رویترز: انتقادهای مردمی از دولت اردن افزایش یافته است

رویترز: انتقادهای مردمی از دولت اردن افزایش یافته است
سه شنبه 6 آذر 1397 - 11:46

خبرگزاری رویترز اعلام کرد که انتقادهای مردمی از دولت اردن به دلیل وضعیت اقتصادی این کشور در شبکه های اجتماعی فیسبوک و توییتر در روزهای اخیر افزایش یافته است.

العالم ـ اردن

بنابر گزارش رویترز، اعتراض های مردمی در اردن نسبت به اقدام دولت در افزایش مالیات به منظور جبران کسری بودجه در روزهای اخیر افزایش چشمگیری داشته است .
این خبرگزاری افزود که کشته شدن گروهی از دانش آموزان اردن بر اثر جاری شدن سیل در ماه گذشته و عدم اتخاذ سیاست های مناسب برای مقابله با این چالش زیست محیطی، یکی ازعوامل انتقادهای مردمی از دولت اردن است.
موج نارضایتی های مردم از دولت اردن در شبکه های اجتماعی با علامت سوال درباره چگونگی صدور مجوز ورود به منطقه در معرض خطر سیل های موسمی نزدیک 'بحر المیت' از سوی مسوولان منطقه همراه بود که منجر به برکناری دو وزیر و اجرای تحقیقات در این زمینه به دستور 'عبدالله دوم' شاه اردن شد.
شاهزاده 'حمزه ' برادر عبدالله دوم در توییتر، خواستار مبارزه با فساد در بخش عمومی به عنوان آغاز اصلاحاتی شد که شاه اردن پیش از این وعده آن را داده بود.
رویترز گزارش داد که برای اردن هم پیمان آمریکا که از دهها سال پیش تاکنون ثبات آن در خاورمیانه بسیار چشمگیر بود، امسال سال سختی است. 
دولت اردن برای مقابله با پیامدهای اقتصادی مجبور شد هزینه های مالی را کاهش داده و مالیات ها را به دلیل آشفتگی های منطقه و کاهش حمایت کشورهای عرب حاشیه خلیج فارس از این کشور به دنبال کاهش قیمت نفت و جنگ یمن، افزایش دهد.
علاوه بر این مشکلات ، فشارهای 'دونالد ترامپ' رئیس جمهوری آمریکا بر دولت اردن جهت اجرایی کردن توطئه سازش موسوم به 'معامله قرن' و گرفتن موافقت امان با این امر در حالی که میلیون ها فلسطینی در کنار اردنی ها زندگی می کنند، چالش های پیش روی اردن را مضاعف کرده است. 
این در حالی است که در صورت تحقق طرح ترامپ موسوم به معامله قرن، نگرانی های قدیمی در خصوص تضیع حقوق فلسطینیان به ضرر اردن وبه نفع رژیم صهیونیستی مطرح می شود.
رویترز افزود که در ماههای گذشته همه شهرهای اردن به صحنه نارضایتی ها و تلاش برای سقوط کابینه و پارلمان این کشور، تبدیل شد که در نهایت به سقوط دولت منجر شد.
افزایش مالیات ها یکی از خواسته های "صندوق بین المللی پول" از اردن برای کاستن از بدهی عمومی آن بالغ بر 37 میلیار دلار است. 
یک شهروند اردن در این ارتباط به رویترز گفت: مشکل فقط قانون مالیات نیست. جیب شهروندان اردنی خالی است. بنابر این دولت باید صدای مردم را بشنود. اردن یکی از گران ترین کشورهای منطقه و نیز جهان است. مردم هیچ چیز ندارند و این عادلانه نیست.
صندوق بین المللی پول دو سال قبل اعطای یک وام هفتصد میلیون دلاری به اردن را برای کاهش بدهی عمومی این کشور و افزایش رشد اقتصادی تصویب کرد. اردن به شدت به کمک های مالی آمریکا، امارات و تا این اواخر عربستان وابسته بود.
عربستان اکنون کمک های مالی خود را به اردن قطع کرده است. عبدالله دوم شاه اردن از متحدان کلیدی آمریکا در منطقه و همسایه سوریه، اسرائیل و عراق است. تلاطم و بی ثباتی منطقه ای مشکلات مالی اردن را بدتر کرده است.
به گزارش ایرنا به نقل از رویترز، دولت اردن اعلام کرده که میزبان یک میلیون و چهارصد هزار آواره سوری است و چشم اندازی از بازگشت آنها در آینده نزدیک به کشورشان دیده نمی شود.
اردن همچنین تعداد زیادی از آوارگان جنگ عراق را در خاک خود جا داده است. افزون بر آن، نزدیک به دو میلیون آواره فلسطینی نیز در اردن به سر می برند. اردن اخیرا طرح افزایش قیمت بنزین را در مواجهه با اعتراضات لغو کرد.

پربیننده ترین خبرها