمايي هاي قبلي درس نگرفته است.

راهپيمايي هاي جمهوري در سال 2007 ميلادي قبل از انتخاب عبدالله گل به عنوان رييس جمهور با شركت ميليونها نفر در شهرهاي بزرگ تركيه برگزار شد.

تظاهرات مزبور بخشي از تلاش براي سرنگوني دولت از سوي سازمان آرگينكن تلقي شد.

اعضاي این سازمان ژنرالهاي سابق، استادان دانشگاه و روزنامه نگاران هستند كه محاکمه آنها همچنان ادامه دارد. 

"محمد تزكان" در روزنامه مليت با اشاره به ممنوعيت اعلام شده از سوي دولت براي تظاهرات، گفت: اگر نيروهاي امنيتي داراي اطلاعاتي درباره احتمال تنش بودند بايد به جاي ممنوعيت، اغتشاش طلبان را كشف مي كردند.

وي افزود: ممنوع كردن تظاهرات بر اساس احتمال بروز اغتشاشات، بسيار خطرناك است، رژيمهاي ديكتاتوري از چنين ابزاري استفاده مي كنند لذا اگر نظام اينگونه رفتار كند حتي دو نفر نمي توانند تجمع کنند؛ و اين به معناي پايان دمكراسي است. 

"يرتفارت دانزيكان" نويسنده روزنامه راديكال با حمایت از اظهارات "تزكان" گفت: ممنوعيت تظاهرات نشانه ديكتاتوري است، منازعه كنوني بين نخبگان لائيك سابق و نخبگان نومحافظه كار است. لذا براي احياي روز جمهوري بايد با دشواريها مواجه شوند، همچنين نومحافظه كاران هميشه بي گناه نيستند خصوصا وقتي مي خواهند به هر شكل ساختار نظام را در دست گرفته و  نخبگان سابق را ريشه كن كنند.

در گذشته فرماندهان ارتش، علنا از حضور در اتاقي كه همسران محجبه رهبران عدالت و توسعه حضور داشتند، خودداري مي كردند و از حضور در اتاق با نمايندگان حزب صلح و دمكراسي كه طرفدار كردهاست، خشنود نبودند.



دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها