اتحادیه اروپا خواستار حفظ پیمان موشکی میان روسیه و آمریکاست

اتحادیه اروپا خواستار حفظ پیمان موشکی میان روسیه و آمریکاست
سه شنبه 29 آبان 1397 - 14:36

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا با انتقاد از تصمیم آمریکا برای خروج از پیمان موشکی، بر لزوم حفظ و اجرای کامل توافقات مربوطه تاکید کرده و از اتخاذ تدابیر خاصی در رابطه با وخامت اوضاع در دریای آزوف خبر داد.

العالم _ اروپا

روزنامه «ایزوستیا» امروز نوشت: "فدریکا موگرینی" مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در آستانه مذاکرات وزرای دفاع کشورهای عضو این اتحادیه، اعلام کرد که مقامات بروکسل امیدوارند پیمان مربوط به نابودی موشک‌های دارای برد کوتاه و متوسط بین ایالات متحده آمریکا و روسیه حفظ و به طور کامل اجرا شود.

وی در جمع خبرنگاران گفت: «ما قرار است امروز برخی از چالش‌های امنیتی که با آن مواجه هستیم را بررسی می کنیم. من پیش از این درباره وضعیت پیمان موشکی با دبیر کل ناتو تبادل نظر کرده‌ام. ما به شدت نگران آن بوده و معتقدیم که این توافقنامه بسیار مهم است و باید به طور کامل اجرا شود.»

این دیپلمات بلندپایه یادآور شد، اقدام درست آن است که این توافقنامه به طور کامل اجرا نشود، نه آنکه از آن خارج شد.

وی افزود: «البته این امیدواری هنوز وجود دارد که این توافقنامه تقویت شود و به موجودیت خود ادامه دهد، چرا که توافقات در این زمینه باید حفظ گردد.»

موگرینی تأکید کرد، وضعیت پیمان نابودی موشک‌های برد کوتاه و متوسط بطور مستقیم امنیت کشورهای اروپایی را در معرض خطر قرار می‌دهد.

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا همچنین اعلام کرد که بروکسل در نظر دارد تا اقدامات مشخصی در رابطه با اوضاع وخامت اوضاع در دریای آزوف انجام دهد و در واقع از روسیه خواسته می‌شود تا از تجسس کشتی‌های در حال عبور از این دریا دست بردارد. وی گفت: «اتحادیه اروپا به شدت نگران وخامت اوضاع در دریای آزوف است، چرا که این مسئله نه تنها به اقتصاد اوکراین لطمه می زند، بلکه امنیت کشتی‌های با پرچم اروپا را نیز در معرض خطر قرار داده است.

پیش از این در اواخر ماه اکتبر پارلمان اروپا قطعنامه‌ای را تصویب کرده بود که در آن از دولت‌های اروپایی خواسته شده بود تا امکان افزایش تحریم‌ها علیه روسیه در صورت تشدید اوضاع در دریای آزوف را مورد بررسی قرار دهند.

"میخائیل شریمت" نماینده دومای دولتی روسیه از منطقه کریمه در واکنش به اظهارات خانم موگرینی یادآور شد که مواضع اتحادیه اروپا در رابطه با اوضاع در دریای آزوف عملا دخالت در امور داخلی روسیه است. به گفته وی، قوانین مربوط به آمد و شد در دریای آزوف، تنها در چارچوب توافقات دوجانبه بین مسکو و کی‌یف انجام می شود و این مسئله به اتحادیه اروپا مربوط نیست.

تسنیم

پربیننده ترین خبرها