هشدار نهادهای دولتی آمریکا در خصوص افزایش شدید دمای هوای زمین

هشدار نهادهای دولتی آمریکا در خصوص افزایش شدید دمای هوای زمین
شنبه 3 آذر 1397 - 09:11

یک گزارش جدید نهادهای دولتی آمریکا درباره تغییرات آب و هوایی هشدار می‌دهد. این گزارش همچنین تغییرات اقلیمی را عاملی مهم برای تضعیف چشمگیر اقتصاد آمریکا معرفی می‌کند.

العالم _ آمریکا

به گزارش العالم به نقل از رویترز، این گزارش را گروهی متشکل از ۱۳ موسسه دولتی آمریکا تهیه کرده اند و بر اساس آن، دمای جهان با سرعت بسیاری افزایش می‌یابد و اگر با آن مقابله نشود، تا پایان قرن بیست و یکم به طور متوسط ۵ درجه سانتیگراد به دمای کره زمین افزوده می‌شود.

گزارش مزبور بر پایه چهارمین ارزیابی ملی آمریکا از تغییرات آب و هوایی تهیه شده است و در تکمیل آن ۳۰۰ دانشمند نقش داشته‌اند. بخشی از یافته‌های این گزارش پاییز سال گذشته منتشر شد و بر این نکته تأکید داشت که دلیل افزایش دمای زمین هیچ چیز بجز اقدامات انسان و به ویژه انتشار گازهای گلخانه‌ای نمی‌تواند باشد.

یافته‌های این پژوهش آشکارا با دیدگاه‌های دونالد ترامپ رئیس‌جمهور آمریکا در تعارض است که تغییرات آب و هوایی را دروغ می‌نامد. وی روز چهارشنبه هفته گذشته با اشاره به سرد شدن هوای بسیاری از نقاط آمریکا در آستانه عید شکرگزاری که از آن به عنوان سردترین عید شکرگزاری نام برده شده است، در توییتر نوشت «پس گرم شدن هوای جهان چه شد؟»

اما این گزارش تاکید می‌کند تغییرات آب و هوایی را با استناد به هوای یک روز یا یک هفته نمی‌توان رد کرد؛ بلکه آن را می‌توان تنها در یک گستره زمانی طولانی سنجید.

از سویی انتشار این گزارش در روز جمعه و در حالی که مردم آمریکا در تعطیلات عید شکرگزاری به‌سر می‌برند انتقاد رسانه‌هایی نظیر هافینگتون پست و سی‌ان‌ان را به دنبال داشته. آن‌ها معتقدند دولت با این اقدام خواسته از تاثیر گزارش در اذهان عمومی بکاهد؛ چرا که قرار بود این گزارش در ماه دسامبر (آذر) منتشر شود.

گزارش یادشده می‌گوید انسان امروز گرم‌ترین هوا در تاریخ مدرن را تجربه می‌کند و حتی اگر هم‌اکنون نیز به بهترین نحو عمل کند و گازهای گلخانه‌ای را به صفر برساند، باز دمای جهان ۱.۱ فارنهایت گرم‌تر می‌شود. در صورتی نیز که گازهای گلخانه‌ای کاهش قابل ملاحظه‌ای نیابد، میانگین سالانه دمای جهانی تا آخر این قرن می‌تواند ۹ درجه فارنهایت (۵ درجه سانتیگراد) یا حتی بیشتر افزایش یابد.

واشینگتن اعلام کرده است از معاهده اقلیمی پاریس خارج می‌شود، معاهده‌ای که سال ۲۰۱۵ با هدف کاستن از انتشار گازهای گلخانه‌ای شکل گرفت و تقریبا همه کشورهای جهان به آن پیوسته‌اند.

خروج از این معاهده یکی از وعده‌های انتخاباتی دونالد ترامپ بود. به گفته او، این توافق «برای مردم آمریکا هزینه‌بر» است و تحقیقات نشان می‌دهد که اجرای این معاهده تا سال ۲۰۲۵ بیش از دو و نیم میلیون فرصت شغلی را در کشورش از بین می‌برد.

دسته بندی ها :

پربیننده ترین خبرها